Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 110700 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #225 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 09:31:05 »
dus 120 km/h ziet jou polo dus nooit .

Zelden, meestal zo 110/115, en da's dan die 3800 toeren...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #226 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 10:03:36 »
634 km gereden, 38.1 liter in de tank tot de 1e tik. Dik 1 op 16 dus, 6 liter per 100 km. Ben eigenlijk een beetje teleurgesteld, ik had beter verwacht namelijk! Wat betreft het banden verhaal weet ik nu even niet wat ik dan wél moet nemen, als 145/80 te groot is. De wagen voelt nu ook heel anders weer in het stuur, het gaat allemaal wat moeizamer. Het lijkt of er fietswielen onder zitten zegmaar welke minder gevoel geven + meer kracht uitoefenen op de stuurinrichting.

Haynes zegt:
4.5Jx13 : 135 R 13, 145 R 13 or 155/70 R 13
5.5Jx13 : 165/65 R 13 or 175/60 R 13

135/70 R 13 dus? --> bij 135 en 145 wordt de /70 er niet bij genoemd maar gezien het een verhouding is (70% van de breedte van de wielen) vind ik dat eigenlijk geen goede optie. Wat staat er in de VW boekjes? (kan die hier op het forum even niet vinden)

edit:

Verder ga ik maar eens een project topic starten, wel zo leuk denk ik. En ook heb ik eergisteren m'n antenne ingedrukt, maar drukte ik 'm wéér in het voorscherm  -gert-  -boehoe-, lekker handig  :) .


« Laatst bewerkt op: wo, 07 sep 2011, 10:07:46 door btracing »
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #227 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 10:12:03 »
145 R13 is 145/80 R13
135 R13 is 135/80 R13, als ik het goed heb

In de volkswagen boekjes staan de 145 en 135 er ook in zonder hoogte. Als er geen hoogte breedte verhouding staat is deze volgens mij standaard 80.
Pimp my Polo

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #228 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 10:46:54 »
135 SR13 =/= 135 R13

145 SR13 is in ieder geval minder hoog dan 145/80 R13.. praktijkvoorbeeld staat bij mij thuis :) Zichtbaar te hoog.

Ik vermoed dat 145 SR 13 het best overeenkomt met  145/75 R 13.  

135/70 R13 is te plat. 155/70 R13 is dé standaard maat.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #229 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 10:50:36 »
Even aan het rekenen geslagen (spreadsheets  -hug-).



@ Jaap, ik ging toevallig ook uit van 155/70 als standaard maat  :)

@ 145 discussie: als je 145/70 r 13 in de berekening gooit kom je inderdaad op een afwijking van 0,09% uit (index 100,09%)
« Laatst bewerkt op: wo, 07 sep 2011, 10:54:54 door btracing »
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #230 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 10:55:36 »
634 km gereden, 38.1 liter in de tank tot de 1e tik. Dik 1 op 16 dus, 6 liter per 100 km. Ben eigenlijk een beetje teleurgesteld, ik had beter verwacht namelijk! Wat betreft het banden verhaal weet ik nu even niet wat ik dan wél moet nemen, als 145/80 te groot is. De wagen voelt nu ook heel anders weer in het stuur, het gaat allemaal wat moeizamer. Het lijkt of er fietswielen onder zitten zegmaar welke minder gevoel geven + meer kracht uitoefenen op de stuurinrichting.

Haynes zegt:
4.5Jx13 : 135 R 13, 145 R 13 or 155/70 R 13
5.5Jx13 : 165/65 R 13 or 175/60 R 13

135/70 R 13 dus? --> bij 135 en 145 wordt de /70 er niet bij genoemd maar gezien het een verhouding is (70% van de breedte van de wielen) vind ik dat eigenlijk geen goede optie. Wat staat er in de VW boekjes? (kan die hier op het forum even niet vinden)

edit:

Verder ga ik maar eens een project topic starten, wel zo leuk denk ik. En ook heb ik eergisteren m'n antenne ingedrukt, maar drukte ik 'm wéér in het voorscherm  -gert-  -boehoe-, lekker handig  :) .




