Auteur Topic: Na ongeval geen remmen meer...waar zoek ik als eerste?  (gelezen 977 keer)

Offline Obonobo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
Na ongeval geen remmen meer...waar zoek ik als eerste?
« Gepost op: ma, 23 dec 2013, 14:25:49 »
Hallo allemaal!

Tot nu toe kon ik samen met een Haynes wphb alles aan m'n Polotje wel oplossen, maar nu moet ik toch een beroep doen op de kenners. at is het geval:

Doordat iemand mij geen voorrang verleende, is mijn Polo uit '89 (de specs: 1.3i, 5-bak, rembekrachtiging, standaardhoogte, trekhaak, sunburnt lak ;) ) nu -€850 waard. En dat is alleen de cosmetische schade, want: als ik nu wil remmen, doettie dat alleen maar als ik het pedaal bijna helemaal ingetrapt hebt. En blokkeren de remmen direct als ik het pedaal helemaal intrap. Verder brand het handremlampje continue. Remvloeistof staat tussen min en max en reservoir lekt niet. Nu, een paar vragen!

Ik heb geen ervaring met dit soort collateral damage, dus ik weet niet zo goed waar te beginnen. Ik vermoed in eerste instantie een kapotte hoofdremcilinder. Maar hoe test/zie ik dat? Idem voor een rembekrachtiger.

Is het een goed idee om een gebruikte hoofdremcilinder te monteren, of is dat vragen om problemen. Ik krijg namelijk erg weinig geld van de verzekering terug: een nieuwe HRC is de helft van het budget.

Dank alvast voor jullie meedenken/antwoorden!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Na ongeval geen remmen meer...waar zoek ik als eerste?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 23 dec 2013, 14:59:17 »
Tsja, doorstroming van een leiding denk ik. Ontluchtingsnippel opendraaien, iemand laten remmen en kijken of er een regelmatige stroom van vloeistof uit komt. Hrc heb ik waarschijnlijk wel voor je, net als een bekrachtiger. Heb je leidingen ook gevolgd? Niet geknikt oid?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Na ongeval geen remmen meer...waar zoek ik als eerste?
« Reactie #2 Gepost op: ma, 23 dec 2013, 18:01:47 »
Ik denk ook als eerste aan geknikte leiding of een plat gedrukte slang oid.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Na ongeval geen remmen meer...waar zoek ik als eerste?
« Reactie #3 Gepost op: ma, 23 dec 2013, 20:56:56 »
 withstupid

Offline Obonobo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
Re: Na ongeval geen remmen meer...waar zoek ik als eerste?
« Reactie #4 Gepost op: di, 24 dec 2013, 09:16:00 »
Thanks gasten!

Ik hoop aan het eind van deze week tijd te hebben, om te zien wat eraan schort. I'll be back!

@mk1-madness: als het de hrc en/of bekrachtiger is, kom ik bij je terug!

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Na ongeval geen remmen meer...waar zoek ik als eerste?
« Reactie #5 Gepost op: di, 24 dec 2013, 12:05:29 »
Waar ben je precies geraakt? Wat heb je zelf gedaan voor het ongeluk?
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Na ongeval geen remmen meer...waar zoek ik als eerste?
« Reactie #6 Gepost op: di, 24 dec 2013, 12:25:21 »
zo te horen komt de hoofdremcylinder niet geheel terug waardoor het capilaire gaatje niet vrij komt .



hierdoor moet je inderdaad de hoofdremcylinder naar de bodem trappen wil hij wat doen .Aangezien er geen olie meer voor de plunjer kan komen en je altijd iets lek hebt .(nr 3 op het plaatje ) dit is niet een afbeelding van een polo hrc ,maar een zeer goed bruikbare aangezien alle hrc gelijkwaardig werken .

nu moet je 2 dingen doen .vrije slag controleren en indien aanpassen ,hierop de remmen ontluchten .en controleren dus of het gewerkt heeft .het kan zijn dat door de klap en je plotseling hard op de remtrappen je het een en ander verbogen hebt .
het kan ook zijn dat de veer in je hrc gebroken is of het oppervlak inwendig verroest waardoor hij niet ver genoeg terug komt .
vervangen van je hrc en controle en of reinigen/revisie/vervangen van je wielremcylinders en klauwen is noodzakelijk . ververs dan gelijk je remolie .
 deze is hygroscopisch en neemt vocht op (remolie eigenlijk jaarlijks controleren op vocht gehalte ). Dot 4 wordt aangeraden ,maar dot 5 is beter .
« Laatst bewerkt op: di, 24 dec 2013, 12:32:21 door Serge »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Na ongeval geen remmen meer...waar zoek ik als eerste?
« Reactie #7 Gepost op: di, 24 dec 2013, 12:35:48 »
handremlampje kan ook eventueel de schakelaar zijn onder je handremhevel (vanaf 86).
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Obonobo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
Re: Na ongeval geen remmen meer...waar zoek ik als eerste?
« Reactie #8 Gepost op: ma, 30 dec 2013, 13:38:51 »
Dank voor de replies!

@mike.roodvoets: ik heb de A-stijl van de tagenpartij precies met het midden van de voorkant geraakt. De bumper verbogen, grill verbogen (misschien gescheurd). De motorkap is wel licht gevouwen. Maar de radiator is niet geraakt en verder ook geen inwendige schade. Ik heb de auto ook niet schuin geraakt, maar echt haaks. Er is verder aan chassis of voorschermen geen schade die er niet al zat.

@Serge: ik vermoed dat de veer in de HRC inderdaad kapot is. Ik ga morgen eens nader inspecteren. De remmen werkten voor het ongeval namelijk perfect: geen overmatige speling op pedaal, gelijkmatig aangrijpen en goede bekrachtiging. Het handremlampje had wel al problemen (wilde nog wel eens aanblijven als de handremhendel niet goed naar beneden gedrukt zat), dus ik denk dat dat contactje inderdaad niet goed is.