Auteur Topic: Brandstoftoevoer  (gelezen 1852 keer)

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Brandstoftoevoer
« Gepost op: ma, 19 jul 2004, 19:27:01 »
Ik ben (nog steeds) bezig met Webers voor op m'n GT.

Nu vraag ik me af wat het beste is voor de benzinetoevoer.
Ik heb een elektrische Pierburg-pomp waar zo'n relais op aangesloten kan worden waardoor de pomp niet loopt als de motor niet draait.

Maar dan heb je nog steeds kans dat bij teveel benzine er via de overloop van de carbs benzine op de uitlaat komt. Toch? Of levert zo'n pierburg-pomp niet genoeg peut om de boel te laten overstromen?

Bij de 2E3 carb zat er een 'potje' in de toevoer, die voor een constante benzinedruk zorgde. (door toerentalschommelingen van de motor) Bij teveel benzine liep het gewoon via de retour weer terug in de tank.

Zou dit potje ook te gebruiken zijn voor Webers, of is dan de opbrengst weer te laag?

Tips zijn welkom!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Brandstoftoevoer
« Reactie #1 Gepost op: ma, 19 jul 2004, 20:36:05 »
Nope.

Die pierburg pomp is dat een druk of aanvoer pomp?

Kun je anders rechtstreeks op de carbs zetten; vlotternaald sluit de toevoer af.



je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Brandstoftoevoer
« Reactie #2 Gepost op: ma, 19 jul 2004, 20:53:52 »
'overloop' dingetje bij een Pierburg 2E carb is eigenlijk een 'bellen afscheider'. Het is inderdaad een soort 'overloop' ding, maar bij Webers heb je dat 'niet echt' nodig.

Ik heb webers gezien met een retour aansluiting (met restrictie), en ik heb webers gezien die afgedopt of afgesloten waren.

Een standaard mechanisch pompje voldoet overigens prima om webers van brandstof te voorzien; Opbrengst ligt al snel op 40 liter per uur (en zo snel trap jij je tank liever niet leeg.

Ik heb een elektrisch pompje (minder kans op olie-lekkage) in m'n two-tone zitten, gewoon contact geschakeld (zonder relais, gewoon vanaf de solonoid afgetakt), die precies werkt als een mechanische pomp op de kop. (pierburg of hardy gloof ik).

Een drukpomp (onder de kofferbak bij een injectie polo) levert 'veel' meer, maar vooral: constante druk (nodig voor de inspuiting).. Wel bruikbaar voor webers, maar niet echt nodig: hoop gedoe (opvoerpompje in tank, bedrading etc etc)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Brandstoftoevoer
« Reactie #3 Gepost op: ma, 19 jul 2004, 22:55:33 »
Het gaat om zo'n pomp:

Voorbeeld pomp

Hier staan ook de gegevens bij; 95 L/uur? Dat lijkt me iets teveel van het goede!

Maar de webers sluiten de toevoer gewoon af bij teveel benzine? Dan wordt de pomp dus even wat warmer. Is het dan niet handig om een retourleiding te hebben?

De andere optie is dus standaard mechanische pomp gebruiken, maar dan zonder de bellen afscheider.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Brandstoftoevoer
« Reactie #4 Gepost op: di, 20 jul 2004, 07:45:44 »
Pompje gewoon kopen en gebruiken!

Mijn 'elektrisch-mechanische' hardy pomp doet precies 't zelfde: weinig druk (0,3 bar) bij 'groot volume'

80 liter per uur spuugt ie eruit,.. als je m 'los' laat pompen.

Sluit je de slangen aan, dan hoor je m (als je contact aanzet) ff kort hard tikken (snel, veel), tot de carb weer vol zit, en de retourleiding gevuld: dan neemt de druk toe, en het volume af: langzamer tikken.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Brandstoftoevoer
« Reactie #5 Gepost op: di, 20 jul 2004, 08:54:02 »
Ok, dus ik kan gewoon die Pierburg pomp direct naar de webers laten pompen. De pomp is dus beveiligt tegen warmlopen? Da's mooi!

Maar is zo'n veiligheidsrelais dan overbodig als de pomp zelf reageert op hoge druk? Of blijft de pomp altijd lopen, hoe hoog de druk ook is?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Brandstoftoevoer
« Reactie #6 Gepost op: di, 20 jul 2004, 09:32:35 »
Hangt van de pomp af...  -naughty-

Wat als je de pomp laat lopen en je dopt de slang af?
Dan zou er niet meer dan een 0,3 bar op de slang moeten komen te staan.
Meer druk moet niet, anders druk je de vlotternaalden open.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Brandstoftoevoer
« Reactie #7 Gepost op: di, 20 jul 2004, 13:27:32 »
hmm, 't is me nog niet helemaal duidelijk of die pomp nu veilig is als er verder geen retourleiding wordt gebruikt. -dunno-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Brandstoftoevoer
« Reactie #8 Gepost op: di, 20 jul 2004, 13:48:58 »
Hangt dus af van de pomp die je gebruikt, stopt deze met pompen als er voldoende (rond 0,3 bar) op het systeem staat of nait?

Retour zou kunnen, vanuit de pomp langs de carbs (2x T-koppeling) retour naar de tank.
Vraag is dan alleen of er genoeg druk op de aanvoer naar de carbs komt te staan.
Dan heb je eigenlijk een aparte benzinedrukregelaar nodig, die zijn er ook voor carburateurmotoren.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Brandstoftoevoer
« Reactie #9 Gepost op: di, 20 jul 2004, 13:54:51 »
Check Sandtler katalogus, bij "UNIVERSAL-ZUBEHÖR" (dropdown-menu bovenaan de pagina).
Drukregelaar kost 35 euro, complete Facet pomp kost 53 euro (en die regelt zelf de druk).
Soortgelijke pompjes zitten trouwens ook op veel motorfietsen met carburateurs. -klus-

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Brandstoftoevoer
« Reactie #10 Gepost op: di, 20 jul 2004, 13:56:49 »
Het is een pomp met "integriertem Druckbegrenzungsventil", ik weet alleen nog niet of dit inhoud dat de pomp, zoals Jaap zei, reageert bij bepaalde drukken, of dat ie ook daadwerkelijk stopt met pompen.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Brandstoftoevoer
« Reactie #11 Gepost op: di, 20 jul 2004, 14:05:50 »
Klopt, zoals Jaap het beschrijft.

Maar de elektrische spanning blijft er op staan natuurlijk, dus mocht bijvoorbeeld bij een ongeval een benzine slang bij de carburateurs kapot gaan dan gaat ie vrolijk pompen waarschijnlijk.
Lijkt me trouwens vrij onwaarschijnlijk dat dit gebeurt.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Brandstoftoevoer
« Reactie #12 Gepost op: di, 20 jul 2004, 14:13:13 »
Daar kun je een relais voor kopen (ook van Pierburg). Die zorgt ervoor dat de pomp stopt als de motor niet meer draait maar het contact nog aan staat. Zo'n relais kost 45,-. Is het dan beter om zo'n Facet pomp te kopen?

En waarin verschilt de Facet pomp van de Pierburg?