Auteur Topic: Grotere radiateur derby '77  (gelezen 974 keer)

Offline Golfzilla

  • Non-Register lid
  • Berichten: 51
  • Geslacht: Man
Grotere radiateur derby '77
« Gepost op: vr, 14 okt 2005, 20:05:08 »
beste mensen, nu ik toch bezig ben wil ik eigenlijk een grotere radiateur in de Derby plaatsen. omdat er nu een klein poep ding in zit en er toch mee naar oostenrijk wil volgend jaar (er rijden meer met een 1100cc blokkie mee dus 110 km/h is de max ben niet bang) maar met die klimwandjes daaro kan hij aardig warm worden ben ik bang

maar welke is het beste hiervoor, want de aansluitingen moeten wel rechts zitten zoals het ori ook is (een golf heeft ze GELOOF IK links zitten)

maar welke modellen hebben een grotere en aan dezelfde kant 2 aansluitingen voor de slangen.???

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Grotere radiateur derby '77
« Reactie #1 Gepost op: vr, 14 okt 2005, 20:38:01 »
Hoe groot is die je nu hebt? Waarschijnlijk 380mm breed (koeloppervlak)
Een 1f heeft een 430mm brede radiateur. Groter is origineel niet geleverd.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Grotere radiateur derby '77
« Reactie #2 Gepost op: vr, 14 okt 2005, 22:29:47 »
Ik ben met m'n Polotje 2, met 1.0 GL blok in 2000 nog naar Kroatië geweest: Heel wat heuveltjes gezien; Pas de problemmes. (met 2 personen en vakantie uitrusting tot aan t dak :) )

- Controleer de termostaat, en pak eventueel 1 die sneller open gaat
- Controleer de radiateur; kan goed verstoppen (maar dan doen ze eigenlijk vooral als ze droog op t schap staan te oxideren).
- Spoel t systeem eens echt goed door (tuinslang, vullen, legen, vullen legen).
- Plaats een kouder termo-kontact: zodat de fan eerder aanslaat

De standaard radiateur is in principe voldoende voor normaal tot extreem gebruik. Heb je een temperatuurmetertje? Houd die goed in de gaten: weet wat normaal is (vaak is 3/4 gewoon normaal), en weet wanneer ie echt warm word! Gooi dan asap de interieur verwarming op standje atoom: 't werkt echt!

Grotere radiateur van een 1f is een optie, sterkere fan, 'koudere termostaat' en 'koudere termoswitch'...

Doe je t echt mooi, maak dan een schakelaar: Gaat t bergop, en ineens heel traag, of rijd je ineens achterop een file? kan je zelf voortijdig de fan inschakelen: hoeft de temp niet eerst te stijgen...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Grotere radiateur derby '77
« Reactie #3 Gepost op: za, 15 okt 2005, 11:38:03 »
pas op!!!!
een motor die te koud blijft slijt ook harder en al helemaal als je er toch veel vermogen van gaat vragen.
motor levert ook pas op werk temp de het volle vermogen!
scheeld niet veel maar toch

groeten maikel

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Grotere radiateur derby '77
« Reactie #4 Gepost op: za, 15 okt 2005, 13:58:08 »
Ja,. als je GEEN termostaat hebt,. dan blijft ie te koud.

In 'warme landen' zijn er voor de Polo andere ventilatoren geleverd geweest: meer bladen, dikkere motor etc.
Door ietsje (paar graden) koudere termostaat gaat ie net wat sneller open; vooral in de bergen: plotseling veel vermogen, lage snelheid: weinig rijwindkoeling, kan de temperatuur ineens doorschieten...

Maar goed: blijf er wel bij dat een goed werkend standaard systeem afdoende moet zijn... Gewenning van de meter bij normaal gebruik is ook belangrijk..

Zo als op t plaatje hieronder is voor mijn 2 polo'tjes 2 heel gewoon bij 'stokkend' verkeer: Dan slaat de fan aan, en koelt ie een beetje bij: zakt ongeveer 1 wijzer dikte naar links.




(BTW: nog 1 wijzerdikte naar rechts, en dan is er bij mij stress in de tent: kachel op warm en standje 3 helpt dan normaal wel voldoende.. )
(BTW2: Wat nog wel eens wil helpen is BIJvullen van het koelsysteem en goed ontluchten..)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Michael

  • Non-Register lid
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Grotere radiateur derby '77
« Reactie #5 Gepost op: za, 15 okt 2005, 14:07:27 »
IK heb nog wel een grotere radiateur liggen. Komt van een diesel en groter is niet geleverd door VW. In combi met een oliekoeler ervoor kreeg ik hem niet in de Derby, maar nu heb ik daar ook erg weinig moeite voor gedaan en op zich past hij wel (anderen is het ook gelukt!). Je hebt hem alleen niet nodig denk ik.
Ik gebruik nu de standaard radiator in combi met een SPAL koelvin met grotere capaciteit. Daarnaast heb ik die SPAL  gekoppeld aan een schakelaar op het dashboard (zoals hier boven ergens beschreven)
O ja; gebruik altijd zoveel mogelijk metertjes. Onder andere dus voor het koelwater, maar je kan er eigenlijk niet genoeg hebben!! Ze kosten niets en je weet tenminste wat er gebeurd. -naughty-
Derby I (1977)

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Grotere radiateur derby '77
« Reactie #6 Gepost op: za, 15 okt 2005, 15:11:07 »
Zoals Jaap al zegt: Grotere radiateur hoeft niet...

Heb ook een GL (1043cc) en heb er afgelopen zomer ook in heet Frankrijk door de bergen gereden: geen probleem.

Een goede thermostaat is een vereiste. Maar ook een goed draaiende aanjager en verwarming!: Mocht je motor naar jouw idee tocht te warm worden, dan draai je de raampjes open, zet de verwarming en aanjager op volle stand en blazen maar. Werkt bij mij altijd. Na een kwartiertje is je motor weer op de juiste bedrijfstemperatuur.  -thumbsup-
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Golfzilla

  • Non-Register lid
  • Berichten: 51
  • Geslacht: Man
Grotere radiateur derby '77
« Reactie #7 Gepost op: za, 15 okt 2005, 18:52:38 »
kijk hier heb ik wat aan !!!!!!!! top mensen, heb het eens op mijn gemakje zitten lezen allemaal

maar was idd zelf al van plan het systeem door te spoelen nu ik toch bezig ben en alles eraf ligt.

er zal waarschijnlijk een schakelaar komen om het eventueel handmatig te bedienen (de koelvin) lijkt met geen slecht plan en de metertjes in de auto ook niet!!!! komt goed

zal de thermostaat eens bekijken of die nog 100% is, maar met deze reacties zal er geen grotere radiateur opkomen, gewoon de temp. goed in de gaten houden

bedankt mensen, pas net een paar posts op dit forum maar de reacties zijn perfect en serieus, daarvoor ben ik hier :D:D zo zorg je wel voor nieuwe leden!!!!  -prut-