Probleem loos kachelen onder de Sjon verwoording: Altijd-Afwachtend-Versnellen of wat was het
Bedankt voor het meedenken Sjon.. Ik denk dat de topicstarter ook wel iets kan met alle informatie.
Heb het een en ander doorgemeten qua sensoren en massakabels..
-De 'specht' aansluitconnector meet ik rond de 12 volt dus hij krijgt spanning.
-Blauwe tempsensor connector 4 volt??
(bij aanlsuiting hoor ik wel gelijk de gasklepstoter reageren)
-Zwarte tempsensor connector 10 volt
-Bobine ook rond de 12
Verder ben ik wel iets wijzer geworden: De blauwe 'specht' is officieel defect: Je kunt hem makkelijk testen door hem te demonteren en door het niet aanzuigende gedeelte te blazen (Als je voor de auto staat dus de linkeraansluiting die richting het koolfilter gaat).
Je mag er niet doorheen kunnen blazen.. de andere kant moet dus gesloten blijven. Dit verklaard waarschijnlijk ook waarom ome specht bij mij met pensioen is.
Vind ik niet gek na ruim 20 jaar
de knik in de kabel zal het er misschien ook niet beter op hebben gemaakt.
Die knik zat erin sinds de 1.8 gasklephuis modificatie: De vacuüm aansluitingen zitten net iets anders waardoor de slang naar de specht net wat te kort was eigenlijk
Voor deze tijd liep de auto wel beter in koudloop.. wie weet hangt het toch wel samen.
Dit is trouwens ook wel een apart kleurtje:
foto vanmiddag gemaakt.. Kan iemand de gele afzet verklaren? (voor zover gezocht kan ik er alleen maar in vinden dat er wel eens loodhoudende benzine is getankt, dat heb ik nooit gedaan). Tank meestal bij lukoil in België normale e95.. Misschien toch eens voor de grap bij de shell gaan tanken, geloof niet dat het die oorzaak is. je weet maar nooit natuurlijk met die Belgen
Iemand anders die een verklaring hiervoor kan geven?
Net nog een zeer ervaren vag monteur gesproken en die zegt: Het zou zomaar kunnen dat die 'purge valve/specht' voor de ellende kan zorgen, hij moet in ieder geval regelmatig tikken. Morgen eens kijken op de sloop of ik er eentje kan vinden die in goede staat is. . Ook had ik gesproken met Volkswagen Sittard, daar zou ik vrijblijvend langs mogen komen om het erover te hebben met monteurs.. Agja, je kunt er wel aan wennen maar weet zeker dat het slecht koud lopen eerst veel beter verliep. De koppakking is dicht zover we hebben kunnen controleren. Als ie warm super loopt moet dat koud toch ook kunnen zou je zeggen
Om even terug te komen op het verhaal van Sjon hierboven: Als die slang dicht zit zou je inderdaad geen lekken moeten constateren, maar de slang zit er wel om aan te zuigen vanuit de specht richting de injectie.. Het circuit loopt vanuit je specht naar de koolfilter (achter de linkerkoplamp) En vanuit daar richting de tank. Het zou mij niets verbazen als het dus toch een rare invloed heeft op de gasrespons. Ik heb de laatste tijd wel wat meer last gehad van misfires, dus wie weet komt het toch vrij nauw.
De 4 volt op de blauwe tempsensor verbaas ik mij ook over trouwens, zowel koud als warm de weerstanden gemeten en die komen goed overeen. Misschien kun je dat ook nog even nameten Jeroen. Nieuwe sensoren kunnen soms van de fabriek af ook kapot gaan/zijn