Auteur Topic: gt 1300 tov 1300  (gelezen 879 keer)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
gt 1300 tov 1300
« Gepost op: di, 08 apr 2008, 21:50:02 »
Even een vraag hier van mijn vader:

Wat is nu precies het verschil tussen een 1300 gt en een 1300 motor?
(naast het pk verschil uiteraard  :D)
Welke delen van het blok zijn anders en wat is dat verschil dan om het duidelijker te vragen...

Namens mijn pa.... alvast bedankt!

(hij was weer eens nieuwsgierig)

gr. Roel

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: gt 1300 tov 1300
« Reactie #1 Gepost op: di, 08 apr 2008, 21:52:53 »
een 'gt' is in jouw geval een GK of 3F motor. Die hebben beide 75pk.

Compressieverhouding is anders, er zitten andere zuigers in en de nokkenassen verschillen tov de tammere versies.

Bij de GK zit er een andere sproeierbezetting in de 2E3 carb tov de MH
Bij de 3F is het injectiesysteem anders tov de NZ


De NZ en MH zijn dan dus de standaard 1.3tjes.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: gt 1300 tov 1300
« Reactie #2 Gepost op: di, 08 apr 2008, 21:56:33 »
Dus als ik het geod begrijp zit het īgtī em in de sproeiers, de zuigers en de nokkenas...

Bedoelde het trouwens niet gericht op mijn blokje. Het was een algemene vraag.
Aangezien de ccīs hetzelfde zijn moest er toch iets anders verschillen

Begrijp ik het dus goed dat je een 1300 om kan bouwen naar gt?
(niet dat ik dat van plan ben, 55 pk voldoet denk ik prima, maar ja werd dit weekeind al gewaarschuwd...als je een keer begint met aanpassen van je polo....dan is het einde zoek  ;) )

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: gt 1300 tov 1300
« Reactie #3 Gepost op: di, 08 apr 2008, 23:27:20 »
ombouwen is een onorthodoxe actie, dan kan je beter een compleet GK blok kopen. Nieuwe zuigers zijn nogal duur, oude zuigers in een ander blok plaatsen zou ik ook niet zomaar doen.

Maar;  alles kan.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: gt 1300 tov 1300
« Reactie #4 Gepost op: wo, 09 apr 2008, 06:31:26 »
ombouwen is een onorthodoxe actie, dan kan je beter een compleet GK blok kopen. Nieuwe zuigers zijn nogal duur, oude zuigers in een ander blok plaatsen zou ik ook niet zomaar doen.

Maar;  alles kan.

ok. het is me duidelijk. Was  niet van plan om em om te bouwen, maar dan snap ik in ieder geval het verschil.
Ik ga het doorgeven.

Bedankt.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: gt 1300 tov 1300
« Reactie #5 Gepost op: wo, 09 apr 2008, 08:23:19 »
(Denk bij de ombouw ook aan de andere zaken die bij een GT anders zijn dan bij een standaard 1300cc Polo, of erger: 1000cc)

Inkoppende voor je pa:
- stabilisator in achteras
- lastafhankelijkeremkrachtverdeler-aan-de-achteras met bij behorende remcilinders
- rembekrachtiger (welke bij 1.0 nog wel eens afwezig wil zijn)
- tunnel-versteviging ( welke bij 1.0 nog wel eens afwezig wil zijn)
- Stuurslagdemper
- Standaard verlaging van zo'n 20 mm t.o.v. standaard (andere veren rondom)
- Toerenteller ( :D )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: gt 1300 tov 1300
« Reactie #6 Gepost op: wo, 09 apr 2008, 08:50:17 »
Tja.... een hoop gedoe dus.

Gelukkig was het alleen een vraag uit nieuwsgierigheid....
Anders wist ik al waar ik een hoop weekeinden zou doorbrengen  ;).

Hij heeft echter in zijn golf een 1400 motor in liggen (automaat). Dus ombouwen gaat denk ik nog veel meer hoofdbrekens kosten  dan hierboven omschreven en levert denk ik ook weinig op.

Gelukkig denkt hij daar nu niet over na....

Bedankt voor de info in ieder geval. Als ik een gt-tje tegenkom zal ik em vanaf nu des te meer waarderen  :)

gr. Roel