Auteur Topic: Olie: 10w40 ipv 15w40  (gelezen 3396 keer)

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Olie: 10w40 ipv 15w40
« Reactie #15 Gepost op: vr, 14 jul 2006, 16:56:59 »
voor de nnnnnn gebruik ik 5w40 volsyntheet, kost 32 euro voor 5 liter....

volgens mij de beste olie voor deze motor AEX




Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Olie: 10w40 ipv 15w40
« Reactie #16 Gepost op: za, 15 jul 2006, 15:53:21 »
ik moest ff schakelen  -moon-

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Olie: 10w40 ipv 15w40
« Reactie #17 Gepost op: zo, 16 jul 2006, 12:51:10 »
10W60 douwe?

voordelen daarvan zijn?
1e cijfertje staat voor dikte van de olie en de 2e?

met de passat weleens op 20w50 gereden....scheelde wel een paar pekaatjes
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Olie: 10w40 ipv 15w40
« Reactie #18 Gepost op: zo, 16 jul 2006, 13:34:23 »
xxWyy

xx => dikte/viscositeit 'koud'

yy => dikte/viscositeit 'warm'

--->
10W40 en 15W40 zijn dus warm gelijk qua viscositeit


10W10 is koud niet net zo dik als warm: de getallen zijn verschillend qua dimensie

0W40 is koud al zo dun als water
25W40 is koud zo dik als appelstroop -> stook maar een vuurtje onder het carter voor je gaat starten.

0W30 is warm dus dunner dan 10W40

20W60 is altijd dikke poep.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Olie: 10w40 ipv 15w40
« Reactie #19 Gepost op: zo, 16 jul 2006, 14:21:55 »
10W60 zou in elke G40 moeten, aangezien de boring voor het oliekanaal in de kop van een G40 kleiner is.
Daarom hebben de meesten last van lampjes en piepjes op het dashboard bij een bocht naar links!
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!