Auteur Topic: Geen vonk (epidemie?)update: andere ECU, houdt nu in  (gelezen 2267 keer)

Offline black moose

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
Geen vonk (epidemie?)update: andere ECU, houdt nu in
« Gepost op: zo, 10 jul 2011, 12:10:54 »
Ik heb een polo uit 1992, een 1.05l steilheck.
Gisteren reed mijn vrouw er mee weg, eerst achteruit, remde af en motor sloeg af. Met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen.
eea gecontroleerd, geen vonk aanwezig, bougiekabel 6kOhm, Bobine primair 1,8 Ohm, secundair 3,3kOhm.
Op de bougiekabel staat 5kOhm, maar mag imo niet veel uitmaken, bobine is volgens Kluwer Vraagbaak(VW Polo 1987-1990 benzine en diesel, oude model dus) pr. 0,5 tot 0,8 Ohm, sec. 2,4-3,5 kOhm.
Kan hier het probleem liggen dat de primaire kant te hoge weerstand heeft?
Verder praten ze over een Schakelapparaat Transistorontsteking, ik heb gezocht maar kan niks vinden (alleen oude model??)

Er zit een ECU in van het type Bosch met de nummers 0261 200 253/030 906 026A, deze zat vastgeroest op de steun, ik dacht misschien maakt ie slecht contact, dus ik heb 'm er afgehaald en met een startkabel aan massa gelegd, geen resultaat.
Ik las in het andere topic over de Hallgever dat de toerenteller uitslaat als ie kapot is, dus ik ff testen.
Ik start 'm, hij slaat aan, toerenteller gaat naar 1000 toeren, maar slaat ook direkt weer af, geprobeerd door te starten, maar geen resultaat meer,
toerenteller blijft strak onderin staan.


Getracht te starten met een andere auto, wegens de lagere accuspanning door het herhaaldelijk starten, maar geen resultaat.

Rara pindakaas......

Dus vraag 1: zit er een apart Schakelapparaat in of is die geintegreerd in de ECU?
              2: Is de waarde van de Bobine goed?
              3: Hoe kan ik de Hallgever doormeten?

Andere tips altijd welkom.


-edit-
Ander topic nog eens rustig door gelezen, als de toerenteller onderin blijft staan is de hallgever dood!?!
Ga ik eerst ff controleren (eerst ff zoeken hoe ik die kan doormeten).

-edit2-
Ontsteking er afgehaald, zat wat olie onderin, hallgever getest met een Ohm-meter, maar doet niks.
Kan dit uberhaupt met een Ohmmeter of moet je deze onder spanning testen?
« Laatst bewerkt op: di, 12 jul 2011, 10:24:09 door black moose »

Offline black moose

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #1 Gepost op: zo, 10 jul 2011, 14:29:33 »
Ik heb de Hall-gever (waarschijnlijk) uitgesloten door op de volgende manier te testen (dank aan Paulus van problemcar)

Citaat
Je kunt ook langs de andere kant testen: Trek de stekker van de Hall sensor los. Neem een proeflampje van ongeveer 2 Watt (maximaal 5 Watt). Sluit dit aan op massa. Zet contact aan. Tik met de andere aansluiting van het lampje op een van de aansluitingen in de stekker die naar het ontstekingsapparaat gaat.
Het zou zo moeten gaan:
Aansluiting 1: gebeurt niets, want dit is massa.
Aansluiting 2: Bougiekabel vanaf de bobine moet vonken iedere keer wanneer je het lampje er tegenaan tikt.
Aansluiting 3: Het lampje brandt continu. Dit is de voeding van de Hall sensor vanuit het ontstekingsapparaat.

Nou zijn er twee verschillende Hall sensors op dit soort motoren en bij het andere type is de volgorde van de aansluitingen anders.
In ieder geval moet bij het raken van een van de drie pennen de bobine een vonk geven.
Krijg je zo dus vonken tevoorschijn getoverd dan is de Hall sensor overleden.
Krijg je zo GEEN vonken dan zit het toch in de rest van de ontsteking en is de Hall sensor (waarschijnlijk) goed.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #2 Gepost op: zo, 10 jul 2011, 16:29:17 »
Transistor heb je niet,die valt dus af.
Dus je motorcode is in ieder geval AAU,zouden eigenlijk geen problemen geven.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #3 Gepost op: zo, 10 jul 2011, 17:51:42 »
Doet de zoekfunctie 't niet meer ofzo? -dunno-

Hall-sensor testen:
Bij ingeschakeld contact moet er op de buitenste pennen van de halgeverstekker minimaal 10V staan.
Met aangesloten stekker kun je eventueel meten of er tussen de middelste en de bruin/witte draden een wisselende spanning staat tijdens het starten (rubbertje van de stekker trekken)
Zo ja, dan zal de hall-gever het wel doen.

