"sigaar" of Solonoid / Stationaire afslagklep:
http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,5304.msg184652/topicseen.html#msg184652Een van de weinige dingen aan de carburateur waar een draadje aan vast zit én draaibaar is.
Overigens:
Oliezoemer en lampje hebben officieel NIETS met het oliePEIL te maken, maar met de olieDRUK. Als er niet voldoende oliedruk is, gaat de zoemer af, en 't lampje knipperen.
Dan is er:
1) onvoldoende druk door bijvoorbeeld veeeeelste te weinig olie, en de oliepomp lucht aanzuigt ipv olie
2) onvoldoende druk door bijvoorbeeld een laag olie peil (net onder 't minimum), en je neemt een scherpe, lange bocht waardoor de olie naar 1 kant van het carter wordt gedrukt, en de oliepomp lucht aanzuigt ipv olie
3) onvoldoende druk door bijvoorbeeld een compleet versleten oliepomp
4) onvoldoende druk door bijvoorbeeld versleten lagers waardoor de druk wegvalt
5) onvoldoende druk door te hete olie, waardoor deze te dun wordt in combinatie met 1 van bovenstaanden
óf
6) Een elektrische storing waardoor het alarm dénkt dat er onvoldoende druk is; bijvoorbeeld door een loszittende stekker, corrosie, kapotte sensor of kabelbreuk.
Niet om je bang te maken; Bij een polo gaat 't meestal om optie (6) en levert 't geen schade op, alleen irritatie.
Echter: optie 1 t/m 5 kunnen allen héél snel leiden tot het einde van het motorblok door lagerschade, vastlopen, zuiger-kop contact of wat voor ellende nog meer.