Auteur Topic: Tips om onderste bout schokbreker...  (gelezen 1294 keer)

Offline rat_rod13

  • Non-Register lid
  • Berichten: 142
  • Geslacht: Man
  • Mark de Groot
Tips om onderste bout schokbreker...
« Gepost op: do, 06 dec 2012, 18:11:57 »
Hoi allen,

Gebroken veer vanmorgen (lekkere klap was dat), dus gelijk maar begonnen met vervangen achterdempers. Ik dacht 'even' omdat ik dat wel ben gewend van Golfjes...maar niet verwacht dat de kop van de bout al ronde kanten had en alles zo mega vast zat (hadden zeker niet van koperpasta gehoord in de garage?) Dat ik drie uur verder en een aantal vloeken zover ben als onderstaande foto...

Echter onderste bout zat zoals gezegd natuurlijk mega vast, uiteindelijk na veel kracht, lees grote pijp, warmstoken en zelfs afbreken schokbreker door het krachtzetten, is de moer eraf. Krijg alleen die bout er nu niet uit...Heb al schokbreker omhulsel eraf geslepen (inclusief mijn remleiding  -gert- ) en nog niet...
Wat is verstandig, kop van de bout eraf slijpen, naar binnen slaan zodat er beweging in komt? En dan weer terug wrikken...
Busje wat er nu nog omheenzit (busje van schokbreker) met ijzerzaag doorzagen? (lekkere klus)

Of heeft iemand een supertip?


Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Tips om onderste bout schokbreker...
« Reactie #1 Gepost op: do, 06 dec 2012, 18:27:08 »
Bij gebrek aan reprozaag, check:
Busje wat er nu nog omheenzit (busje van schokbreker) met ijzerzaag doorzagen? (lekkere klus)

Offline rat_rod13

  • Non-Register lid
  • Berichten: 142
  • Geslacht: Man
  • Mark de Groot
Re: Tips om onderste bout schokbreker...
« Reactie #2 Gepost op: do, 06 dec 2012, 18:33:20 »
 :) Idd, kon niet meer helder denken na 3 uur rotzooien en dan ook nog in mijn hoofd dat ik of 40 minuten met de tram of 14km moest fietsen naar huis (is gezond fietsen geworden). Wil/moet het morgen in elkaar hebben omdat ik zaterdag niet op mijn werk (school) kan sleutelen en dan ook 's middags mijn kinderen ga halen dus voelde lichte stress  -gert-

Maar eerst even acetyleenbrander aansluiten, werkt beter dan kleine brander (flessen komen morgenochtend, net maar besteld) en idd anders de ijzerzaag...

Andere kant ziet er ook veelbelovend uit...

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Tips om onderste bout schokbreker...
« Reactie #3 Gepost op: do, 06 dec 2012, 19:41:20 »
:) Idd, kon niet meer helder denken na 3 uur rotzooien en dan ook nog in mijn hoofd dat ik of 40 minuten met de tram of 14km moest fietsen naar huis (is gezond fietsen geworden). Wil/moet het morgen in elkaar hebben omdat ik zaterdag niet op mijn werk (school) kan sleutelen en dan ook 's middags mijn kinderen ga halen dus voelde lichte stress  -gert-

Maar eerst even acetyleenbrander aansluiten, werkt beter dan kleine brander (flessen komen morgenochtend, net maar besteld) en idd anders de ijzerzaag...

Andere kant ziet er ook veelbelovend uit...

als je een acytyleen brander hebt heb je dan niet ook de mogelijkheid om dat als snijbrander te gebruiken? dat moet zo'n ding toch wel kapot krijgen? En denk maar zo, het kan altijd erger. Ik had toen een passat waar de bout ook zo vast zat maar dan in zo'n vaste moer in het subframe. Dat ding heb ik toen tussen de draagarm en het subframe los moeten zagen met een los ijzerzaag blad omdat een ijzerzaag er niet eens bij kon.

En ik neem aan dat je die andere kant al goed hebt ingespoten met kruipolie? dat doen wij ook al standaard bij eigen auto's als we weten dat er een remleiding los moet, gewoon het liefst al een week van te voren inspuiten en dat een paar keer herhalen.

Offline tweety01

  • Non-Register lid
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Mark Nijkamp
Re: Tips om onderste bout schokbreker...
« Reactie #4 Gepost op: do, 06 dec 2012, 20:01:58 »
ik heb het zelfde gehad, ik heb dat "busje" er tussenuit gezaagd. zaagblad uit de beugel er tussen steken en dan weer in de beugel. ook na een paar uur knooien niet gelukt. zagen koste ongeveer 2 maal 10 min. daarna dacht ik (had ik dat maar eerder gedaan)

Don't eat yellow snow!
We roeien met de riemen die ons beloofd zijn.

Offline rat_rod13

  • Non-Register lid
  • Berichten: 142
  • Geslacht: Man
  • Mark de Groot
Re: Tips om onderste bout schokbreker...
« Reactie #5 Gepost op: do, 06 dec 2012, 22:46:08 »
Bedankt heren voor de tips! Inderdaad Mark zoveel werk is dat ook weer niet en het ergste bedenk ik mij net...heb een plasma snijder staan, door alle stress niet aan gedacht!!!


Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Tips om onderste bout schokbreker...
« Reactie #6 Gepost op: vr, 07 dec 2012, 11:41:28 »
nieuwe bout laten verdrinken in het kopervet is een goedplan: Niet percé het schroefdraad, maar daar waar de bout dus door de demper steekt.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline rat_rod13

  • Non-Register lid
  • Berichten: 142
  • Geslacht: Man
  • Mark de Groot
Re: Tips om onderste bout schokbreker...
« Reactie #7 Gepost op: vr, 07 dec 2012, 17:33:18 »
Ijzerzaag per kant 3 minuten  :) Was vanmorgen om 7 uur op werk en half negen net voor de les hing het eronder!

Kopervet smeer ik altijd overal mega veel op, geleerd van mijn opa ooit  -thumbsup-

Offline tweety01

  • Non-Register lid
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Mark Nijkamp
Re: Tips om onderste bout schokbreker...
« Reactie #8 Gepost op: za, 08 dec 2012, 10:53:55 »
 -thumbsup-
Don't eat yellow snow!
We roeien met de riemen die ons beloofd zijn.