Auteur Topic: Onder toeren vallen met gaslos  (gelezen 2707 keer)

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Onder toeren vallen met gaslos
« Gepost op: vr, 20 mei 2011, 12:55:13 »
Ik heb al ff zitten zoeken... Maar kon niets gevonden krijgen...

Met de sportnokkenas en de kleinere poelie op de lader valt het toerental soms onder gaslos situaties met ingetrapte koppeling zo ver terug dat soms zelfs het oliedruklampje even heel flauw oplicht...

Het gebeurt het meest als ik rond de 80 rij in "vier" en aanrem voor een rotonde en terug schakel naar "twee" in de tussentijd valt het toerental dan van +- 3000tpm terug naar stationair... Alleen vangt de stationair regeling em niet GOED op, lijkt alsof het toerental TE snel terug valt... Motor slaat niet af, herstelt zichzelf wel, maar hij valt even onder z'n toeren...

Stationair loopt ie keurig 900tpm

Wat kan het zijn? En belangrijker nog... wat kan ik er aan doen?
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #1 Gepost op: vr, 20 mei 2011, 16:27:01 »
Denk dat dit gewoon een nare bijwerking is van de kleine poellie icm met die nokkenas......

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #2 Gepost op: vr, 20 mei 2011, 16:57:55 »
Klinkt als ontstekingstijdstip: Nokkenas is eruit geweest,. en d'r is een sport nokkenas ingekomen.. dus het zou kunnen toch?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #3 Gepost op: vr, 20 mei 2011, 17:02:32 »
Denk dat dit gewoon een nare bijwerking is van de kleine poellie icm met die nokkenas......

denk niet dat dat het geval is met deze waardes van die nokkenas...
tenminste mijn 1.3ig40 liep fantasties -thumbsup-

klinkt indd zoals jaap al zegt meer iets in de richting van verkeerd ontstekingstijdstip
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #4 Gepost op: vr, 20 mei 2011, 18:28:00 »
Hmmm, daar dacht ik ook al aan...

Maar hij is niet verdraait en ook de timing van de nokkenas is niet veranderd... Gewoon even opnieuw timen op z'n orginele tijdstip of misschien nog wat vroeger zetten??
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #5 Gepost op: za, 21 mei 2011, 16:13:15 »
Verstelbaar nokkenastandwiel kopen en perfect laten afstellen -klus-.... heb je ook nét nog wat meer vermogen erbij -thumbsup-

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #6 Gepost op: za, 21 mei 2011, 16:16:15 »
Hmmm, daar dacht ik ook al aan...

Maar hij is niet verdraait en ook de timing van de nokkenas is niet veranderd... Gewoon even opnieuw timen op z'n orginele tijdstip of misschien nog wat vroeger zetten??

de mijne hebben ze bij G-force helemaal opniewd af moeten stellen. ben daar totaal 6,5uur geweest...
via dat pijpje aan het uitlaatspruitstuk stelde ze hem af via een kast....
en via de uitlaat..
voor de kat en na de kat afstelling...

zomaar nokkenasje monteren en denken dat het goed is afgesteld is een no go volgens mij!!
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #7 Gepost op: za, 21 mei 2011, 19:14:20 »
Maar hij is niet verdraait en ook de timing van de nokkenas is niet veranderd... Gewoon even opnieuw timen op z'n orginele tijdstip of misschien nog wat vroeger zetten??

Huh? Nokkenas wisselen zonder de ontsteking te verdraaien (of demonteren).. Knap werk! :)

Controleer distributie-timing.. en stel ontsteking af. Sportnokkenas is altijd anders dan standaard nokkenas. Liefst met verstelbaar nokkenastandwiel,.. maar goed: standaard nokkenas op standaard (niet gevlakt, zonder afwijkende koppakkingsdikte) blok zou goed moeten zijn: sportnokkenas zal daarop gebaseerd zijn.  Echter: Hoe scherper de as, hoe preciezer de timing komt; Afwijkende kleppentiming = afwijkende ontstekingstiming (t.o.v. ideaal)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #8 Gepost op: za, 21 mei 2011, 19:37:33 »
Natuurlijk is de ontsteking los geweest... Maar ik heb em gemerkt en precies zo terug gemonteerd!

De timing van de ontsteking kan dus theoretisch niet veranderd zijn! Nokkenas poelie heeft een spiebaan, en de ontsteking valt keurig in het gaatje van de nokkenas! Krukas niet verdraait, nokkenaspoelie weer netjes met het stippie op de pijl... Kan niet mis... Tenzij de Nokkenas toch net wat anders geconstureerd is...

Zal van de week de stroob uit de kast halen... haha  -klus-

Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #9 Gepost op: za, 21 mei 2011, 20:47:18 »
Tenzij de Nokkenas toch net wat anders geconstureerd is...

 -thumbsup- (andere kleptiming maakt andere ideale ontstekingstijdstip?)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #10 Gepost op: zo, 22 mei 2011, 00:03:49 »
Het gaat mij dat meer om de verdraaiing van het ontstekingsgaatje aan de ene kant en de spiebaan voor de poelie aan de andere kant van de nokkenas... Want als die tov elkaar gewijzigd zijn dan is dat de enige manier waardoor mijn ontsteking nu "van tijd" af zou kunnen zijn... Zijn die tov de orginele as wel exact gelijk, dan heeft de hele timing van de nokkenas daar verder niks mee te maken! De nokkenas is niks meer dan de aandrijving van de ontsteking door de distributie, alleen zitten er toevallig een paar nokken op...

Edit: sorry jaap, had helemaal over het allesveranderende woordje "ideale" heen gelezen... Dan heb ik niks gezegd....

Maar dat "ideale" is dat vroeger??
« Laatst bewerkt op: zo, 22 mei 2011, 00:06:03 door martyn_86c »
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #11 Gepost op: zo, 22 mei 2011, 08:04:09 »
Misschien denk IK verkeerd maar volgens mij zit er toch écht verschil tussen je ontsteking en kleppentiming en denk dat je kleppentiming nu verkeerd staat......

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #12 Gepost op: zo, 22 mei 2011, 08:21:36 »
Zoals al aangegeven : Andere nokker + Poelie = afstellen

Je hebt met met de ingredienten van de nasi zitten rommelen...nu moet je de juiste verhoudingen weer ff bijmekaar zien te krijgen :)

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #13 Gepost op: zo, 22 mei 2011, 10:03:32 »
precies.. anders heb je straks ook een gat in je zuiger en da,s niet de bedoeling lijkt me..
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Re: Onder toeren vallen met gaslos
« Reactie #14 Gepost op: zo, 22 mei 2011, 10:10:54 »
Maar hoe moet de ontsteking dan wel komen? Niet op z'n standaard merkteken op de poelie?
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"