Auteur Topic: Wie heeft voor mij een foto/howto/exploded view van de achterremmen?  (gelezen 926 keer)

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Goedendag mede-Pololiefhebbers.

Nu zit het zo, mijn polo staat nu al 6 weken stil. Heb er nieuwe remmen in gezet.
Wat voor gewoon gelukt is zoals het hoort.

Alleen moest aan de achterkant de remmerij er ook uit omdat ik die cambershims er tussenuit wou hebben omdat het me elke 5000 km een set nieuwe achterbanden kost  -boehoe-
Bij het eraf halen van de trommels sprongen de remmen uitelkaar, aan de andere kant het zelfde  -gert-

evenals waren de remcylinders lek, dus die netjes vervangen, nieuwe remblokken gehaald voor achter, maar ik heb het spul nu al 3x opnieuw inelkaar gezet en gemonteerd en steeds gaat de rem weer blokkeren.

Ik doe iets fout, maar ik weet niet wat.

(google + zoekfunctie werkten beide niet. kwam alleen een onduidelijke exploded view tegen hier op het forum in een oud topic, maar hier kan ik verder ook niks wijs uit worden)

Dus vandaar mijn vraag: Wie heeft er voor mij een fototje of een duidelijke exploded view van hoe de achterremmen inelkaar zitten?


Enja, ik ben eigenwijs dus ik wou het eerst zelf proberen, maar gezien ik vrijdag naar VWfest zou gaan. en zonder remmerij dat gewoon niet mogelijk is vraag ik het toch maar  :)

Bvd.

Geart.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Wie heeft voor mij een foto/howto/exploded view van de achterremmen?
« Reactie #1 Gepost op: wo, 04 jul 2012, 15:58:32 »
Vragen kan nooit kwaad.

Dit plaatje?


Wat voor polo gaat 't om?
Latere typen ( na 1979 ongeveer) hebben zelf stellende remmen. Eerder typen moet je zelf stellen met een kartel wieltje.

Omdat je de trommel alleen kunt terugplaatsen als de remmen 'ontspannen' zijn, neem ik aan dat er op enig moment NA de montage iets mis gaat, waardoor de boel blokkeerd.

Is dat door de bediening van de voetrem, of van de handrem? Bij de handrem zit er een stel mogelijkheid op de kabel: tot 1985 op de kabel ONDER de auto, vanaf 1985 zit er een stel wieltje onder de handremhendel IN de auto. Wat ook gebeurd, is dat de handremkabel niet mooi soepel loopt rond de achteras: als er een knik zit, of anderzins rottigheid, komt de kabel ook niet goed los. Onlangs had ik precies dat probleem bij één van mijn auto's. Bleek dat een klein beetje roest en een rafeltje in de kabel voldoende was om de handrem te doen blokkeren.

Als het na het bedienen van de voetrem is, controleer dan de remslangen: heb je deze tijdelijk afgeknepen tijdens het vervangen van de remcilinders? Zet dan maar nieuwe remslangen. Oude willen wel eens blokkeren als je ze klemt: Dan krijg je er onder druk (pedaal kracht) wel vloeistof doorheen, maar stroomt de vloeistof niet of nauwelijks terug door de het kapot geknepen slangetje.

Als de remschoenen met als z'n hendels en stangen niet goed zitten ( veertje met een wigje nummer 16 en 20 in de tekening  zijn vooral belangrijk voor de vrijloop afstelling ) komt het ook niet goed natuurlijk.

Maak eens een foto van de inhouw van de remtrommel (met de trommel gedemonteerd natuurlijk). 

(En nog een wet van Murphy: Stel je het achterwiellager toevallig niet veelste strak?)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Wie heeft voor mij een foto/howto/exploded view van de achterremmen?
« Reactie #2 Gepost op: wo, 04 jul 2012, 16:11:38 »


plaatje bij het praatje: Vooral de veren dus even controleren; als het goed is, gaat t veren pakket, inclusief de remschoenen in één geheel erop en eraf. Wip eerst de schoenen onder van de houder, en vervolgens boven van de cilinder tillen. De foto hier boven is van een Golf 2, dus wellicht dat t heel ietsje anders is, maar vooralsnog zie ik weinig verschil.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: Wie heeft voor mij een foto/howto/exploded view van de achterremmen?
« Reactie #3 Gepost op: wo, 04 jul 2012, 16:38:02 »
Bedankt voor de info. En vooral dat wigje met die veer kon ik niet ergens kwijt ofzo. Zal de exploded view zo even printen, want op mn telefoon zie ik er helaas niks van.

Zal nog even het een en ander proberen. Hoop dat het nog lukt voor vrijdag. (VWfest)

Thanks.


Edit, gaat om een Polo Steilheck uit 93.

Het probleem van het aanlopen was namelijk dat je elke wielbout een keer hoorde ''tikken'' in de trommel als je het wiel ronddraaide, dus 360 graden 4x een weerstand voelen als je het wiel ronddraaide.  -gert-

Maar zo is het al een stuk duidelijker.
« Laatst bewerkt op: wo, 04 jul 2012, 16:47:06 door Hofstay »

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Wie heeft voor mij een foto/howto/exploded view van de achterremmen?
« Reactie #4 Gepost op: wo, 04 jul 2012, 17:35:12 »
Dat tikken duid ook nog wel eens op te lange bouten.....
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Wie heeft voor mij een foto/howto/exploded view van de achterremmen?
« Reactie #5 Gepost op: do, 05 jul 2012, 07:33:24 »
Juist: te lange bouten; dat is mij ook meerdere keren overkomen.  Toevallig andere velgen geplaatst?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Wie heeft voor mij een foto/howto/exploded view van de achterremmen?
« Reactie #6 Gepost op: do, 05 jul 2012, 08:32:30 »
 withstupid ook gedaan, ook geleerd  :)

Offline Rude

  • Non-Register lid
  • Berichten: 439
  • Geslacht: Man
  • Rudy van den dool
Re: Wie heeft voor mij een foto/howto/exploded view van de achterremmen?
« Reactie #7 Gepost op: ma, 24 sep 2012, 21:58:46 »

bedankt voor de foto, heb vandaag voor het eerst remschoenen vervangen  -klus- en dat was zonder deze foto niet gelukt.
wist niet meer waar dat kleine wigje moest  -gert-
if you obey the rules , you will miss all the fun!