Auteur Topic: aandrijfassen, veel werk om te vervangen?  (gelezen 1133 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
aandrijfassen, veel werk om te vervangen?
« Gepost op: ma, 25 jan 2010, 11:45:12 »
Ik heb een polotje op het oog, auto trilt alleen bij 80km/h (hogere snelheden weet ik niet) eigenaar heeft er naar gekeken en bleek dat het balanceergewicht van 1 van de aandrijfassen mist. Hij heeft er wel 2 andere aandrijfassen bij voor me.

Nou is mijn vraag of dit veel werk is om te vervangen en hoeveel tijd dit ongeveer gaat kosten. Misschien is er een howto beschikbaar? (ik heb gezocht op google maar daar kom ik alleen howtos van peugeotjes en citroën ax tegen, niet helemaal relevant dus)

Ik wil namelijk als het mogelijk is die aandrijfas ter plekke vervangen. Dan kan ik iig zonder getril naar huis rijden als ik hem mee zou nemen.

Is het trouwens ook mogelijk om de oude as opnieuw te laten balanceren? zodat ik deze als reserve kan houden.

Eventueel voor ter plekke een tijdelijke reparatie mogelijk?

Als iemand wat weet zou ik dat graag horen.
Gaat overigens op een polo 2F met aav motorblok en een 5bak die later is gemonteerd, dus niet origineel. (wel polo bak)

Offline Pierre

  • L86C-0101
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.410
  • Geslacht: Man
  • papa pierre
Re: aandrijfassen, veel werk om te vervangen?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 25 jan 2010, 11:57:24 »
is het niet gewoon een niet goed uitgebalanceerd wiel ?? had namelijk hetzelfde   :)
wie zijn billen brand moet blij zijn dat hij/zij niet andersom stond

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: aandrijfassen, veel werk om te vervangen?
« Reactie #2 Gepost op: ma, 25 jan 2010, 12:23:48 »
1. Klinkt inderdaad als een niet goed gebalanceerd wiel, wat je dus zou kunnen proberen is het reservewiel te monteren op de plaats van het trillende wiel...
2. Aandrijfas vervangen, wat waarschijnlijk niet het geval is, is wel te doen (let wel even op dat de assen aan de bakzijde waarschijnlijk net met inbus met met een ander soort bout zitten bevestigd!) je moet wel het goede gereedschap meenemen. Let wel op dat de centrale-as-moer behoorlijk vast zit....
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: aandrijfassen, veel werk om te vervangen?
« Reactie #3 Gepost op: ma, 25 jan 2010, 12:37:26 »
Er zit alleen aan de lange aandrijfas een balanceer gewicht, en dan zelfs alleen bij de 'sterkere' motoren dan wel modernere Polo's.

De korte as zit nooit een balans gewicht aan.
Trillen bij snelheden boven de 80 kmh kan komen door onbalans in de wielen of een kromme velg. Wat ik je eerder zou aanraden is de velgen eens goed te inspecteren (de velgrand, ook aan de binnenkant van de velg). Je zet ongeveer 1 miljoen keer gemakkelijk de velgjes van voor naar achter en van achter naar voor over, dan dat je de aandrijfassen aan de stoeprand vervangt.

Trillen kan worden verergerd door loszittende ophangingsdelen (toplagers kapot, rubbers uitgesleten) maar een beetje schudden is acceptabel.

Heb je er zelf mee gereden? Heb je de mogelijkheid 2 eigen wieltjes mee te nemen om mee naar huis te kachelen?

onbalans in de voorste wieltjes = trilling in stuur
onbalans in de achterste wieltjes = schudden in je bips

kromme remschijven: trilling in stuur en pedaal ( je voetje )

scucces1!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: aandrijfassen, veel werk om te vervangen?
« Reactie #4 Gepost op: ma, 25 jan 2010, 13:20:16 »
Hmm, hij heeft op een brug gekeken en toen bleek dus dat het balanceergewicht van een aandrijfas af was. Ik ben daar vanuit gegaan. Hij heeft verder niet gezegt welke aandrijfas het was. maar wel dat hij er nog 2 bij had, dus dat dat vervangen kon worden.
Heb nog niet met de auto gereden, deze staat voor mij op ruim 130km afstand, en is niet goed bereikbaar met ov.

Zal eens een afspraak proberen te maken om een ritje in de auto te maken.
Heb overigens niet de mogelijkheid om zelf 2 wieltjes mee te nemen, reservewiel is ook geen optie. Bandenmaat is namelijk niet meer origineel. (wielmaat ook niet trouwens)

Maar mijn vraag is nog steeds niet beantwoord? Of het veel werk is om te vervangen en of dit eventueel tijdelijk te repareren is voor iig een ritje naar een garage of naar huis.
Of is dat niet direct nodig? Ookal is het onbalans in de wielen ipv de aandrijfas?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: aandrijfassen, veel werk om te vervangen?
« Reactie #5 Gepost op: ma, 25 jan 2010, 13:25:00 »
Ligt er aan hoeveel het trilt. Je kan best met een onbalans in je wiel rijden, de onbalans merk je bij bepaalde snelheden (vaak rond 80 a 90km/h als het een radiale onbalans is). De trilling is afhankelijk van de plaats van de onbalans en de grootte van onbalans. 

Ik heb mijn auto met ongebalanceerde velgen en 2dehans banden naar de garage gereden (30km verderop). Ik had de banden zelf gemonteerd, maar het balanceerapparaat was kapot, dat moest dus ergens anders gebeuren :D  Bij 90km/h sloeg mijn stuur bijna uit mijn handen, langzamer of sneller was geen probleem.

