Auteur Topic: Stationair: Koud > Normaal, Warm > hoog  (gelezen 1474 keer)

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Stationair: Koud > Normaal, Warm > hoog
« Gepost op: di, 28 sep 2010, 16:16:43 »
Gevalletje ik niet begrijp.

MH blokje met Pierburg carb loopt koud keurig stationair, maar zodra ie maar een beetje warm is loopt ie veel te hoog (contstant)
Kon in de search zo snel niet iets vergelijkbaars vinden.

Anyone?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Stationair: Koud > Normaal, Warm > hoog
« Reactie #1 Gepost op: di, 28 sep 2010, 17:04:26 »
Een choke die niet goed werkt? Op de chokebediening zit ook een getrapte schijf die het stationairtoerental verhoogt, maar bij warme motor moet verdraaien om het stationairtoerental te verlagen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Stationair: Koud > Normaal, Warm > hoog
« Reactie #2 Gepost op: wo, 29 sep 2010, 12:46:47 »
Hmm dan zou die 'andersom' moeten zitten oid?  -uitlachen-
Ik zal van het weekend eens de boel nakijken.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Stationair: Koud > Normaal, Warm > hoog
« Reactie #3 Gepost op: wo, 29 sep 2010, 13:11:45 »
neenee, als die getrapte schijf niet goed verdraait, wordt je stationairtoerental niet naar beneden bijgesteld bij warme motor.

Je kan natuurlijk ook proberen om het toerental naar beneden te schroeven en kijken wat het effect is bij koude en warme motor. TIP = onthou hoeveel slagen je de schroef indraait, zodat je altijd de oorspronkelijke instelling terug kunt vinden.

Het ziet zo:
Als de 2E3 werkt is het een prima ding.
Als de 2E3 niet goed werkt; vind de oorzaak maar eens... -boehoe-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Stationair: Koud > Normaal, Warm > hoog
« Reactie #4 Gepost op: wo, 29 sep 2010, 16:04:31 »
neenee, als die getrapte schijf niet goed verdraait, wordt je stationairtoerental niet naar beneden bijgesteld bij warme motor.

Je kan natuurlijk ook proberen om het toerental naar beneden te schroeven en kijken wat het effect is bij koude en warme motor. TIP = onthou hoeveel slagen je de schroef indraait, zodat je altijd de oorspronkelijke instelling terug kunt vinden.

Het ziet zo:
Als de 2E3 werkt is het een prima ding.
Als de 2E3 niet goed werkt; vind de oorzaak maar eens... -boehoe-

Hmm, dat zowieso dan maar even bekijken.
Stationair zal ik zo wel even mee gaan spelen.

Schoot me nog even te binnen, volgens mij deed ie het vσσr ik het blok heb afgespoten met hogedruk niet..
Kan dat feit alleen niet koppelen aan het probleem?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Stationair: Koud > Normaal, Warm > hoog
« Reactie #5 Gepost op: wo, 29 sep 2010, 16:52:04 »
Alle slangetjes zitten nog vast?

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Stationair: Koud > Normaal, Warm > hoog
« Reactie #6 Gepost op: wo, 29 sep 2010, 18:26:33 »
Alle slangetjes zitten nog vast?

Ja  :)

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Stationair: Koud > Normaal, Warm > hoog
« Reactie #7 Gepost op: di, 12 okt 2010, 00:24:00 »
Dusss.. zaterdag even naar carb gekeken, niks vreemds kunnen ontdekken (met mijn boerenverstand)
Ding even losgeschroefd, schoongemaakt met lucht. Geen verschil.

Dus warm nog steeds te hoog maarrrr,

Koud loopt ie nu amper nog stationair  -gert- -dunno-
Bent echt een minuutje met het gas aan het spelen voor dat ie blijft lopen.
s'Morgens als ie echt koud is kom ik ook niet weg, slaat gelijk uit, behalve bij vol gas.
Dan stottert ie 10 meter en is het daaarna gelijk goed. (en na 500 meter begint ie weer hoog stationair te lopen)

Is trouwens een 2e, heel anders als 2e3?
« Laatst bewerkt op: di, 12 okt 2010, 00:27:35 door Gerard »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Stationair: Koud > Normaal, Warm > hoog
« Reactie #8 Gepost op: di, 12 okt 2010, 13:38:39 »
Op een 2E3 carb staan alleen de gietletters 2E, dat is normaal.

Al wel getest op valse lucht? Een gare spruitstukpakking, een poreuze slang (1 van de vele) of een gare voetpakking leidt bij een 2E3 ook als snel tot problemen. Lastig om via het internet uit te leggen wat je zou kunnen doen, de 2E is nogal een probleemcarb. Als je valse lucht uitgesloten hebt kan je verder gaan met storingzoeken. Een tip; eerst de 'common failures' uitsluiten, voordat je aan de carb zelf begint te schroeven.. :)

Het zou ook nog steeds je choke/stationairverstelling kunnen zijn, die niet goed/half werkt/ niet goed terugkomt naar de 'warme stand'. Mijn golfje liep na montage van de originele 2E3 ook niet lekker; bokken/stoten en niet goed stationair willen draaien (pruttelen en afslaan).  Door de choke met de hand 'dicht' te zetten (chokeklep dicht drukken) kon ik de stationairaanslag (schijf met verschillende nokjes, zit op de gasklep as tussen carb en choke) een stukje verder terug draaien/pielen, waardoor de motor nu bij warme en koude motor weer prima loopt.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Stationair: Koud > Normaal, Warm > hoog
« Reactie #9 Gepost op: vr, 25 feb 2011, 17:34:51 »
Goed, niet echt op tijd, maar de oplossing toch nog maar even posten :)

Inlaatspruitstukpakking lek, carb was niks mis mee!

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Stationair: Koud > Normaal, Warm > hoog
« Reactie #10 Gepost op: wo, 13 jul 2011, 14:56:22 »
Goed, niet echt op tijd, maar de oplossing toch nog maar even posten :)

Inlaatspruitstukpakking lek, carb was niks mis mee!

*Oude koe uit sloot trekt*

Samen met APK-boer een poging gedaan tot het lager stationair lopen (was nog niet echt geweldig.
Geen valse lucht kunnen ontdekken, CO schroef staat helemaal ingedraaid en de stationairschroef reageerd -nergens- op.. dachten we.
Laatst stuk gereden op de snelweg > afrit > koppeling in > direct uit.

Net men zusje van het station gehaald (5km heen en terug) daarna stationair laten draaien.
Tot de tempeter een graad of 95 aangaf en de fan draaide, liep de auto. Daarna 1 tikje tegen het gaspedaal, klimt even in toeren, daarna einde stationair lopen.

Moet dan dat schijfje zijn waar Martijn het over heeft, APK-boer en ik snappen het niet meer