Auteur Topic: NZ lambdasonde Pinout / bedrading  (gelezen 1171 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Gepost op: di, 14 feb 2012, 22:36:40 »
Raar..

Plaatje van http://vw-nz.freehostingcloud.com/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=57 ( NZ info pagina, voor jawel Golf 2 met NZ, maar goed )

Mijn Polo 2 Coupé wannabee sprinter met NZ motor heeft dus APK problemen. CO = 12%.

Wow.

Uurtje bij de garage geweest,.  draai draai, meet meet, schroef meet, draai..  Ja.. met moeite op 0,5 % gekregen, maar bij even gas geven en weer terug laten vallen naar stationair is de boel weer helemaal ontregeld, en voor je t weet staat er weer 11 a 12 % CO op de kast.

Niet goed.

Dus: Lamdba controleren?

Nu staat er in bovenstaand teken-dingetje iets wat niet overeen komt:

Mijn Lamda stekker met 3 draadjes heeft 1 zwarte en 2 witte draden.

Mijn NZ kabelboom heeft een contra stekker, met nummertje 1 t/m 3, in de kleuren
1) Zwart
2) Bruin
3) Rood/Blauw.

Dus, stekker past maar op 1 manier, en dat maakt, aan de Lamdasonde kant:
1) Zwart
2) Wit
3) Wit

Welke draden zijn nu waarvoor??

De zwarte draad aan de contra-stekker loopt in de motorkabelboom vrij snel naar een T-splitsing die aan massa ligt, bij het hijsoog  ( 1 ) = dus massa?
Dat komt al niet overeen met bovenstaande tekening.

EDIT: Zwarte draad verdwijnt in de kabelboom, en lijkt samen met een massapunt te komen, maar de fysieke koppeling is er niet echt. Dus: toch de 'meet' draad?


De Rood/Blauw draad ( 3 ) heeft géén spanning bij contact uit of contact aan, maar wél bij draaiende motor. ( meet ik wel goed?)

Pin ( 2 ) lijkt dan dus de signaal draad te moeten zijn: Deze geeft inderdaad een schommelend millivolt signaal.  Maar is dat wel logisch?

Nee dus.. Bij draaiende motor nog eens getest: 13 volt.


Pin 1 en 3 ( de buitenste pennen ) moeten dan dus in gebruik zijn voor de lambdasonde verwarming.
Pin 2 voor het meetsignaal?


Volgens bovenstaande tekening lijkt het mij toch vrij duidelijk dat de lambda zijn signaal haalt vanaf de zwarte draad?

Wie helpt mij uit de droom?


Zwarte draad is het meetsignaal. Sim-pel.
« Laatst bewerkt op: wo, 15 feb 2012, 06:29:34 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Reactie #1 Gepost op: di, 14 feb 2012, 22:53:47 »
Pin me er niet op vast, maar ik lees in de tekening in ieder geval dat pin 2 van de stekker massa zou moeten zijn...? -dunno-

Al geprobeerd om de sonde zelf eruit te draaien en de kop schoon te maken met bv remmenreiniger? Verkoolde kop kan het meetresultaat danig in de war brengen. Bovendien is even wrijven goeiekoperder dan een nieuwe lambda...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Reactie #2 Gepost op: di, 14 feb 2012, 22:59:47 »
Ik zit hier met een extra sonde op schoot. Maar weet je: Die heb ik met heul veel pijn en moeite verwijderd uit een los liggend uitlaatje.
Dat wil ik niet nog eens doen, buiten op straat, maar dan met een vastzittend uitlaatje onder de auto.

Ergo: Sonde wisselen terwijl ie niet stuk is, is ook Sonde.

