Auteur Topic: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs  (gelezen 1465 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
ontstekings vervroeging/verlating bij carbs
« Gepost op: za, 16 aug 2008, 10:45:32 »
hallo,

aangezien dit toch het laatste jaartje wordt van mijn 2f wil ik er toch carbu's op zetten, kan mischien aan een gsxr 1100 komen,
maar nou zat ik te denken. de onsteking wordt nou geregeld door de ECU, maar als ik dit eraf pleur heb ik dus geen vervroeging/verlating meer.
Dan moet ik zeker een oude onsteking hebben met vacuumdoos? het lijkt me sterk dat ik de ECU erop kan laten zitten voor alleen de onsteking en zonder alles wat aan het inlaatspruitstuk/gasklep zit (dat heeft ie toch nodig om het het tijdstip te berekenen) tenzij er een potmeter voor de gasklep op de carbs zit, maar of deze waardes dan wel in te leren zijn met vag-com? moet maar geluk hebben dat het dezelfde waardes zijn.

aangezien dit niet zo gauw voor komt in een 2f hoop ik toch dat er mensen zijn die er meer van weten..

ik ben al wat aan het strepen geweest in het schema, dan kan ik namelijk ook die benz damp klep laten werken. hoewel ik zo niet weet wat de ecu hiervoor nodig heeft om hem aan te sturen. en denk dat de nullastschakelaar ook noodzakelijk zal zijn..

het is denk ik makkelijker om gewoon alles mechanisch te maken zover het kan. heb het toch al niet op elektronica :)
« Laatst bewerkt op: wo, 20 aug 2008, 22:21:01 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs/injectie
« Reactie #1 Gepost op: zo, 17 aug 2008, 14:38:25 »
Gebruik de zoekfunctie. Is al meerdere malen voorbij gekomen.

maar;

je moet een MH ontsteking hebben incl. kabelboompje en transistorblokje.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs/injectie
« Reactie #2 Gepost op: zo, 17 aug 2008, 23:38:42 »
ben uren aan het zoeken en lezen en wordt ook telkens wat wijzer, maar dit ben ik nog niet tegen gekomen vandaar dat ik het plaats.

heb zojuist een keihin 36mm van een zxr 750 opgehaald, nou begint het toch wel erg te kriebelen :)

dat is mooi om te weten, kun je ook vertellen waarom precies een MH?
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs/injectie
« Reactie #3 Gepost op: ma, 18 aug 2008, 09:02:13 »
MH/NZ/HZ kan allemaal gebruikt worden.

Het is een ontsteking  met hall-gever en een mechanische vervroeging die alleen info verkrijgt over het te onsteken tijdstip door het telraam (transistorblokje) dat aan het andere eind van de kabelboom zit.

Dat is alles wat je nodig hebt. Contactpuntontsteking past niet op de aansluiting in je nokkenas, dus die kan je vergeten.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs/injectie
« Reactie #4 Gepost op: di, 19 aug 2008, 12:50:53 »
ok das mooi om te horen, zal zaterdag eens kijken of ze op de sloop wat hebben liggen..

dus zo'n vacuumdoos heb ik niet nodig?, tis gewoon de ontsteking wat ik nu ook heb maar dan los uit de computer, lijkt mij. aav en nz/hz/mh e.d. wordt wel een ander onderdeel nr. voor aangegeven. maar kan het verschil zo niet zien op de tekening. zie op de tekening ook geen mechanische vervroeging namelijk..

het wordt tijd voor vrije tijd :)
ik moet echt ff ergens zo'n blokje in auto bekijken....
« Laatst bewerkt op: wo, 20 aug 2008, 22:26:56 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs
« Reactie #5 Gepost op: do, 21 aug 2008, 13:10:09 »
maar die mechanische vervroeging, dit is dus centrifugaal? of met de vacuumdoos? dan moet ik ook een aansluiting maken voor onderdruk, of zit er al een aansluiting op de carbs? kan het zo niet vinden.. heb toch onderdruk nodig voor de rembekr
« Laatst bewerkt op: do, 21 aug 2008, 13:14:50 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs
« Reactie #6 Gepost op: do, 21 aug 2008, 13:19:22 »
Zoekfunctie? Heb het idee dat het halve techniek-deel van het forum is geweid aan ombouw naar carbs. De onderdruk voor de rembekrachtiger halen de meesten (zoniet allen?) van een extra aansluiting op het spruitstuk...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline mahler

  • Non-Register lid
  • Berichten: 480
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Mahler
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs
« Reactie #7 Gepost op: do, 21 aug 2008, 16:09:07 »
Zoekfunctie? Heb het idee dat het halve techniek-deel van het forum is geweid aan ombouw naar carbs. De onderdruk voor de rembekrachtiger halen de meesten (zoniet allen?) van een extra aansluiting op het spruitstuk...

Misschien tijd voor 1 topic voor allerlei vragen en meldingen over motorfietscarbs ombouw. Belangrijke weetjes kunnen in de eerste post worden gegroepeerd. Er staat veel info op dit forum erover maar ik vind het soms nog wel eens lastig om deze te vinden met de search.

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs
« Reactie #8 Gepost op: do, 21 aug 2008, 21:56:28 »
ik ben het helemaal eens met mahler, het is makkelijker om iets te vinden door te bladeren en bladeren dan zoeken..
een buisje er aanmaken was ookal mijn id..
maar wat ik zo ondertussen heb gezien (tekening) is dat er dus wel een vacuum aansluiting voor de vacuumdoos bij aan moet toch?
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs
« Reactie #9 Gepost op: vr, 22 aug 2008, 01:08:22 »
er is een topic over hoe en wat voor motorfietscarbs ombouw. Topic bestaat al bijna 2 tot 3 jaar. Je kan er van uitgaan dat als er meerdere mensen met dit soort beunprojecten ( -nana- ) rijden, dat er ook wel eens iets over geschreven is op dit forum.
En iets makkelijker te vinden dan te bladeren? Dan gebruiken jullie een andere zoekfunctie dan die ik gebruik. Het is net als bij Google, je moet wel relevante zoektermen intikken, anders krijg je niet de info die je zoekt.