Moet idd beter kunnen. Ik heb zonder enige modificatie(s) met mijn AAV (wel verlaagd) op 165/65/13 op langere afstanden gemiddeld 1:17 kunnen halen.

Slipstreamen is pas effectief als je echt dicht op je voorganger rijdt of als je voorganger een vrij hoog/breed is. Rij je er wel vlak achter, maar niet dicht genoeg, dan heb je vaak meer last van turbulente lucht waardoor de weerstand wel eens toe kan nemen. Dat merk je ook duidelijk in de bewegingen van je koets, ik merk dan vaak dat ik wat heen/weer geslingerd wordt door de 'drag' van de auto voor mij.

Bij de mythbusters (mythprutsters) hebben ze een test gedaan, vanaf welke 'kleefafstand' je minder gaat verbruiken, daaruit bleek dat je echt heel dicht achter je voorganger moest rijden om voordeel te merken.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #231 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 11:08:23 »
Bij de mythbusters (mythprutsters) hebben ze een test gedaan, vanaf welke 'kleefafstand' je minder gaat verbruiken, daaruit bleek dat je echt heel dicht achter je voorganger moest rijden om voordeel te merken.

Maar te dicht kostte meer brandstof vanwege de angstfactor
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #232 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 11:29:21 »
Oplossing = trekstang  :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #233 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 11:53:31 »
lol @ angstfactor, gewoon doen zoals Knightrider, rijdende vrachtwagen oprijden. Of nog beter, onder een camper gaan rijden!



Ben zonet snel even naar buiten geweest, wezen passen met wat karton :) .



btw. ik heb nu ook een project topic  -dj-
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #234 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 12:26:29 »
Niet helemaal heb ik het idee. Als ik met 120 op de klok kroewze op de autosnelweg haal ik ie-de-reen in. met 80 op de klok ditto.
Ik kan het eens testen met de navigatie d'r bij,..

Dat je iedereen inhaalt klopt wel. Deed ik ook als ik met de auto van de zaak reed, dan reed ik op de teller 128 en dat was 120 op de navigatie.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #235 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 13:38:18 »
De beste "ecomod" om mee te beginnen is volgens mij je rechtervoet :)

Dat is een feit; Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld 2 zware voeten. 1 om mij regelmatig een schop onder mijn hol te geven, en de ander gebruikt ze voor het autorijden... :D
Het verschil in gemiddeld verbruik in de Scenic is eclatant, waarbij wel aangetekend moet worden dat ik gemiddeld meer snelwegkilometers rijd áls ik in de Scenic rijd, Iris rijdt meer gevarieerd (stadsverkeer, provinciale weg, snelweg).
Waar Iris uitkomt op een gemiddelde van rond 11,1 liter/100 km , waar ik rond 8,9 liter/100 km haal (1:11 tov 1:9).
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #236 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 17:46:21 »
Tsja, karton
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #237 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 18:15:33 »
Laten we het maar niet over tupperware tuning hebben hè? -nana- Bij mij is het karton er al weer af, maar misschien binnenkort een lange rit maken met dat spul + tape  -naughty- . I'm up for it!
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #238 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 19:25:53 »
Ik zou, vooral omdat je nogal dedicated bezig bent, toch vooral gaan voor 135érs. Bedenk je dat zo'n beetje 80% van de Polo 1 en Polo 2 tot +/- 1986 gewoon hierop werden afgeleverd ( .9 en 1.0 ). En dat de afrolweerstand echt uitmaakt.
Als je Polo 1 velgen hebt, heb je een hoge ET, waardoor de velgen dieper in de wielkasten liggen: hoeft het karton niet zo bol te staan, en kan je misschien zelfs voor iets van een kap cree-ren. Vroege Polo 2's stonden ook op velgen met een iets hogere ET; 2f 4,5 J staal staat standaard wat breder op de wielen (lagere ET, zelfde type velg)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #239 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 19:58:34 »
Ik wel best wel mensen helpen kappen van polyester te maken, glas genoeg hier en hars kan ik ook nog wel regelen.
(ik ben 7jr polyesterbewerker geweest oa mallenbouwen, vacuüm processen en spuittechniek)
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..