De tekening lijkt helderder dan het in het echte leven is.. uiteidenlijk nog eens goed onder de kap gekeken, en het lijkt toch te kloppen: Pin 1 = meet signaal.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Reactie #3 Gepost op: di, 14 feb 2012, 23:02:28 »
 -thumbsup-

Ik bedoelde meer bij de APK-meneer, dus tijdens het CO-meten, bij voorkeur even op een brug, nadat je de sonde de avond ervóór al goed hebt bedeeld met kruipolie/WD40... Als-ie kapot is moet-ie er uiteindelijk tóch uit. Dat poetsen is echt een kwestie van de roet eraf poetsen, het hoeft niet gepolijst te worden... :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Reactie #4 Gepost op: di, 14 feb 2012, 23:24:30 »
Van je sonde komen 3 draden: 2 witte en een zwarte

De twee witte zijn van de verwarming, de zwarte signaal.

Simpel  -klus-
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Reactie #5 Gepost op: wo, 15 feb 2012, 06:35:30 »
Zwarte draad is meetsignaal. Sim-pel.. Tja. maar hoe vervelend ook: laatste dingetjes die ik gisteravond af kon lezen: slingerend signaal van 150 tot 700 mV.



Dat zou dan dus precies goed moeten zijn??
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Reactie #6 Gepost op: wo, 15 feb 2012, 09:55:00 »
Slingeren/pendelen is goed. En bij accelereren of volgas continu in gebied B.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Reactie #7 Gepost op: wo, 15 feb 2012, 13:51:48 »
Ik znap er de ballen dan niet meer van.
Nu is mijn multimeter verre van perfect, want traag en dus ook niet te zeggen hoe snel de read-out is versus de werkelijke waarde.
Hij knippert gewoon waarden tussen 0,150 v en 0,750v.. is dat pendelen? Of is het pendelen iets dat ie een veel lagere snelheid zou moeten doen (stationair)?
Dus, een paar seconden 0,200 volt en dan een paar seconden 0,700 volt?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Reactie #8 Gepost op: wo, 15 feb 2012, 23:47:54 »
Digitale multimeter is te traag om het signaal goed te volgen.

Denk dat dit filmpje duidelijkheid geeft: http://www.youtube.com/watch?v=d2Za-k6t4P4
Bij hogere (constante) toeren zal het signaal wat sneller pendelen.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Reactie #9 Gepost op: do, 16 feb 2012, 04:50:05 »


« Laatst bewerkt op: do, 16 feb 2012, 04:52:20 door Mark »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Reactie #10 Gepost op: do, 16 feb 2012, 08:05:26 »
Lol @ Mark: Komt mij bekend voor... van dun en breekbaar plastic. Heb er wel ook ooit 1 gehad,.. maar heb ergens in mijn tiener jaren besloten dat zo'n digitale multimeter toch veel mooierder was,. en toen ik er eenmaal op was gaan staan,. heb ik sinds dien alleen nog maar van die Elro meukdingen gehad.

Komt redelijk overeen met t filmpje @ Dennis,. behalve dan dat ik er géén led-kransje bij heb :)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Reactie #11 Gepost op: vr, 17 feb 2012, 05:21:19 »
Voor de kijkers thuis..wat ik bedoel te zeggen: voor het meten van dit soort dingen is zo'n oldskool analoog aparaat juist ideaal.


Ploatje van die van mij:
« Laatst bewerkt op: vr, 17 feb 2012, 05:23:52 door Mark »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Reactie #12 Gepost op: wo, 22 feb 2012, 15:46:12 »
Voor de kijkers thuis..wat ik bedoel te zeggen: voor het meten van dit soort dingen is zo'n oldskool analoog aparaat juist ideaal.

Ploatje van die van mij:

Juust. Dat bedoelde ik ook te zeggen: Géén continu knipperend display met waarden,. maar gewoon een slingerend wijzertje. @ Dennis: Kom d'r maar in met je scoop!

Wacht: ik doe t zelf wel:

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: NZ lambdasonde Pinout / bedrading
« Reactie #13 Gepost op: wo, 22 feb 2012, 15:47:12 »
Recent plaatje trouwens Mark: Ash Wednesday!!  -thumbsup-
Mijn wagenpark Fix what ain't broken