Een HEEEEEEEEEEEL stuk over de 2 sensoren! veel lees plezier!!!In het thermostaathuis onder de stroomverdeler zitten twee temperatuursensoren: een blauwe en een zwarte. Beide sensoren zijn NTC-weerstanden, wat wil zeggen dat bij een oplopende temperatuur van de koelvloeistof de weerstand van de sensoren daalt.
De zwarte temperatuursensor geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan de temperatuurmeter in het dashboard. De blauwe sensor geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan de Digijet-regelaar.
De blauwe sensor is veel gevoeliger dan de zwarte sensor, omdat elke schommeling in temperatuur direct van belang is voor de motorloop. De zwarte sensor is een tragere sensor, anders zou de meter in het dashboard veel te onrustig en onnodig heen en weer bewegen.
Defecte blauwe temperatuursensorDe Digijet-regelaar ontvangt het signaal van deze sensor als ingangsparameter voor de bepaling van de inspuitduur van de injectoren. De inspuitduur is namelijk ook afhankelijk van de motortemperatuur, voornamelijk bij een koude start. Problemen bij een koude start zijn daarom regelmatig terug te voeren tot een defecte blauwe sensor.
Als de sensor onbegrijpelijke weerstandswaarden heeft (koelvloeistoftemperatuur -40°C bijvoorbeeld), dan gaat de regelaar een vooraf ingevoerde waarde van 20°C gebruiken en schakelt over op een erg rijk mengsel (om motorschade te voorkomen) of schakelt hij in de noodloop. In beide gevallen draait de motor niet optimaal.
Als de sensor echter verkeerde waarden geeft die wel binnen een normaal temperatuurbereik passen, gaat de Digijet ook teveel of juist te weinig brandstof inspuiten, waardoor de motor hele vreemde verschijnselen kan vertonen. Een koude motor die continu in toerentallen schommelt, een stotterende motorloop en op een te rijk mengsel lopen zijn dan veel voorkomende problemen. Ze kunnen eenvoudig worden opgelost door simpelweg de blauwe sensor te vervangen.
Blauwe koelvloeistoftemperatuursensor testenDe temperatuursensor kan getest worden door de stekker los te trekken en de weerstand meten over de sensorpinnen. Deze moet bij koude motor ongeveer 2 kΩ zijn. Bij warme motor (ventilator net uit, ongeveer 85°C) is dit 200 tot 300 Ω. De grafiek kan hierbij gebruikt worden. Eventueel kan dit ook nauwkeuriger gemeten worden door de dop van het expansievat te halen en met een thermometer tegelijk de temperatuur en met een multimeter de weerstanden op de sensoren te meten. Pas erg goed op bij het losdraaien van de dop voor verbranding door gloeiend hete ontsnappende koelvloeistof die onder druk staat! Altijd een doek gebruiken.
Defecte zwarte temperatuursensorBlijft de temperatuurmeter ergens “hangen” of komt helemaal niet uit de hoek, dan zijn er twee mogelijkheden: de zwarte temperatuursensor in het thermostaathuis is defect, of er is iets mis met de spanningsvoorziening in het dashboard. In dit geval moet ook de brandstofmeter verkeerde waarden aangeven, want deze zijn aan elkaar gekoppeld! Het probleem kan liggen in de massavoorziening van het dashboard of een defect in de spanningsregelaar achter de cockpit.
Haal eerst de stekker van de zwarte sensor los en sluit de twee stekkerpinnetjes (bijvoorbeeld met een paperclip) kort. Zet nu de auto op contact en kijk in het dashboard of de meter nu geheel naar rechts uitslaat en het rode waarschuwingslampje gaat knipperen. Is dit het geval, dan functioneert de spanningsvoorziening in het dashboard en werkt de meter nog. De sensor zelf is dan verdacht. Is dit niet het geval, kijk dan eerst de bedrading na. Is ook deze goed, kijk dan hoe de spanningsregelaar in het dashboard moet worden getest.
De zwarte temperatuursensor zelf kan op dezelfde manier als de blauwe sensor getest worden en heeft ook dezelfde grafiek (zie boven). Het verschil met de blauwe temperatuursensor is alleen het trager reageren op veranderingen in de temperatuur.
Koelvloeistofsensoren vervangenHet vervangen van de temperatuursensoren is gemakkelijk, maar een enigszins onhandig klusje. Benodigd zijn een nieuwe (blauwe en/of zwarte) temperatuursensor, één nieuwe O-ring per sensor, nieuwe koelvloeistof, veel doeken of een lekbak en eventueel een schroevendraaier.
Draai de dop van het expansievat los, zodat iedere extra druk op de koelvloeistof weg is. Pak de nieuwe temperatuursensor en breng de O-ring erom aan. Houd deze bij de hand. Zet de lekbak onder het thermostaathuis of zorg voor voldoende doeken onder het huis. Haal de betreffende stekker los. Haal de groene clip eruit en zorg dat deze niet wegschiet. Eventueel met een schroevendraaier ertussen loswrikken en daarbij sensor en clip goed vasthouden. Trek de sensor eruit en let goed op dat de O-ring meekomt. Er zal een golf koelvloeistof uit komen omdat er wat druk op staat. Vervang dus zo snel mogelijk de sensor met O-ring. Goed aandrukken en de groene clip er weer in drukken. Rondom schoonmaken, stekkers aansluiten en de koelvloeistof bijvullen volgens de regels. Eventueel kan zonodig ook direct de koelvloeistof vervangen worden. Laat dan eerst alle koelvloeistof eruit lopen onderaan de radiateur.
Bron