Auteur Topic: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.  (gelezen 2721 keer)

Offline kadoosh

  • Non-Register lid
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Man
Ik heb vorige week een polo gekocht uit 1990, het oude model(volkswagen polo coupe 40kw u9) alleen moet ik bij het wegrijden de koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt de motor uit, een beetje extra gas erbij geven kan helpen maar als ik op een heuvel sta kan dat niet(hou dan de rem vast).

Nadat ie rijdt heb ik geen problemen, behalve dat ie soms schokt als ik in zijn 1 of 2 rij en het gas los heb maar in zijn 3 en 4 rijdt ie super...

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Op me werk had iemand het over de inspoeling(of inspoeler weet het niet meer) schoonmaken maar hoe doe je dat.

Kan het liggen aan oude motorolie, weet niet wanneer deze vervangen is.

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #1 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 19:50:38 »
Hey Kadoosh  -welkom-

Is t toch gelukt met je account  -thumbsup-
Nu nog ff een voorstel topic aanmaken met  -foto-

Kan je helaas zelf niet helpen met je probleem, maar andere vast wel  -klus-
Polo-loos Audi A4 b5

Offline kadoosh

  • Non-Register lid
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Man
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #2 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 19:55:45 »
Thanks, ga hem dit weekend(als het weer mee zit) schoonmaken en waxen en zal dan mooie foto's maken voor het voorstel topic :D.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #3 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 19:56:40 »
Hmm,

wat voor blokje hangt er in (is een topic op t forum om die te herkennen, how-to sticky) en is het een 4 of een 5bak?
ik ken t idee van schokken in de eerste 2 a 3 versnellingen. Toevallig als ie koud is?

op een helling moet je ook met je handrem werken, niet met je voetrem. Krijg je t dan wel voor elkaar?

En ik weet niet of je lang je rijbewijs hebt, en zo nee, of je in een diesel gelest hebt, maar benzine moet je wat meer gas geven voor ie niet wil afslaan om van de plek te komen,

Offline kadoosh

  • Non-Register lid
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Man
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #4 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 20:03:26 »
Waar is dat topic om te zien wat voor blokje erin hangt(gid wat een blokje is :P), het is een 4 bak.

Heb idd net mijn rijbewijs en altijd een diesel gereden, daarbij moest ik altijd weg rijden door gewoon de koppeling langzaam omhoog te laten komen en als ie omhoog was dan pas gas te geven.
Heb ook altijd met de voetrem geleerd op een heuvel maar sowieso nooit echt stijlen heuvels gereden...(Amsterdam).

Het schokken doet ie volgens mij altijd wel in zijn  1 of 2 en dan vooral wanneer het toerental laag is.
Opzich heb ik daar niet echt last van zolang de het starten maar goed gaat, nu slaat de motor nog vaak af(zo laatst op de snelweg in een file :P).

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #5 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 20:03:33 »
Denk zelf dat t een NZ is, tis een 2 uit 1990 met 4 bak.

Dus zelfde als ik heb, maar goed ik vind mijne zeer makkelijk voor een benzine auto, vergeleken met de suzuki van mn ma :)

edit: blokje = motorblok :)
Polo-loos Audi A4 b5

Offline kadoosh

  • Non-Register lid
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Man
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #6 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 20:04:50 »
Hier wat foto's:



Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #7 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 20:08:14 »
diesels is totaal anders optrekken, een diesel rijdt je op de koppeling al, dat doet een benzine niet (hoewel, polotjes kunnen het beter dan peugeotjes, om maar eens wat te noemen) Je zult echt gewoon wat meer gas moeten geven. gelijkmatig met koppeling op laten komen het gas induwen, rolt ie vanzelf weg. helling is handrem gebruiken, gas geven, koppeling laten opkomen tot koppelpunt(voel je) en dan handrem los. Niet teveel gas geven.

Mijn polo krijg ik op 1200 toeren makkelijk van de plek. 900 toeren slaat ie gegarandeerd af, als ik eerst de koppeling laat opkomen.

edit: zeg, 2 verschillende velgen, aan de andere kant ook? misschien leuker om alle 4 hockenheim (zoals rechtsvoor) erop te zetten, zijn leuke velgjes

Offline kadoosh

  • Non-Register lid
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Man
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #8 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 20:12:51 »
diesels is totaal anders optrekken, een diesel rijdt je op de koppeling al, dat doet een benzine niet (hoewel, polotjes kunnen het beter dan peugeotjes, om maar eens wat te noemen) Je zult echt gewoon wat meer gas moeten geven. gelijkmatig met koppeling op laten komen het gas induwen, rolt ie vanzelf weg. helling is handrem gebruiken, gas geven, koppeling laten opkomen tot koppelpunt(voel je) en dan handrem los. Niet teveel gas geven.

Mijn polo krijg ik op 1200 toeren makkelijk van de plek. 900 toeren slaat ie gegarandeerd af, als ik eerst de koppeling laat opkomen.

edit: zeg, 2 verschillende velgen, aan de andere kant ook? misschien leuker om alle 4 hockenheim (zoals rechtsvoor) erop te zetten, zijn leuke velgjes
Wow dus het ligt waarschijnlijk gewoon aan mezelf :P goed om te horen :D was al bang dat er iets moest vervangen worden.
Kwestie van wennen dus :D.
Jammer dat ik geen toerenteller heb.

Maar je blijft dus wel constant een beetje gas geven?

Weet niet wat voor velg er op zit in het reservewiel maar anders switch ik die ff, zijn 3 dezelfde velgen en 1 andere.

Ben er wel superblij mee, heeft me maar €175 gekost!
Met apk tot oktober en volgens een kenner ziet ie er erg goed uit onder de kap.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #9 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 20:16:28 »
waar woon je ergens trouwens?

Ja ik hoor het vaker dat mensen die in een diesel gelest hebben, niet goed met een benzine kunnen omgaan. Moet je aan wennen (ben blij dat ik in zowel diesel als benzine heb gelest)

gewoon gaspedaal beetje intrappen dattie dus wel wat toeren maakt, maar ook niet vol intrappen (burnouts doen we niet aan)

ah ja die ene andere velg die moet je een andere voor gebruiken, Goed kans dat die wat in de reservewielbak ligt, de juiste is maar de band lek is.
die 3 zijn hockenheim, dat zijn leuke velgjes voor een polo 2.

Offline kadoosh

  • Non-Register lid
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Man
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #10 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 20:20:07 »
Woon in Amsterdam dus niet echt last van heuvels ;).
Ga morgen gelijk oefenen.
Maar over die velgen is dat nou alleen uiterlijk of ook techniek?
Het reservewiel is niet lek maar bij de APK waren er 3 banden vervangen dus denk dat de band gewoon versleten is.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #11 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 20:21:23 »
wat bedoel je precies met die velgen? -dunno- hockenheim is gewoon de naam van de velg, zijn originele vw velgen.

Offline kadoosh

  • Non-Register lid
  • Berichten: 314
  • Geslacht: Man
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #12 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 20:22:44 »
Oh zo maar het verschil tussen die andere is alleen het uiterlijk toch?
Ik heb echt 0,0% verstand van autos, heb ook al een vraagbaak op MP gekocht ;).

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #13 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 20:24:58 »
hee een vraagbaak, de meesten kopen die pas na aandringen van de forummers hier (ik was er zelf ook zo-eentje :P)

er kan verschil in de bandenmaat zijn en hoe breed de velg en hoe ver deze naar de auto toe staat. Maar ik vermoed dat t gewoon een reservewiel is. Das meestal een standaard maatje

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Wegrijden moeilijk, koppeling heel langzaam laten opkomen anders valt motor uit.
« Reactie #14 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 20:25:55 »
Oh zo maar het verschil tussen die andere is alleen het uiterlijk toch?
Ik heb echt 0,0% verstand van autos, heb ook al een vraagbaak op MP gekocht ;).

Komt vanzelf wel :) als je t interessant genoeg vind in ieder geval, en die vraagbaak is zowieso een goed begin -thumbsup-
Polo-loos Audi A4 b5