Het gewicht van de aandrijfas is deelbaar en los te vervangen, daar hoef je de as niet voor los te maken of te vervangen.


Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: aandrijfassen, veel werk om te vervangen?
« Reactie #6 Gepost op: ma, 25 jan 2010, 13:27:20 »
Het gewicht van de aandrijfas is deelbaar en los te vervangen, daar hoef je de as niet voor los te maken of te vervangen.

dus als ik een balanceergewicht van een andere as afhaal en op de aandrijfas monteer dan is dat grootendeels verholpen? Neem aan dat daar toch verschil in zit qua gewichtjes?
Of begrijp ik het nu verkeerd?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: aandrijfassen, veel werk om te vervangen?
« Reactie #7 Gepost op: ma, 25 jan 2010, 13:42:20 »
Als je dat overzet is dat geregeld, maar dat hoeft niet de oplossing voor je probleem te zijn natuurlijk. Ik zou zelf zeggen dat de kans heel klein is dat daar het probleem van de trillingen ligt.

Volgens mij zijn de massa's van al deze balanceergewichten gelijk. Volgens mij is het primaire doel van het gewicht niet het zijn van een balanceergewicht, maar heeft het te maken met de verschillende lengtes van de aandrijfassen, maar is het meer een 'compensatiemassa'. (massatraagheid icm lengte/massa/torque) Op de korte as zit nml. ook nooit een balanceergewicht.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: aandrijfassen, veel werk om te vervangen?
« Reactie #8 Gepost op: ma, 25 jan 2010, 14:30:20 »
Als je dat overzet is dat geregeld, maar dat hoeft niet de oplossing voor je probleem te zijn natuurlijk. Ik zou zelf zeggen dat de kans heel klein is dat daar het probleem van de trillingen ligt.

Volgens mij zijn de massa's van al deze balanceergewichten gelijk. Volgens mij is het primaire doel van het gewicht niet het zijn van een balanceergewicht, maar heeft het te maken met de verschillende lengtes van de aandrijfassen, maar is het meer een 'compensatiemassa'. (massatraagheid icm lengte/massa/torque) Op de korte as zit nml. ook nooit een balanceergewicht.



Ok, maar door het ontbreken van dat gewicht kan er geen trilling ontstaan normaal? Ik begrijp het iig. Ik ga dan echt niet de hele as vervangen als enkel het gewichtje erop zetten voldoende is. om dat euvel te verhelpen

aan jullie verhalen te merken zal het een onbalans in 1 van de wielen zijn. Dan kan er iig even mee worden gereden naar een garage om ze opnieuw te laten balanceren. Het zijn lichtmetalen, waarschijnlijk plakloodjes dus, zal er wel een of meerdere missen dan. Ik hoop dat het dat gewoon is. Dan scheeld dat een hele hoop.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: aandrijfassen, veel werk om te vervangen?
« Reactie #9 Gepost op: ma, 25 jan 2010, 14:51:20 »
zou mooi zijn toch?  -thumbsup-

Ook wel een vreemde garage die het probleem zoekt bij de aandrijfassen zonder eerst de wielen te balanceren... Heb je daar al wel naar gevraagd? Misschien is dat al gebeurd, maar trilt de boel nog steeds  -dunno-

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: aandrijfassen, veel werk om te vervangen?
« Reactie #10 Gepost op: ma, 25 jan 2010, 15:16:17 »
zou mooi zijn toch?  -thumbsup-

Ook wel een vreemde garage die het probleem zoekt bij de aandrijfassen zonder eerst de wielen te balanceren... Heb je daar al wel naar gevraagd? Misschien is dat al gebeurd, maar trilt de boel nog steeds  -dunno-



tis geen garage maar een particulier die zelf ernaar gekeken heeft. Restaureert in vrije tijd ook autos. Hij heeft gekeken wat het probleem was en hij kwam uit bij het ontbrekende balanceergewicht op een aandrijfas. Verder weet ik ook niks. Hij rijdt er zelf nog in, dusja wellicht komt ie er zelf achter.

Ik ga iig proberen een afspraak te maken.

bedankt voor de info :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: aandrijfassen, veel werk om te vervangen?
« Reactie #11 Gepost op: ma, 25 jan 2010, 17:06:56 »
Hobby klussert of professional: blijven mensen, en mensen maken fouten.
Ook bij de communicatie trouwens.

Ik lees nog steeds in jouw verhaal de mogelijkheid dat de verkoper denkt dat om beide assen een balans gewicht hoort, en dat er één mist.  Er zit er echter standaard maximaal 1 om de langste as.

En het zou (voor mij in 10 jaar!) voor het eerst zijn dat trilling in het stuur, bij +/- 80 per uur wordt veroorzaakt door een aandrijfas en niet door onbalans in een velg.

m.a.w.: Als je die 130 km kunt afleggen voor een proefrit; doen. Als je denkt een aandrijfas te kunnen/moeten vervangen langs de kant van de weg.. Niet doen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: aandrijfassen, veel werk om te vervangen?
« Reactie #12 Gepost op: za, 06 mrt 2010, 17:32:52 »
ff een kleine schop.
Balanceergewicht mist dus idd, heb er nu ee van de andere as af kunnen halen. Dus die komt een keer er terug op. Trillen was 70 en hoger, nu met vollere bandjes tussen 70 en 90 Dus zal in de wieltjes liggen (misten duidelijk een paar plakloodjes)

allen dank voor de hulp!