Bij deze ff een second opinion
:
De "min" op de bobine is geen min maar een één ( als in 1,2,3 ) en is inderdaad voor het "stuursignaal" (groene draad).
Een bobine heeft 3 aansluitingen: 1, 4 en 15
Zal verder maar geen lang verhaal houden over de exacte werking
, maar de aansluitingen zijn als volgt.
1 = Het "Pulssignaal" van de contactpunten, wordt aangesloten op de condensator via de groene draad.
4 = Hoogspanningsuitgang, dit is voor je bobinekabel naar de verdeler. ( dat kun je niet gauw verkeerd doen
)
15 = +12V Voeding vanaf je contactslot via een weerstand*.
* De bobine is in feite een 9 Volts bobine ( uit m'n blote hoofd ) die bij 9 volt z'n maximale vonk levert.
Tijdens het starten duikt de boordspanning tijdelijk omlaag vanwege de startmotor die vermogen moet leveren.
9 volt blijft er dan nog wel over en is het dus gegarandeerd dat de bobine onder deze omstandigheden
maximaal kan vonken. Tijdens normaal bedrijf zorgt de weerstand voor een lagere spanning dan de 12-14 volt
boordspanning. Maar dat terzijde