Han,
Onderstaand mijn weergave van een gesprek dat ik vanmiddag had met mijn Garageman (hij heeft 2 Polo G40's in onderhoud).
Wellicht heb je er wat aan.
Sleutelwoord: goede massaverbindingenWe bespraken wat hij in de loop der jaren zoal had gezien/gedaan wat betreft slecht lopende motor.
(omdat ik toch een leek blijf, heeft hij ook wat wijd openstaande deuren ingetrapt
)
1. Brandstofpompen, -filters en leidingen moeten OK zijn.
2. Idem injectoren, bougies , bobine, verdeler, Hal-gever (?), ...
3. Accu en dynamo in goede staat.
N.B.: de originele dynamo stopt met bijladen bij accuspanning 13,8 Volt. Dat is goed voor de originele lood/antimoonaccu's. Maar voor de moderne lood/cadmium accu's moet de dynamo doorladen tot 14,3 Volt. Om dat te bereiken kan je tussen accu en dynamo een diode plaatsen die er voor zorgt dat de dynamo een 0,5 Volt lagere waarde 'ziet' dan de feitelijke accuspanning.
4. Goede massa-verbindingen.
Standaard zitten er o.a.:
4.1 een gevlochten platte koperen kabel tussen de min van de accu en het rechter binnenscherm.
4.2 een met isolatie omgeven platte koperen strip tussen de (aluminium) versnellingsbak en het linker binnenscherm (bij de bobine).
Bij mijn auto heeft hij een extra massaverbinding gemaakt tussen de min-pool van de accu en het (gietijzeren) motorblok (zie plaatjes massakabel R1/2). Die extra massakabel bestaat uit drie geïsoleerde 3,5 mm stukken kabel die aan de uiteinden samenkomen bij en zijn vastgesoldeerd aan een ijzeren oog.
De strip 4.2 bleek onlangs geheel geoxideerd te zijn (groen koperoxyde). Hij heeft deze vervangen door een 3,5 mm geïsoleerde kabel met vastgesoldeerde ogen (zie plaatje masskabel L). Hij heeft de bevestigingspunten goed schoongemaakt, bespoten met contactspray, goed vastgezet en bespoten met vaselinespray.
Na vervanging van die strip ben ik af van twee rare probleempjes waarmee ik afgelopen half jaar te kampen had.
1) De xenonlampen wilden zo nu en dan niet goed opstarten. Pas na een paar keer snel aan/uit deden ze het wel - raar.
2) Zo nu en dan sloeg de motor - na een koude start en enkele honderden meters rijden - spontaan af bij het stoplicht. Direct daarna weer starten, en dan liep die weer als een zonnetje - ook raar.
Zijn verklaring: een geoxydeerde koperverbinding werkt als een diode (zoals in de Cuprox cellen die vroeger werden gebruikt om van wisselspanning gelijkspanning te maken). De oude geoxydeerde strip had naar één kant een weerstand van 37 Ohm.
Naar zijn mening kunnen hierdoor kennelijk hinderlijke storingen in de micro-electronica de Digifant-ECU en de Xenonset optreden.
Tot zover mijn poging tot een goede weergave van zijn verhaal.