Auteur Topic: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Dashboard ombouw in progress  (gelezen 61521 keer)

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #195 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 21:34:32 »
Bedankt voor de tips heren! -thumbsup-

Ik heb inmiddels een setje cilinders liggen. Altijd handig, familie die bij een onderdelenboer werkt. Duurder dan via eBay, maar deze kan ik eenvoudig zonder gedoe terugbrengen/omwisselen. Morgen even een schuifmaat van het werk mee en dan vrijdag de boel goed schoonmaken, opmeten en misschien direct vervangen.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #196 Gepost op: do, 18 aug 2011, 01:16:13 »
 -thumbsup- -klus-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #197 Gepost op: vr, 19 aug 2011, 18:22:01 »
Vandaag gekeken of ik de juiste remcilinders had en of ik ze kon vervangen. Het goede nieuws is dat ik de juiste cilinders heb. Het slechte nieuws is dat de inbusboutjes voor bevestiging van de remcilinders zo verroest zijn dat ik er met geen mogelijkheid een inbussleutel in krijg, laat staan de boel los kan draaien.
Toen eerst maar de remschoenen en bijbehorend mechaniek verwijderd en helemaal schoongemaakt. Ik had de boel toch open liggen. Jammergenoeg kwam ik erachter dat de remschoenen flinke beschadigingen hebben en vervangen moeten worden. Daarom maar een compleet setje van cilinders, remschoenen en veertjes op eBay gekocht.

Ik zit alleen straks nog steeds met het probleem van de verroeste bouten. Nou zou ik het deel van de rem wat op de achteras is gemonteerd (waar de cilinder en de remschoenen op gemonteerd zitten) helemaal los kunnen halen zodat ik erbij kan om de boel uit te boren. Het vervelende is dat ik geen stroom heb in de buurtstalling waar mijn auto staat. Daarom de volgende vraag: kan er gereden worden met de auto als de achteremmen, op de cilinders na, gedemonteerd zijn?

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #198 Gepost op: vr, 19 aug 2011, 18:30:11 »
kan er gereden worden met de auto als de achteremmen, op de cilinders na, gedemonteerd zijn?


NEE want dan trap je de cups eruit!
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #199 Gepost op: vr, 19 aug 2011, 18:40:05 »

NEE want dan trap je de cups eruit!


Zo'n vermoeden had ik al. Dat is balen. Ik zit er niet echt op te wachten om eerste de boel weer inelkaar te moeten zetten. Maar goed, vrees dat er niks anders op zit. Al heb ik misschien aan een accuboormachine voldoende voor het uitboren/wegboren van een verroeste bout.

Weet iemand welke maat bouten er gebruikt zijn voor het vastzetten van de remcilinders achter?

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #200 Gepost op: vr, 19 aug 2011, 18:44:21 »
Als het een inbus is is het al eens vaker verandert.

Zit volgens mij een m6 of m8 in -dunno-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #201 Gepost op: vr, 19 aug 2011, 18:48:57 »
Weet iemand welke maat bouten er gebruikt zijn voor het vastzetten van de remcilinders achter?

Als ik me niet vergis zijn het 2 m6 korte boutjes, LETOP!! als je deze vervangt moeten ze van de zelfde lengte zijn, ik meende 6 of 8 mm achter de kop.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #202 Gepost op: di, 23 aug 2011, 20:09:55 »
Net met een flink portie geduld toch nog eens een poging gewaagd de boutjes van de remcilinders los te krijgen. Eerst schilfertje voor schilfertje de roest zoveel mogelijk uit het inbusboutje gekrabt. Toen flink nagespoeld met WD40, de inbussleutel goed positioneren en langzaamaan een inbussleutel erin getikt. En waarempel, ik heb ze allevier los kunnen krijgen! -klus- :)
Hier ben ik erg blij mee. Nu wachten op het setje van eBay en dan hopen dat de remleiding een beetje los wil van de cilinder. Ik had al een open ringsleutel gehaald, maar niet de juiste maat. Die gaat dus terug.

Aangezien ik vol goede moed zat ook nog maar eens een poging gewaagd het hitteschildje boven het spruitstuk los te halen. Ook dit is gelukt, al zijn er wel twee boutjes in het spruitstuk blijven zitten. Die zijn echt verroest. Vervolgens trof ik dit aan:



Hoort er een kier tussen spruitstuk en blok te zitten? Ik kan namelijk niet zien hoe diep deze is.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #203 Gepost op: di, 23 aug 2011, 20:11:37 »
hoort het? nee.

is het erg? nee. zolang de uitlaat daar niet lekt niet nee.  :)

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #204 Gepost op: di, 23 aug 2011, 20:14:03 »
hoort het? nee.

is het erg? nee. zolang de uitlaat daar niet lekt niet nee.  :)

Ik heb het vermoeden dat het hier en daar wel wat lekt en niet alleen bij de aansluiting op het blok. Als ik bij lage toeren het gas intrap klinkt het allemaal eerst wat rauw. Misschien moet dat het volgende puntje worden.  :)

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #205 Gepost op: di, 23 aug 2011, 20:29:39 »
Zwarte aanslag(roet) is vaak een plekje waar het lekt
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #206 Gepost op: di, 23 aug 2011, 20:40:36 »
Zwarte aanslag(roet) is vaak een plekje waar het lekt

Aan de bovenkant geen zwarte aanslag te zien. Volgende keer de boel aan de onderkant maar eens nalopen.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #207 Gepost op: wo, 24 aug 2011, 20:24:59 »
Het setje remschoenen, veertjes en cilinders vandaag binnengekregen. Direct de boel in elkaar gezet. Was even puzzelen wat de makkelijkste manier is om de veertjes te plaatsen. Morgen vier RVS inbusboutjes op maat zagen en dan gaat vrijdag de boel eronder.



Iemand die ervaring heeft met het modificeren van een ringsleutel naar een open ringsleutel? :) Ik heb hier een maatje 11 liggen en ik zit eraan te denken daar een opening voor de remleiding in te zagen. Ik vraag me alleen af of het materiaal sterk/stug genoeg is om in open variant niet te vervormen. Een standaard open ringsleutel is een stuk dikker.


Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #208 Gepost op: wo, 24 aug 2011, 20:34:21 »
Een stuk dikker én -niet onbelangrijk- over het algemeen een zeskant, waardoor-ie strak aangrijpt op de nippel en geen ruimte geeft om er overheen te draaien. Is echt geen weggegooid geld hoor, ga je nog wel vaker nodig hebben...
Wat heb je trouwens voor dat setje betaald, als ik vragen mag?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #209 Gepost op: wo, 24 aug 2011, 20:37:16 »
Een stuk dikker én -niet onbelangrijk- over het algemeen een zeskant, waardoor-ie strak aangrijpt op de nippel en geen ruimte geeft om er overheen te draaien. Is echt geen weggegooid geld hoor, ga je nog wel vaker nodig hebben...
Wat heb je trouwens voor dat setje betaald, als ik vragen mag?

Dan vrijdag toch maar even langs de Brezan voor een sleuteltje. Kan ik direct langs Fabory voor boutjes op maat. Scheelt me weer zaagwerk.

Het setje kostte me 26,90 euro + 12,80 verzendkosten.