Auteur Topic: Kachelkraan of Thermostaat?  (gelezen 1152 keer)

Offline Manneke

  • Non-Register lid
  • Berichten: 3
Kachelkraan of Thermostaat?
« Gepost op: wo, 10 feb 2010, 18:49:41 »
Hi polo-ers,

Sinds een week heb ik een probleem met mijn VW polo uit 1995. Ik heb m ongeveer 2 maanden en heb er iedere dag ongeveer 80 km mee gereden zonder problemen. Van de een op de andere dag heb ik het nu een stuk kouder gekregen. Als is onder de 80 km/h rijd blijft het koud in de auto (behalve als ik m heel hoog in de toeren gooi, dan wordt ie ook lauw). Het rare is alleen dat de motor prima op temperatuur blijft rond de 90 C. Op het forum vind ik wel vergelijkbare problemen maar toch geven ze niet echt antwoord op de vraag wat er nou stuk is. Ik vermoed namelijk de kachelkraan aangezien de thermostaat een goede waarde lijkt weer te geven (op het dashboard).

Verder heb ik ook een kever uit 73 voor plezier ritjes waar ik heel veel aan geklust heb dus opzich denk ik het euvel wel zelf te kunnen repareren (al is mijn kevertje natuurlijk luchtgekoeld) maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken naar de kachelkraan, zit ie dicht bij de thermostaat? die laatste heb ik namelijk wel gevonden in het topic van Luc (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,8211.0.html). bij mij ziet het er netzo uit namelijk. En is het lastig om de kachelkraan te vervangen, is ie duur? en als het toch de thermostaat is hoe kan ik uitvinden welke ik nodig heb en waar ik die het slimst (goedkoopst) vandaan kan halen.

Tenslotte dan nog 1 vraag: kan ik er mee doorrijden tot het weer wat warmer is. Een jas aan tijdens het rijden vind ik namelijk niet zo'n probleem maar klussen in de sneeuw wel :(.

Groeten,

Manneke


Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Kachelkraan of Thermostaat?
« Reactie #1 Gepost op: wo, 10 feb 2010, 20:38:26 »
1e gedachte is kachelkraantje of de bediening ernaar toe.
Kachelkraan zit op 't kachelventilatorhuis onder de parafan.
Kabeltje/klemmetje wil ook welles los gaan => daar zou ik eerst naar kijken.

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Kachelkraan of Thermostaat?
« Reactie #2 Gepost op: wo, 10 feb 2010, 23:30:38 »
Ik zou ook eens kijken of er geen lucht in zit. `t witte kraantje Gele Pijl

Het klemmetje waar Sjon het over heeft staat een rode pijl bij.



Foto geriptleend uit Pieter1f z'n how to http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,8435.0.html
Oo=o=oO

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Kachelkraan of Thermostaat?
« Reactie #3 Gepost op: do, 11 feb 2010, 08:43:09 »
Of dat klemmetje helemaal rechts op foto, die de buitenkabel op z'n plek houdt.

Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
Re: Kachelkraan of Thermostaat?
« Reactie #4 Gepost op: vr, 19 feb 2010, 19:52:34 »
Hi polo-ers,

Sinds een week heb ik een probleem met mijn VW polo uit 1995. Ik heb m ongeveer 2 maanden en heb er iedere dag ongeveer 80 km mee gereden zonder problemen. Van de een op de andere dag heb ik het nu een stuk kouder gekregen. Als is onder de 80 km/h rijd blijft het koud in de auto (behalve als ik m heel hoog in de toeren gooi, dan wordt ie ook lauw). Het rare is alleen dat de motor prima op temperatuur blijft rond de 90 C. Op het forum vind ik wel vergelijkbare problemen maar toch geven ze niet echt antwoord op de vraag wat er nou stuk is. Ik vermoed namelijk de kachelkraan aangezien de thermostaat een goede waarde lijkt weer te geven (op het dashboard).

Verder heb ik ook een kever uit 73 voor plezier ritjes waar ik heel veel aan geklust heb dus opzich denk ik het euvel wel zelf te kunnen repareren (al is mijn kevertje natuurlijk luchtgekoeld) maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken naar de kachelkraan, zit ie dicht bij de thermostaat? die laatste heb ik namelijk wel gevonden in het topic van Luc (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,8211.0.html). bij mij ziet het er netzo uit namelijk. En is het lastig om de kachelkraan te vervangen, is ie duur? en als het toch de thermostaat is hoe kan ik uitvinden welke ik nodig heb en waar ik die het slimst (goedkoopst) vandaan kan halen.

Tenslotte dan nog 1 vraag: kan ik er mee doorrijden tot het weer wat warmer is. Een jas aan tijdens het rijden vind ik namelijk niet zo'n probleem maar klussen in de sneeuw wel :(.

Groeten,

Manneke



Ik had exact dezelfde klacht....echt identiek!
Mijn vriend had ook al naar t kachelkraantje gekeken en dat bewoog nogal stroef.....heeft de bevestiging iets gelost en hij dacht daarmee t probleem verholpen te hebben!
Mooi niet dus !!
Het bleek toch de thermostaat te zijn  -naughty-....nu weer lekker warme voetjes hoor -thumbsup-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Kachelkraan of Thermostaat?
« Reactie #5 Gepost op: vr, 19 feb 2010, 20:14:36 »
Het bleek toch de thermostaat te zijn  -naughty-....nu weer lekker warme voetjes hoor -thumbsup-
Als de thermostaat open blijft staan, zal de motortemp zakken bij hogere snelheden:
is niet 't geval bij de topicstarter.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Kachelkraan of Thermostaat?
« Reactie #6 Gepost op: vr, 19 feb 2010, 20:21:15 »
dus kachelkraan vervangen en ontluchten met het witte kraantje boven op het kachelhuis . en wel even je kvst op peil brengen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
Re: Kachelkraan of Thermostaat?
« Reactie #7 Gepost op: ma, 22 feb 2010, 10:45:09 »
Yep.....volgens mijn vriend zou dat t probleem oplossen.
Wij hebben alles vervangen maar dat kwam meer omdat mn vriend anderom was begonnen hahahaha.....Limburger eh  -uitlachen-!
Maar t verschil was gelijk dat je voeten bijna verbrandde  -naughty-

Grtz, Moniek

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Kachelkraan of Thermostaat?
« Reactie #8 Gepost op: ma, 22 feb 2010, 11:13:52 »
Wij hebben alles vervangen maar dat kwam meer omdat mn vriend anderom was begonnen hahahaha.....Limburger eh  -uitlachen-!

:D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!