Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 110689 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #270 Gepost op: zo, 11 sep 2011, 10:17:29 »
145/80 R13 is te hoog, dus zou je nóg meer kilometers maken de teller aangeeft...

Maar mijn vraag aan jou is vooral verbruik op één tankbeurt, of meerdere achterelkaar?

@GekkeGerrit: de 1.4 is er niet voor niets: de 1.3 had net te weinig koppel om met een langere bak goed mee te komen. De 1.4 is maar een paar PK krachtiger, ook in koppel net iets beter uitgerust; Kon d'r weer een andere versnellingsbak achter, waardoor de boel, eenmaal op snelheid, lekker laag in toeren voor zich uit kan tokkelen. Wat Sebastiaan-vw doet is waarschijnlijk wél de meest gunstige vorm van autorijden met een dieseltje: lange stukken, constant, niet te snel.

(de A(D)HD bak; kort, was terug te vinden achter de 1.3)
(de 8P bak; langer, was terug te vinden achter de 1.4).

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #271 Gepost op: zo, 11 sep 2011, 10:34:04 »
Als ik het goed begrijp is een goede 5 bak voor achter mijn hz een ahd?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #272 Gepost op: zo, 11 sep 2011, 11:09:21 »
Als ik het goed begrijp is een goede 5 bak voor achter mijn hz een ahd?
-off-
Ja, je mot niet verwachten dat je minder toeren draait: zal bij 120 km/u ongeveer net zoveel draaien als de originele 4-bak.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #273 Gepost op: zo, 11 sep 2011, 11:18:27 »
Hoezo  -off-.  Het verbruik in de stad is naar mijn mening heel hoog (nooit gemeten). En vind dat ik ook veel moet schakelen met mijn 4 bak. Met mijn gedachtengang zal ik toch minder gaan verbruiken?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #274 Gepost op: zo, 11 sep 2011, 12:02:11 »
Met een a(d)hd,blijf je ook roeren. :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #275 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 09:25:03 »
Gemiddelde verbruik over 2 tankbeurtjes:

1 op 15,34

na correctie met tellerafwijking e.d. zal het verbruik op ongeveer 1 op 14 liggen.

Nou moet ik zeggen dat ik behoorlijk wat benzinedampen ruik als ik naast mn auto sta als ik gereden heb, maar de nieuwe (lees: kloten-immitatie-rommel) tank lekt niet?  -dunno-, tevens heb ik een auto gesleept voor een paar kilometer. Verder heb ik de antenne niet ingeschoven, bandenspanning niet gecontroleerd, altijd gereedschapkist, 10L water, krik, reservewiel etc. in de auto gehad (volbeladen zegmaar  -nana-)

Wel heb ik op de rijstijl gelet, niet boven de 130 km/h (teller) op de snelweg gereden en goed anticiperen op het verkeer..

Als Ghop 1 op 16 kan rijden  -uitlachen- dan zal ik toch ook wel tot minimaal 1 op 15 moeten komen  -dunno-   
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #276 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 09:33:44 »
@Vinkees : vlotterdop er goed op en/ of de rubberring niet vergeten. Of je ontluchtingslangen 'gooien' wat naar buiten.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #277 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 10:30:55 »
Vlotterdop is wel van belang jij, daar had ik ook last van. Na die gefixt te hebben had ik nergens geen last van geurtjes meer.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #278 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 11:03:24 »
Dat is die dop die als het ware onder de achterbank zit?  :) (bovenop de tank zegmaar?) Indien ja: zal ik die eens checken!  -thumbsup-
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #279 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 11:25:17 »
Ja, die dop onder de bank en daarnaast ook de pakking die onder het vlotter zit bovenop de tank (waar je dus bij komt via die dop).

@ ecomodding

In mijn kleine zoektocht naar aerodynamischere spiegels kwam ik deze spiegeltjes tegen. Zou dat wat zijn of zie je dan echt geen flikker meer?



http://www.autostyle.nl/ac-kt31.html#
« Laatst bewerkt op: ma, 12 sep 2011, 11:27:43 door btracing »
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #280 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 12:05:53 »
vind het best grappige spiegels  :).. past het 1 op 1 met Polo?  -dunno-

Ik heb het natuurlijk niet getest maar denk dat ze niet meer / minder luchtweerstand hebben dan de originele spiegels?.. en dan heb ik het over de bolle originele spiegels en niet de platte..  :)
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #281 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 12:15:55 »
ik denk dat als je de luchtweerstand wil verkleinen. Je beter af bent met cupspiegel. Die hebben veel meer een druppelvorm, en liggen direct tegen de a stijl aan. Zonder tussen ruimte.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #283 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 16:58:25 »
Vraag Jeroentje maar naar zijn groep-N spiegels(cupspiegels) :)

Maar mooi zijn ze wel.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #284 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 17:13:28 »
Als reactie op de achterste wielkasten dichtmaken kwam ik deze tegen van Kamei:
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..