Bobine doormeten:
Contact uit, stekkers van bobine halen, dekseltje bovenop openklappen.
Op deksel staan een 1 en 15. Hiertussen weerstand meten moet 0,5...0,7 ohm geven.
Tussen 15 en de pen waarop de kabel naar de verdeler komt weerstand meten: dit moet 3...4 kilo-ohm zijn.
Klopt 1 van de 2 waarden niet: probeer eens een andere bobine  ;)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #4 Gepost op: zo, 10 jul 2011, 17:53:09 »
Mogelijk defect contactblokje achter contactslot -dunno-

Transistor heb je niet,die valt dus af.
Transistor zit verwerkt in vierkante bobine.

Offline black moose

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #5 Gepost op: zo, 10 jul 2011, 19:25:15 »
Ik heb de motronic stuurunit losgehaald, deze was behoorlijk aangetast door vocht, lees roest en oxidatie. 1 Printspoor was doorgerot, deze heb ik gerepareerd. Helaas mocht dit niet baten. Hij sloeg 1 keer aan, paar seconden en viel direkt weer uit. Dit is alweer 3 keer voorgekomen. Het lijkt wel of er ergens een signaal mist, waardoor de ECU de motor weer af laat slaan.
Ik heb nogmaals de Hallsensor getest, omdat ik daar nog aan twijfelde, ik heb de ontsteking er afgehaald en als ik er aan draai, onder contact, hoor ik een relais schakelen en een soort van pompje (brandstofpomp?) draaien zolang ik aan de ontsteking draai. Maar ik zie geen vonk bij de bougie die ik losgedraaid heb.
Nog ff getest met remmenreiniger of dat ie wel aanslaat als ik daarmee spuit, maar dat deed ie ook niet.
Ik denk dat de motronic kapot is, hier eerst maar eens een voor zoeken en dan vervangen.

Heeft iemand nog zo'n computer liggen (Bosch 0261200253)




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #6 Gepost op: zo, 10 jul 2011, 19:27:30 »
Mogelijk defect contactblokje achter contactslot -dunno-
Transistor zit verwerkt in vierkante bobine.
En juist dat 'eindtrapje' wil nog wel eens stuk gaan.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #7 Gepost op: zo, 10 jul 2011, 19:29:32 »
Misschien heb ik zo'n computer wel liggen, maar ik vermoed dat de computer het probleem niet zal zijn..   die doet namelijk verrekte weinig aan de vonk die je mist.

inspuitcomputer doet alleen brandstof regelen.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline black moose

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #8 Gepost op: zo, 10 jul 2011, 19:33:01 »
Dat eindtrapje, kan ik dat doormeten of ie kapot is.
Ik heb ook de spanning gemeten tijdens het starten op de bobine, maar blijft keurig 12 Volt, het lijkt mij dat het contactslot dan goed is??
In de computer zit daar niet de transistorontsteking, die in de oudere modellen extern zit of zit ie in de bobine geintegreerd?

@Jaap Heb je misschien ook nog een bobine liggen, en kan ik deze dan bij je ophalen (woon 25 km bij je vandaan)?

« Laatst bewerkt op: zo, 10 jul 2011, 19:42:35 door black moose »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #9 Gepost op: zo, 10 jul 2011, 19:40:32 »
Heb je een vierkante ontsteking, of een rond blikje redbull?

Vierkant = geintegreerd
rond = apart ( onder de computer te verwachten )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline black moose

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #10 Gepost op: zo, 10 jul 2011, 19:44:51 »
een vierkante (867 905 104A)

Ik woon trouwens in Brummen, misschien kan ik 'm bij je ophalen, als je een bobine hebt zou dat helemaal mooi zijn.
« Laatst bewerkt op: zo, 10 jul 2011, 20:29:49 door black moose »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #11 Gepost op: zo, 10 jul 2011, 22:34:30 »
Brummen; dat is niet heel ver weg..

Beetje laat maar goed: Heb t allemaal zeker niet thuis liggen... Misschien bij m'n ouders, omdat ik daar een tijdje terug een Polo sloopte.. dus computer-nummer zal ik moeten opzoeken.. Bobine's zijn vanaf 'vierkant' vrijwel allemaal het zelfde en uitwisselbaar: In m'n Golf 3 zat een Polo 2f bobine :) die moet ik wel hebben liggen, maar zelfde verhaal: moet ik eerst zoeken.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline black moose

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #12 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 10:45:09 »
Helaas, andere bobine gescoord, ingebouwd, gestart, vergeten koppeling in te drukken (zelf automaat gewend) slaat aan, contact gelijk uit. Koppeling in, starten en slaat niet aan...
Toch de computer?? Motorcode is AAU?
@ Jaap Als je het computernummer op wilt zoeken graag.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #13 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 11:26:16 »
Ik zal eens gaan zoeken: Maar zoals ik al zei: met zekerheid ligt er één van een AAU ie bij mijn ouders thuis. Daar moet ik van de week wel nog langs dus komt goed :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline black moose

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
Re: Geen vonk (epidemie?)
« Reactie #14 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 13:21:45 »
Andere computer gescoord, ingebouwd en loopt :), maar bij het wegrijden houdt ie in, als je meer gas geeft pakt ie uiteindelijk wel op.
Kan het zijn dat de computer zichzelf moet inleren?
Ik ga zo direct de bobine nog ff terugwisselen, miss helpt dat nog??
Eerst eten.