Auteur Topic: probleem met ontsteking/kabelboom  (gelezen 1480 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #15 Gepost op: vr, 22 aug 2008, 11:10:46 »
JA! (uitgebreid antwoord; transistor/hallgever/bla bla is unnecessary!)



De enige stekker is een groen (stuur?) draadje naar je bobine vanaf je verdelerhuis(onder in de rode circel). Verder doen de condensator/contactpuntjes en het verdelerhuis hun werk wel.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #16 Gepost op: vr, 22 aug 2008, 11:26:11 »
ke thanx martijn -thumbsup-... ma nu heb ik op mijn bobine een - en een 15 staan. met welke van de 2 moet ik de stuurdraad verbinden?

heb zojuist alles van de mh ontsteking zooi eraf gehaald. dus zit nu alleen HK/HH onsteking + bij horende bobine.
Polo II coupé GK-CBR

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #17 Gepost op: vr, 22 aug 2008, 11:32:17 »
ik ga ff zoeken, nu je het zo zegt, kan het ook nog  de - zijn en geen stuurdraad.. Weet het niet zeker meer, dus sluit nog ff nix aan! ( :D)

Vraagbaak ligt bij mij in de auto, dus ik zoek even in wat foto's.

EDIT;

Kan het niet heel duidelijk vinden, maar de groene draad gaat rechtstreeks naar de condensator toe bij mijn polo, dan zal dat de +draad zijn. Een min- aansluiting van de bobine naar de condensator lijkt mij niet heel nuttig. Een 9V aansturing van de condensator dan weer wel.

Misschien dat iemand het hier met 100% zekerheid kan zeggen?
« Laatst bewerkt op: vr, 22 aug 2008, 11:36:21 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #18 Gepost op: vr, 22 aug 2008, 11:36:48 »
oke super martijn! -thumbsup- Wacht ik nog even :)
Polo II coupé GK-CBR

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #19 Gepost op: vr, 22 aug 2008, 11:42:45 »
dus dat wil zeggen een verbinding tussen de Plus van de bobine ( 15 dan denk ik ) naar de ontsteking.
Polo II coupé GK-CBR

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #20 Gepost op: vr, 22 aug 2008, 11:50:11 »
90% zeker..  ik heb veel foto's van mijn motorruimte, maar elke keer zit de koelwaterslang er voor en zie ik niet waar de groene draad op aangesloten is bij de bobine.

Maar als er iemand is die even kan kijken óf een oude vraagbaak heeft, dan is het zeker waar ie moet! Kan me niet voorstellen dat er een min draad van de bobine naar de verdeler gaat, de motor zelf is 1 grote min aansluiting..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #21 Gepost op: vr, 22 aug 2008, 11:54:48 »
ke bedankt martijn voor je snelle reacties -thumbsup-! dan wacht ik nog even af of er iemand anders is die dit kan bevestigen. Of even in de papieren na kan kijken.
Polo II coupé GK-CBR

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #22 Gepost op: vr, 22 aug 2008, 12:04:06 »
als je de MH ontsteking kwijt wilt....aangezien je em niet gaat gebruiken -dunno-

Dan zou ik ff Gekke Gerrit PM-en  :) Die heeft waarschijnlijk wel interesse


Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #23 Gepost op: za, 23 aug 2008, 06:55:36 »
Bij deze ff een second opinion  ;):

De "min" op de bobine is geen min maar een één ( als in 1,2,3 ) en is inderdaad voor het "stuursignaal" (groene draad).

Een bobine heeft 3 aansluitingen: 1, 4 en 15
Zal verder maar geen lang verhaal houden over de exacte werking  :), maar de aansluitingen zijn als volgt.

1 = Het "Pulssignaal" van de contactpunten, wordt aangesloten op de condensator via de groene draad.
4 = Hoogspanningsuitgang, dit is voor je bobinekabel naar de verdeler. ( dat kun je niet gauw verkeerd doen :D )
15 = +12V Voeding vanaf je contactslot via een weerstand*.


* De bobine is in feite een 9 Volts bobine ( uit m'n blote hoofd ) die bij 9 volt z'n maximale vonk levert.
   Tijdens het starten duikt de boordspanning tijdelijk omlaag vanwege de startmotor die vermogen moet leveren.
   9 volt blijft er dan nog wel over en is het dus gegarandeerd dat de bobine onder deze omstandigheden
   maximaal kan vonken. Tijdens normaal bedrijf zorgt de weerstand voor een lagere spanning dan de 12-14 volt
   boordspanning. Maar dat terzijde  :)
« Laatst bewerkt op: za, 23 aug 2008, 07:18:14 door Mark »

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #24 Gepost op: za, 23 aug 2008, 13:07:04 »
oke bedankt Mark -thumbsup- denk dat ik hier een heel eind mee vooruit kan!
Polo II coupé GK-CBR

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #25 Gepost op: za, 23 aug 2008, 16:03:48 »
Vooruit! En dat is het doel waarom een auto gemaakt is ...... -sturen-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Siroj.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 208
  • Geslacht: Man
  • Joris Zanders
Re: probleem met ontsteking/kabelboom
« Reactie #26 Gepost op: ma, 25 aug 2008, 23:27:36 »
probleem is opgelost. Bedankt voor jullie hulp -thumbsup-
Polo II coupé GK-CBR