Daarnaast is er ook nog gezond verstand en het intrappen van open deuren.

Ja, je hebt vacuumaansturing nodig van 1 (of alle)v/d 4 runners; zie op het internet hoe dat bij een weber setup gaat.. Welke cylinder je kiest, of je een opstelling maakt met een vacuumbuffer; your own choice!

Ja, de vervroeging werkt centrifugaal én via vacuum. Zoek maar eens op hoe men dat doet. Over het algemeen wordt de vacuumvervroeging NIET gebruikt, de centrifugaalvervroeging blijft werken zoals dat altijd al gebeurde.


EDIT;

ik heb de uiterst onorthodoxe zoekterm; "aansluiten vacuum" ingetikt; krijg dit als resultaat:

een aantal topics over hoe en wat mbt het aansluiten van de vacuumaansturing van een electronische ontsteking. Meerdere daarvan gaan over een CV-carb ombouw, terwijl ik daar nog niet eens iets van vermeld had in mijn opgave.. -dunno-

Dit is het algemene topic;
http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,963.0.html

nu niet direct gaan roepen; "ja, maar dat weet ik allemaal al.." Blijkt uit de meeste vragen dat dat nog niet het geval is, dus leesvoer zat (op dit forum)...



« Laatst bewerkt op: vr, 22 aug 2008, 01:13:13 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs
« Reactie #10 Gepost op: za, 23 aug 2008, 07:52:10 »
 :D

Heb ff snel dit topic gescanned en ik zal me er ook even tegenaanbemoeien  :)
(en mezelf en Martijn herhalen...)

First things first: Ik had dus een HK met contactpuntonsteking.
Zoals je in mijn post in bovengenoemd topic ziet staan ( http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,963.msg39588.html#msg39588 )
heb ik indertijd gewoon het hele vacuumverhaal van het verdelerhuis gesloopt en de mechanische vervroeging zijn werk laten doen.
In tegenstelling tot wat ik veel zag heb ik dus wél de paddestoel eraf gesloopt en de grondplaat waarop de contactpunten zitten
vastgezet mbv een M3 boutje+moer ( is ff friemelen, maar dan heb je ook wat  :D ).
Wat vergeten wordt is dat die plaat nog enigzins kan bewegen zolang die paddestoel ( zonder vacuum ) er nog aan hangt.

In mijn ogen is dit echter nog niet echt een ideale oplossing en was het plan dan ook om er een megajolt op te knutselen,
voor een programmeerbare (electronische) ontsteking.

Specs:
    * 10 x 10 ignition map, with full linear interpolation between values
    * Load axis calibrated by on-board Manifold Pressure (MAP) sensor or external Throttle Position Sensor (TPS)
    * Analog auxiliary input to further correct ignition map
    * Four user-defined output switches, which trigger on RPM or load
    * 'Shift light' output- for driving a dash-mounted shift light
    * External Rev-Limit trigger output (The Ford EDIS module has no 'rev limit' signal, so an external circuit to disable the ignition coil is required)
    * Modern, easy to use, and customizable Windows-based Configuration/Tuning software Screenshots

    * Dual, on-the-fly switchable ignition configuration
    * Fine-tune crank sensor position
    * Configurable cranking RPM advance
          o Load, modify and save Ignition Configuration
          o View, log and interact with engine runtime data
          o Interactively visualize and tune ignition map

Grootste uitdagingen zijn dan:
* (Gas)potentiometer erop fabrieken en calibreren
* Tandrad+sensor op de krukas plakken.

Gaat een beetje tijd en energie in zitten, maar dan heb je wel een ontstekingsysteem dat
staat als een huis en 100% op jouw blok is ingesteld.

Maar je hebt het niet zo op electronica, dus dat zal 'm wel niet worden  :)

 
« Laatst bewerkt op: za, 23 aug 2008, 08:12:13 door Mark »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs
« Reactie #11 Gepost op: ma, 25 aug 2008, 23:18:59 »
wie was er toch ooit eens mee begonnen ,om het uit te spitten en goed werkend te krijgen  -dunno-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs
« Reactie #12 Gepost op: ma, 25 aug 2008, 23:46:18 »
Roger Jetten? -dunno-

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs
« Reactie #13 Gepost op: wo, 27 aug 2008, 13:01:39 »
martijn weet je zeker dat dit een mechanische vervroeging is en niet gewoon elektronisch? volgens mij kan ik gewoon mijn orginele aav verdeler gebruiken, heeft al een hall sensor, en die onderdruk aansluiting wordt toch niet gebruikt van een nz/hz/mh.

ik kan namelijk ook geen centrifugale dingen zien op tekening, alleen verdeler met hall en vacuumdoos. volgens mij heb ik alleen een transformatorblokje nodig... en dan ga ik er van uit dat bij een 7 polig transf. pool 7 naar de temp voeler gaat?
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: ontstekings vervroeging/verlating bij carbs
« Reactie #14 Gepost op: wo, 27 aug 2008, 14:14:42 »
Roger Jetten? -dunno-

Volgens mij was hij de eerste die ik ooit in het Polo wereldje ermee tegenkwam .
Dat was in 2000 in Minden .
Time flies ...