Auteur Topic: Zekeringkast defect ? Opgelost  (gelezen 689 keer)

Offline Pete.Z

  • Non-Register lid
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
  • Piet Zwanenburg
Zekeringkast defect ? Opgelost
« Gepost op: ma, 26 jan 2009, 22:05:49 »
Ik heb voor de laatste 3 zekeringen in mijn 86'er Polo een aparte stroomdraad moeten trekken om er spanning op te krijgen,ik denk dat er ergens een breuk zit,zodat die laatste drie zekeringen (ruitenwissers,achterruitverwarming,blower) geen spanning kregen.
Er zit nu dus een draadje opgesoldeerd,en alles werkt,maar is dit een bekend probleem,en zo ja,zekeringkast zelf,of ergens in de bedrading??
« Laatst bewerkt op: do, 12 feb 2009, 11:12:17 door Pete.Z »

Offline tim_j

  • Non-Register lid
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Man
  • wie niet hard gaat! moet eerder vertrekken....
Re: Zekeringkast defect
« Reactie #1 Gepost op: di, 27 jan 2009, 11:12:43 »
ik denk denk dat je de zekeringkast even moet losschroeven, zodat je de achterkant goed kan zien.
dan zie je ook veel beter of daaar wat verkeerd zit.. -klus-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Zekeringkast defect
« Reactie #2 Gepost op: di, 27 jan 2009, 13:22:44 »
@tim_j:  een zekeringkast stelt in een polo niks voor, niet te vergelijken met die van een Golf.

@Pete.Z: het is wel heel toevallig dat die 3 groepen allemaal door 1 bepaald relais van spanning worden voorzien. Dat is het zogenaamde ontlastingsrelais.
Er staat met auto op contact zeker geen spanning op de geel-zwarte draad van de achterruitverwarming-schakelaar? Volg je deze draad dan kom je vanzelf bij het genoemde relais uit.
Let op: op dit relais zit nog een zwart-gele draad, die is dunner dan die verbonden is met de schakelaar.

Tussen de bruine en de rood/rood-gele draad van dit relais moet altijd spanning staan (hangt rechtstreeks aan accu).
Zo ja, meet dan de spanning tussen de bruine en de dunnere zwart-gele draad van het relais met auto op contact.
Meet je beide keren 12V, dan is het relais stuk.
Je kunt ter test eventueel de dikkere zwart-gele en de rood/rood-gele draad doorverbinden. De gebruiker die het niet deden moeten het nu wel doen.

Offline Pete.Z

  • Non-Register lid
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
  • Piet Zwanenburg
Re: Zekeringkast defect
« Reactie #3 Gepost op: di, 27 jan 2009, 16:14:38 »
Bedankt Dennis,ik ga eens even op de schema's kijken,en dat relais opzoeken als ik tijd heb deze week.
Alles werkt nu wel,maar zit natuurlijk niet echt naar behoren aangesloten. -klus-

Offline Pete.Z

  • Non-Register lid
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
  • Piet Zwanenburg
Re: Zekeringkast defect ?
« Reactie #4 Gepost op: vr, 30 jan 2009, 00:19:12 »
Nog geen tijd gehad,maar las dit"

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=46925

Kan dat het ook zijn?
Klinkt wel heel erg hetzelfde namelijk.

Offline Pete.Z

  • Non-Register lid
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
  • Piet Zwanenburg
Re: Zekeringkast defect ?
« Reactie #5 Gepost op: do, 12 feb 2009, 11:12:02 »
Na veel zoeken lijkt het erop dat ik het probleem opgelost heb.
Er is bij aflevering door de dealer een Bosch alarm ingebouwd,en de voeding van dat alarm liep over het contact,naar een relais.
Draad was gezekerd,en die zekering,ver weg onder het dashboard,lag er dus uit.
Vervangen,en gelijk wat draden voor het toch niet meer werkende alarm verwijderd,en alles lijkt nu weer goed te werken.....