Auteur Topic: Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen  (gelezen 962 keer)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen
« Gepost op: zo, 23 jan 2011, 13:14:24 »
Is het mogelijk de kleppen en en bijbehorende onderdelen (veren, spietjes, klepveerschotels en stoters) uit de 86c serie hydrostoterkoppen 1 op 1 met elkaar uit te wisselen?

Ik weet dat bij kopjes de in/uitlaatklepzittingen nabewerkt moeten worden als er veel aan gevlakt is.
De kleppen zelf mogen alleen maar ingeslepen te worden.
Dus in principe verwacht dat het zo kan.

Waarom deze vraag: ik heb een non G40 kop met G40 kleppen en denk eraan om de G40 kleppen in een 3F kop te plaatsen. En vice versa.
 
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen
« Reactie #1 Gepost op: zo, 23 jan 2011, 15:43:30 »
py en 3fkop is gelijk, alleen kleppen verschillen. G40 is natriumgevult ivm de drukvulling (sterkere kleppen) Dus g40 kleppen in een 3f kop plaatsen, dat moet mogelijk zijn.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen
« Reactie #2 Gepost op: zo, 23 jan 2011, 16:41:04 »
Rutger, het is goed dat je reageert. Mijn vraag zal ik iets specifieker neerzetten

Alleen hoop ik niet dat je het erg vindt dat ik liever van iemand met meer kennis hiervan iets aanneem omdat je vaak wel de klok hebt gehoord maar de klepel nog net iets te vaak mist.  -hug-

Gaat meer om de onderstaande waarden, zijn deze voor alle hydrostoter kopjes gelijk?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen
« Reactie #3 Gepost op: zo, 23 jan 2011, 17:37:35 »
AFAIK

1) Polo86c hydro-kop-benzine motoren hebben allemaal dezelfde klepmaten. Diesel wijkt af: deze heeft kleinere kleppen.
2) Latere type motoren ( zeg ABD enzo ) verschillen op maat b uit de afbeelding hierboven. Ben d'r zelf 'the hard-way' achter gekomen: Klepstelen wijken af in dikte, en ook de klepsteel'voering'
3) Elke kop kan van nieuwe kleppen worden voorzien die zo fris uit het doosje komen.  De maatvoering van de ene kop is dus NIET afwijkend ten opzichte van een andere kop. Het inslijpen ( passing van klep op zitting ) is wel 'enigzins' van gevoelig voor variatie, maar met inslijpen (AFAIK!) zorg je d'r meestal vooral voor dat enige slijtage aan de zitting wordt weggepoetst


Dus: Kleppen uit een PY kop, passen prima in een 3F kop en vice versa.
« Laatst bewerkt op: zo, 23 jan 2011, 17:41:15 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen
« Reactie #4 Gepost op: zo, 23 jan 2011, 18:07:07 »
 -thumbsup-

Dat dacht ik al, gezien er al G40 kleppen in de door Serge bewerkte kop zitten. Die kop is een 86c-er met een mechanische benzinepomp.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen
« Reactie #5 Gepost op: zo, 23 jan 2011, 18:26:26 »
je mag dus ook wel eens iets van een "vreemde" aannemen  -klus- -thumbsup-

Offline Sander Beer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 317
  • Geslacht: Man
Re: Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen
« Reactie #6 Gepost op: zo, 23 jan 2011, 19:27:49 »
maat A wijkt ook ooit af , bij een aau zijn de inlaatkleppen wat kleiner als bij de 1.3 blokjes

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen
« Reactie #7 Gepost op: zo, 23 jan 2011, 20:13:40 »
weet wel dat de klepspietjes nog wel eens willen verschillen..... en de dealer neemt ze niet terug......

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen
« Reactie #8 Gepost op: zo, 23 jan 2011, 20:30:59 »
je mag dus ook wel eens iets van een "vreemde" aannemen  -klus- -thumbsup-

Alleen vind ik de stelling dat PY kleppen sterker zijn een gedrufde :P
De stelen zijn hol en met natrium gevuld zodat ze de warmte beter kwijt kunnen, ik zeg niet dat ze slapper zijn, maar sterker lijkt me niet.
Oo=o=oO

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen
« Reactie #9 Gepost op: ma, 24 jan 2011, 09:06:48 »
dus zijn ze toch sterker -gert- ze zijn NATRIUM gevuld en dus steviger/ sterker..
dus zo gedurfd is dat niet hoor!
Niet alleen om de Warmte kwijt te raken maar ook om te zorgen dat de kleppen niet verbranden/smelten ;)
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen
« Reactie #10 Gepost op: ma, 24 jan 2011, 09:10:44 »
Ehm,

Waarom is een klep sterker als deze met natrium gevuld is? Als natrium sterker zou zijn dan staal, waarom is de gehele klep dan niet van natrium??
Het gaat 'm puur om de warmteafvoer. Een natriumgevulde klep is echt niet sterker dan een massieve klep.

Als je warmte (beter/sneller) afvoert voorkom je smelten van kleppen = oorzaak<----> gevolg.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen
« Reactie #11 Gepost op: ma, 24 jan 2011, 09:15:09 »
stop eens een normale klep in een g40 -klus- die zla het niet zolang uithouden dan een natrium gevulde!! lijkt me dat de klep dan toch sterker is -gert-
Natrium zorgt voor de KOELIng, en dus blijft de klep langer heel..
« Laatst bewerkt op: ma, 24 jan 2011, 09:17:05 door richard-polo »
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Onderlinge uitwisselbaarheid kleppen en bijbehorende onderdelen
« Reactie #12 Gepost op: ma, 24 jan 2011, 09:16:23 »
er zit trouwens ook VERSCHIL in de schaft van een G40 Klep...
vanaf 92 is er een aantal veranderingen doorgevoerd.. waaronder dunnere schaft en natrium gevulde..
dus het is niet zomaar plug and play...
Is natuurlijk wel passend te maken met de binnendelen die wel passen..


« Laatst bewerkt op: ma, 24 jan 2011, 09:43:37 door richard-polo »
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud