Auteur Topic: Olielampje gaat knipperen... HELP?  (gelezen 608 keer)

Offline Frankie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Olielampje gaat knipperen... HELP?
« Gepost op: vr, 03 okt 2008, 11:28:30 »
Sinds een week of 2 heb ik welleens dat het olielampje gaat knipperen wanneer ik flink moet remmen wanneer de motor goed warm is.
Bijvoorbeeld, afgelopen woensdagavond reed ik terug naar Arnhem en bij het verlaten van de snelweg moest ik even flink remmen, het lampje ging tijdens dat remmen knipperen en toen ik van de rem afging was het knipperen ook voorbij.

Ook wanneer de motor goed warm is en ik moet bij mij in de buurt op zoek naar parkeerplaats gaat het lampje van de olie weleens knipperen.

Olie is precies op peil, koelvloeistof ook prima in orde. Onlangs bakolie vernieuwd.

IEMAND EEN IDEE WAT HET PROBLEEM KAN ZIJN?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Olielampje gaat knipperen... HELP?
« Reactie #1 Gepost op: vr, 03 okt 2008, 11:29:49 »
een defecte oliedruksensor? Kabelbreukje? Slechte contacten kabelboom/tellerbak?

Of gewoon een te lage oliedruk.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Olielampje gaat knipperen... HELP?
« Reactie #2 Gepost op: vr, 03 okt 2008, 12:07:44 »
Bij remmen gebeuren er 3 dingen die mogelijk het lampje laten knipperen:

- Vertraging => olieverplaatst zich waardoor oliepomp lucht pakt ipv olie. Bij normaal oliepijl en normaal remmen geeft dat NOOIT problemen. Tenzij incombinatie met een flinke bocht!

- Elektrische contacten worden bedient: remlichten gaan aan ( maar deze staan vrijwel geheel los van het oliedruk-controle systeem

- Gaslos, en daarmee een verlaging van het motortoerental en daarmee verlaging oliedruk

1 van bovenstaande of een combinatie van deze geeft het alarmpje. meestal is het puur een elektrische storing ( draadje/contact/sensor ), soms is het een combinatie van hete, dunne olie, iets wat verlaagd oliepeil, haakse of lange bochten en G-krachten, en heel sporadisch is ook daadwerkelijk de oliepomp zover versleten dat er daadwerkelijk te weinig oliedruk is.

Omdat te weinig oliedruk echt grote schade kan veroorzaken, controleer je eerst of er voldoende druk is: Bij een garage laten meten bijvoorbeeld. Daarna opzoek naar de elektrische storing!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken