Auteur Topic: stationair draaien HZ  (gelezen 1788 keer)

Offline Redmar

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
stationair draaien HZ
« Gepost op: di, 06 jun 2006, 09:06:47 »
hallo,

Mijn steilheck HZ wil "opeens" niet meer stationair lopen.
Als ie koud is wil de motor nog wel een beetje, maar zo gauw de motor warm is slaat de motor direct af. Voorheen deed ie het prima! Ik heb tussendoor eigenlijk niets geks gedaan met de polo.

Ik lees van alles over vacuumslangetjes en pakkingen van de carbs enzo? maar die tips zijn ook vaak bedoeld voor andere typen motoren

Zou graag willen weten wat ik bij mijn HZ het beste in welke volgorde moet controleren?!

alvast bedankt,
groeten Redmar

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
stationair draaien HZ
« Reactie #1 Gepost op: di, 06 jun 2006, 10:40:34 »
Begin in iedergeval bij de stationaire afslagklep.

Als ik je probleem zo lees, ligt het probleem waarschijnlijk daar :
Tijdens het warm-draaien loopt de motor nog op de automatische choke.
Als de motor eenmaal warm is, gaat de choke open, en zou de motor moeten draaien op de normale stationaire sproeier. Maar als de stationaire-afslagklep niet werkt, gaat ie gelijk uit.

Mede omdat t probleem zich 'ineens' voordoet, zal t iets 'aan-uit' zijn dat kapot is gegaan, en niet iets dat 'in de loop van de tijd slechter wordt'. (pakking lekkage's)

De stationaire afslagklep zit ergens (achterin?) de carburateur, en deze klikt duidelijk hoorbaar als je de stekker erop / eraf / erop zet. (met de sleutel op contact aan).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Redmar

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
stationair draaien HZ
« Reactie #2 Gepost op: wo, 07 jun 2006, 08:29:02 »
Begin in iedergeval bij de stationaire afslagklep.

Als ik je probleem zo lees, ligt het probleem waarschijnlijk daar :
Tijdens het warm-draaien loopt de motor nog op de automatische choke.
Als de motor eenmaal warm is, gaat de choke open, en zou de motor moeten draaien op de normale stationaire sproeier. Maar als de stationaire-afslagklep niet werkt, gaat ie gelijk uit.

Mede omdat t probleem zich 'ineens' voordoet, zal t iets 'aan-uit' zijn dat kapot is gegaan, en niet iets dat 'in de loop van de tijd slechter wordt'. (pakking lekkage's)

De stationaire afslagklep zit ergens (achterin?) de carburateur, en deze klikt duidelijk hoorbaar als je de stekker erop / eraf / erop zet. (met de sleutel op contact aan).

dank je wel Jaap, het is gefixed!
Ik realiseerde me dat de toeter het ook niet deed. Volgens de handleiding zou het achteruitlicht ook op dezelfde "groep" zitten. En inderdaad, die deed het dus ook niet.

Ik ben toen nog een keer alle zekeringen bijlangs gegaan en heb even wat omgewisseld, bingo!
Optisch en met de multimeter checken is dus blijkbaar niet voldoende, aangezien je gauw de neiging hebt om met je multimeter een goed contact te forceren...

hopelijk is het slechts corrosie op de contacten van de zekering.

ps. het is trouwens verbluffend om te zien hoe goed de rubbers onder die koektrommel er nog uitzien!! langleve de 20+ jaar oude VW polo's! Biarritz here we come! -sturen-