Auteur Topic: Meters aansluiten  (gelezen 2488 keer)

Offline Martin

• L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Meters aansluiten
« Reactie #15 Gepost op: ma, 09 okt 2006, 17:01:57 »
Citaat
vreemd lijk me dat olie druk moet stijgen bij hogere last
oliepomp gaat ook meer toeren draaien

gr maikel

Ik zal wel steeds gekeken hebben toen ik net van het gas af ging, ben dan ook alleen maar de staat op en neer gereden.
Maargoed zondag lekker stukje gereden over de mooie landweggetjes rondom apeldoorn -sturen-, en ik kwam op de volgende waardes uit. Let op! De waardes zijn gemeten bij een warme motor.

Stationair 2/3 bar
2000 t/pm 4 bar
3000 t/pm 6 bar
4000 t/pm 7 bar
5000 t/pm 7+ bar

Olietempperatuur is een vrij stabiele 85 graad.
(En voorzover ik weet is ook dit blok ongereviseerd en met bijna 2ton op de klok is ook dit blok niet de jongste meer, alhoewel hij nog wel fris aanvoelt.)

Maar nu ben ik nog steeds niet af van die vervelende oliezoemer, het gekke is dat hij zich uitschakelt beneden de 3 bar en daarboven schakelt hij in. Dus bij een lage druk heb ik geen oliezoemer en bij een hoger druk wel. Doet me een beetje denken aan het ntc/ptc verhaal:

Citaat
NTC / PTC  
 Bij de NTC (Negatieve Temperatuur Coëfficiënt) neemt de weerstandwaarde af als de temperatuur toe neemt.
Bij de PTC (Positieve Temperatuur Coëfficiënt) neemt de weerstandwaarde toe als de temperatuur toe neemt.  

Maargoed is er iemand die me kan vertellen hoe ik die oliezoemer uitgeschakeld krijg? Als ik simpelweg de originele sensor kabel loskoppel dan blijft hij zoemen.
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Jaap

• L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Meters aansluiten
« Reactie #16 Gepost op: ma, 09 okt 2006, 18:42:46 »
Dynamische oliedruk controle.

werkt met 2 sensoren:

Sensor 1, lage druk (0,x bar): zorgt bij motor uit voor 't rode knipperende olie lampje. Dit is een breeksensor: Druk hoger dan de .x bar: verbreek met massa.

Sensor 2, hoge druk (1,x bar) (verschillend voor sleeptuimelaar / hydrostoter): In combinatie met de toerenteller controleert de regeleenheid achterin je kilometerteller of vanaf grofwel 2500 toeren er voldoende oliedruk is. Niet genoeg druk? ZOEMER + lampje!! Met andere woorden: Komt het toerental boven de 2500 toeren uit, dan controleert de unit of de hogedruk sensor massa maakt. Het is dus een maak-sensor: is de druk hoger dan de 1.x bar, dan maakt de sensor massa. daaronder verbreekt de sensor massa.

Concluderend:

Hang het draadje dat naar de hogedruk sensor gaat direct aan de massa, en boven de 2500 toeren zou je geen zoemer / lampje moeten zien.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Martin

• L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Martin Dijk
Meters aansluiten
« Reactie #17 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 22:47:38 »
Citaat
Concluderend:

Hang het draadje dat naar de hogedruk sensor gaat direct aan de massa, en boven de 2500 toeren zou je geen zoemer / lampje moeten zien.

Conclusie: Jaap heeft gelijk, het werkt. :)  Of beter gezegd het werkt niet meer. -thumbsup-
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..