1. Bij hoeveel kilometers is niet verstandig om hem te kopen om je anders (te veel) problemen mee krijgt
daar is niks zinnigs over te zeggen. Je kunt een motor met 40.000 km aftrappen of er mooi 4 x de klok mee rond rijden.
Check vooral op zaken als goed onderhoud. wanneer is de distributiriem vervangen. is er iets van de historie bekend. hoe ziet de motor er uit. zweet hij veel. enz enz.
2. Hoe zit dat met de 4- of 5-bak? Een maat van mij heeft een Polo 2 Steilheck met een vierbak en die raad mij aan een vijfbak te nemen. Vanaf welke tpye's zitten ze of ligt dat aan de uitvoering?
Tja. als je lange stukken snelweg rijdt is een vijf bak mooi meegenomen. vanaf het typ 2 zijn er vijfbakken geleverd. eerst beperkt en daarna steeds meer. meestal wordt dit wel door de verkoper aangegeven. voor korte stukken voldoet een vierbak vaak prima. daarbij gezegd: de ene vierbak is de ander niet. Het hangt sterk van je overbrenging af hoe veel toeren een bak maakt bij snelheden al 50, 100 en 120.
3. Hoe kan je zien of de tank lekt? En evt andere polo 'kwaaltjes' ?
Euh....door te kijken en te ruiken
check vooral even bij de accu voor roest. een zogenaamd accuwak kan je behoorlijk wat knutselen opleveren.
Verder valt het allemaal wel mee. de motoren zijn degelijk en de verdere techniek typisch VW.
Persoonlijk zou ik zeggen: Ga op je gevoel af. (maar heb er zelf ook wel eens naast gezeten, dus das ook niet feilloos) maar een goed gevoel bij een auto zegt vaak een hoop. bij twijfel kun je beter verder zoeken.