Auteur Topic: Laaddruk G-lader controleren - enquete  (gelezen 1880 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Laaddruk G-lader controleren - enquete
« Gepost op: di, 20 dec 2011, 13:02:51 »

In de bijlage een mooie uitleg hoe je volgens Volkswagen de laaddruk controleert. De tekst is afkomstig van Volkwagen Motorsport en officieel was deze tekst van toepassing op de CUP G40 auto's. Het meten kan/is echter niet anders zijn bij de normale Polo (2) G40'ers. Misschien dat de afkeurkriteria ( minimale opbrengst/druk ) niet overeenkomt, maar dat doet er nu even niet toe.

Waar ik vanuit ga:

- Drukmeter: VDO  ( of andere betrouwbare drukmeter: Merk vermelden aub!)
- Aansluiting drukslang bij brandstofdrukregelaar ( of andere betrouwbare plaats: plaats vermelden aub!)

Meting bij warme motor (maar natuurlijk) en niet langer dan 10 seconden :)

Ik twijfel enigzins aan de druk van mijn G40, of beter: aan het vermogen van de auto. Deze tekst eens ter hand genomen, en nu vraag ik mij af: Hoe staat 't er bij anderen voor?

Graag de volgende gegevens vermelden;
- Type auto ( Polo 2, 2f)
- Type G-lader ( Russel of 2f/Uni lader)
- Afmeting poulie ( indien anders dan standaard )
- Aansluitplaats van drukmeet-slangetje
- Merk drukmetertje
- Afgelezen druk volgens handleiding: dus in 2e versnelling, ene voet op de rem, andere voet volgas, bij 4000 rpm ( +/- 60 km/h)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Laaddruk G-lader controleren - enquete
« Reactie #1 Gepost op: di, 20 dec 2011, 13:42:23 »
Kenteken: JT-VS-17
Polo 2 GT G40
2f uni lader ( Arno revisie +/- 5000 km geleden )
Standaard poulie
Aansluiting bij benzinedrukmeter
VDO drukmeter
Afgelezen druk bij 4000 rpm: 0,5 bar.

Video-tje?

http://www.youtube.com/watch?v=KpXf1EC6opg
« Laatst bewerkt op: di, 20 dec 2011, 17:27:16 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Laaddruk G-lader controleren - enquete
« Reactie #2 Gepost op: di, 20 dec 2011, 14:57:12 »
'k Heb de druk nog nooit op die manier gemeten. Zal dat binnenkort eens proberen.
Polo 2f, standaard poelie, G-lader (voor 2e keer) gereviseerd bij 318.000 km (dat is ± 85.000 km geleden) bij G-force, Zoetermeer.

Tot nu toe ga ik af op mijn Boostmetertje
- waarden afgelezen op Autometer 3301;
- bij plankgas accelereren tot ± 5.000 rpm;
- slangetje naar Boostmeter zit  op T-stukje dat is 'ingevoegd' in het standaard slangetje naar de digifant, ± 5 cm vanaf aansluiting op digifant;
- wijzer gaat dan duidelijk voorbij de 10 psi (=0,7 bar), ik schat tot zo'n ± 0,75 - 0,8 bar.

Recent zijn waarden van mijn motor 'geplot' op MaHa-rollenbank; zie bijgaand plaatje (bron).
In die grafiek wordt de waarde 0,7 bar bereikt vanaf 2500 rpm.
« Laatst bewerkt op: wo, 21 dec 2011, 00:12:30 door KoenG40 »

Offline roskammer

  • L86C-0195
  • Non-Register lid
  • Berichten: 54
  • Uilke Roskammer
Re: Laaddruk G-lader controleren - enquete
« Reactie #3 Gepost op: wo, 21 dec 2011, 18:13:39 »
binnenkort als de apk op de g40 zit wel een keer proberen met gereviseerde g-lader en motor.
heb met de vorige g-lader die optimaal bewerkt was 1,22 gehaald (5,000km uit gehouden)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Laaddruk G-lader controleren - enquete
« Reactie #4 Gepost op: wo, 21 dec 2011, 20:44:29 »
De maximale druk die ik af kan lezen is ook hoger dan 0,5 bar. Maar 't gaat om de drukopbouw bij volgas + 4000 rpm.
(als ik de rem los, vliegt niet alleen het toerental omhoog, maar gaat de drukmeter ook nog even een stapje verder).

« Laatst bewerkt op: wo, 21 dec 2011, 20:50:40 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken