Spannend momentje daarnet!
Vanavond geklust aan de Coupé ( 1.3 NZ ). Omdat de kilometertellerkabel nog los hing na het uit en inbouwen van het cockpitje, op de terugweg toch maar even gestopt om de kabel vanuit de motorruimte aan te duwen. Gestopt langs de snelweg: ongeveer 10 a 15 kilometer gereden met een gangetje van (geschat) 100 per uur.
Trek ik de kap los.. brand er een lampje! Uitlaat (spruitstuk + downpipe) ROOD gloeiend onder de auto! Echt in de schaal van Koud tot Warm: een dikke 12 ! In de categorie "HEET" dus
zoiets:
En daar is dan niets van gelogen. Ik verwachtte niet lang te hoeven wachten op vlammetjes + einde auto.
Woholy fucking smokes! Geen wonder dat de dynamo smelt sporen vertoonde!
Anyhow: Ik heb de ontsteking met de hand even een graadje of 10 vroeger gezet: Ik neem aan dat 't daar aan zal liggen, mede omdat de vorige eigenaar de ontsteking 'ff zo la-la' terug had gemonteerd. De motor trekt nu ineens weer als een dolle (d'r zit gang in), terwijl ik dacht dat 't slechte lopen vooral en enkel aan de defecte vacuumvervroeger lag: als een spons reageerde de motor op het gas: heel sloom en met te veel gas niet thuis. Bij rustig en gedwee gasgeven was er wel wat (maar niet veel) vermogen beschikbaar.
Mijn opmerking: kan het de ontsteking alleen zijn?