Oké, ben in één van de boutjes dolgedraaid met de ratelsleutel. Aangezien ik de centrale as blokkeerde met een dop 19 en ratel, en daarnaast nauwelijks ruimte overhield voor een andere ratel met inbus erop (laat staan ruimte voor een hamer om de inbus in te tikken) ben ik daar maar opgehouden na de eerste mislukking. Des te meer leek me dit overbodig aangezien ik weet dat sinds de riem aanloopt ik er niet mee gereden heb. De riem laat ook geen tekenen van overmatige (onregelmatige) slijtage zien.
Heb daarna de waterpomp vervangen waarbij ik één van de drie moeren waarmee het luchtfilterhuis vast zit wel kon draaien, maar niet eruit kreeg. Heeft iemand van jullie een idee hoe ik de moer en de bout waar hij op zit er uit krijg? Hij draait dus, maar komt niet omhoog.
Met het filterhuis erop is daarna de oude pomp verwijderd. Er zat wat speling op de as, wat uiteraard de vreemde geluiden en draaiing kan verklaren. Vervolgens is een nieuwe erop gegaan (merk PEX), heb ik hem niet vastgezet, de distr. riem overal op gezet en daarna met het draaien van de pomp de spanning op de riem opgevoerd. De riem zit nu goed strak (met veel kracht haal ik 90 graden tussen nokken- en krukas) en oscilleert niet. ECHTER maakt hij nu een heel apart geluid aan de rechterzijde van het blok (vanuit auto gezien). Heb het opgenomen en op youtube (
http://www.youtube.com/watch?v=MQ4VlOdnVjY&feature=youtu.be) gezet. Met name het geluid na 10 seconden overheerst. De riem loopt niet aan op de pomp of tegen de (zichtbare) behuizing van de riem. Hij beweegt wel 1 a 2 mm heen en weer op het nokkenaswiel en steekt in uiterste stand ca. 0,5 mm uit naar rechts, van het nokkenaswiel af. Iemand van jullie het idee waar een zodanig geluid vandaan komt? Of hoort dit bij een nieuwe pomp?
Verder is het laatste woord over de thermostaatflens niet gesproken: eerst lekte hij uit het gat voor de zwarte temp sensor. Na wisselen van de pakkingen tussen de blauwe en zwarte sensor begon hij thv blauw te lekken, en na een tik op de klem van de blauwe sensor stopte het lekken. Toen bleek echter ook dat hij druppelt thv de onderste bout van het thermostaathuis. Dadelijk openschroeven en de pakking (1,5j oud) nakijken dus.. Verder draait hij tot een motortemp van 70 graden 2000 rpm en daarna rond de 1100 rpm. Is de Hall-gever nu ook naar de haaien?
Graag hoor ik van jullie. Wordt er een beetje moedeloos van..