Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 110681 keer)

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #345 Gepost op: za, 08 okt 2011, 06:04:42 »
"may" , dat is indekken :)  Officieel mag je een strijkijzer ook niet gebruiken om koffie warm te houden, maar 't kan wel  :)
:)

Dat Ford gebakje van mij is Flexfuel, oftewel :
"runs on E85 (85% ethanol/15% gasoline), straight gas, or any blend in between."

Betwijfel of daar ook echt "speciale" rubber dichtingen in zitten.

Edit: na wat googlen vond ik deze site, die wat (wit) licht op de zaak werpt.
http://running_on_alcohol.tripod.com/id1.html

Citaat
Q. How corrosive is ethanol to fuel system parts and how have you addressed this problem?

A. Ethanol is somewhat corrosive to certain rubber and cork materials found in older cars with carburetors. But new cars built in the past ten years are made with new materials that are unaffected by ethanol, since it is now found in over 30% of the gasoline we buy. Look at my page on making your own E85. Of, if you start with an old car, take the carbuerator apart and soak various parts in some white lighting for a few days. Look for signs of deterioration and replace what you have to.

Ethanol may also eat the coating inside most older gas tanks, so a separate plastic cross-link polyethylene tank is recommended (but not necessary). I just put my alcohol in a standard gas tank and then clean the fuel filter occasionally. If you make your own E85, and your car is listed as a flexible fuel vehicle (2 million American cars per year are now made this way) then you have no worries.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #346 Gepost op: wo, 12 okt 2011, 00:33:10 »
Simplificering van de econometer: geeft te denken? -dunno- -naughty-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #347 Gepost op: wo, 12 okt 2011, 00:46:58 »
Nieuwe rijden ;)
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #348 Gepost op: wo, 12 okt 2011, 23:32:50 »
Yep, maar bedoel meer dat je eigenlijk geen afzonderlijke econometer nodig hebt als je een toerenteller (of goede oren) hebt?! Simpelweg je toeren zo laag mogelijk houden?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #349 Gepost op: wo, 12 okt 2011, 23:36:17 »
Te veel onderin rijden is ook niet helemaal zuinig dacht ik, dan zit je weer onder het optimale punt zegmaar.

Voorlopig staat mijn ecomodding verhaal even op een stop. Met het huidige spookachtige gedrag van m'n wagen kan ik even niets, verbruik is nu niet iets waar ik op let. De motor draaiende houden, dat wel.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #350 Gepost op: wo, 12 okt 2011, 23:49:39 »
Yep, maar bedoel meer dat je eigenlijk geen afzonderlijke econometer nodig hebt als je een toerenteller (of goede oren) hebt?! Simpelweg je toeren zo laag mogelijk houden?

Op basis van rijden met constante snelheid wel, maar versnellen vanuit het onderste toerengebied is niet bepaald ideaal. Dan kun je beter eerst kort het beschikbare vermogen gebruiken om de gewenste snelheid te behalen, en dan vervolgens een constante snelheid aanhouden bij een zo laag mogelijk toerental.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #351 Gepost op: do, 13 okt 2011, 04:47:59 »
Op basis van rijden met constante snelheid wel, maar versnellen vanuit het onderste toerengebied is niet bepaald ideaal. <knip>

En zeer slecht voor het draaiende gedeelte van je blokkie...


Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #352 Gepost op: do, 13 okt 2011, 10:20:18 »
optrekken op koppel niet op toeren .

en je snelheid op de snelweg met het verkeer mee en zo constant mogelijk als het kan . zodra je een afrit opduikt . de auto in neutraal en uitrollen laten (meestal is de afrit kort genoeg hiervoor )een carburateur motor pakt bij afremmen op de motor meer benzine dan stationair laten lopen . bij een injectie motor wordt er simpelweg boven de 2000 rpm geen benzine meer ingespoten ,daaronder weer wel (voor de gein getest met een mobiele co meter op de aav )

maar de meeste slimme dingen zijn goede afstellingen , en bewust zo min mogelijk remmen . dus anticiperen .

mijn aav heeft een klortere bak dan die van sjon (sjon 8p) (ik cwu)
sjon heeft een standaard stokje en ik een abu stokje .
met een abu stok heb je meer kleplift en beter gasrespons.en de motor presteert wat beter . als ik rustig rij met de cwu bak en gewoon echt op het gaspendaal let is 1 op 15,5 haalbaar .
sjon doet 1 op 17 .
hij heeft nog 2 andere auto's die allekker op het gas reageren  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #353 Gepost op: ma, 17 okt 2011, 13:18:14 »
ik heb gisteren en vandaag nog even goed nagedacht over het start stop systeem van marcel, en ik denk dat er een verbetering mogelijk is.

Dat de handrem er op moet staan om het systeem te laten werken is eigenlijk niet handig.

Nu heb ik het volgende bedacht. Op een 2f kan je een snelheids signaal hebben. Als je die nou is gebruikt.

Dus als er een signaal is kan de motor niet uit. Als het signaal wegvalt dan mag de motor uitvallen en starten bij het bedienen van de koppeling.

Zo kan de motor niet uit wanneer je rijd en overschakelt

En je kan nooit stilstaand je koppeling onbedient hebben zonder de motor vrij te hebben staan.


Nu is alleen de vraag van mijn kant hoe maak je dat het snelheidsignaal genoeg is om een relais te bedienen. Dit is namelijk een puls, en niet een continue spanning.

Zijn er relais in de handel die een vertraging hebben? Bijv. Dat het relais een halve seconde bedient blijft bij wegval van de spanning?
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #354 Gepost op: ma, 17 okt 2011, 13:23:31 »
en heb zelf al de oplossing.
Kleine condensator
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #355 Gepost op: ma, 17 okt 2011, 13:27:45 »
dus een draad vanaf het snelheidsignaal met een diode er tussen via een condensatortje naar een relais.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #356 Gepost op: ma, 17 okt 2011, 18:58:04 »
Ik kan mij ook herinneren dat Marcel in zijn bouwtijd heeft gezocht naar zo'n add-in achterop de km-teller om het snelheidssignaal van te krijgen. Zitten helaas niet op iedere klokkenwinkel...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #357 Gepost op: ma, 17 okt 2011, 22:47:56 »
klopt ik heb er speciaal een g40 teller voor gekocht.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #358 Gepost op: di, 18 okt 2011, 09:51:44 »
Marcel was vooral op zoek naar een snelheidsignaal voor de cruisecontrol.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #359 Gepost op: di, 18 okt 2011, 11:26:00 »
Inductievoeler toch?
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego