Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 110714 keer)

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #210 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 12:58:40 »
 -thumbsup-

uniroyal is idd ook + 1
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #211 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 14:41:03 »
ja uniroyal is zeker een goede band. Maar niet te krijgen in de maat waarin ik de eco contact had. Die gaan nu al bijna 80000 km mee dus op dat vlak mag ik niet klagen. Ook hebben ze genoeg grip, en in de regen doen ze het ook niet slecht. Maar inderdaad echt stil zijn ze niet, als je de banden spanning niet zo hoog hebt. Ik rij met 2.9 bar in die banden. Ala ibiza eco motive. Dan maken ze minder kabaal dan bij 2.1 zoals ik eerst had. En dan lijken ze ook langer mee te gaan. Grip word er wel iets minder van. Maar nog steeds beter dan de nangkang op de andere polo
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #212 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 16:01:36 »
Ter lering ende vermaak:

145/80 R13 is een te hoge band !

Ik heb ze zelf op de Polo 1 liggen, en dacht dat t goed was; maar nee: 135SR13 EN 145SR13 zijn de maten zoals omschreven in het boekje, maar t is (ongeveer/nauwkeurig) 145/75 R13
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #213 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 16:04:56 »
alleen maar goed toch? langere eindoverbrenging....
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #214 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 16:12:44 »
Ja, okay. true.

Maar goed: Ben d'r zelf ooit ingestonken (was er heilig van overtuigd),. maar 't is dus een iets te hoge band (ook voor de kilometerteller; lijkt t weer onzuiniger :) )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #215 Gepost op: vr, 02 sep 2011, 23:06:52 »
maar is dus eigenlijk beter, want klopt de teller waarschijnlijk ipv de standaart afwijking.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #216 Gepost op: di, 06 sep 2011, 09:28:14 »
ja uniroyal is zeker een goede band. Maar niet te krijgen in de maat waarin ik de eco contact had. Die gaan nu al bijna 80000 km mee dus op dat vlak mag ik niet klagen. Ook hebben ze genoeg grip, en in de regen doen ze het ook niet slecht. Maar inderdaad echt stil zijn ze niet, als je de banden spanning niet zo hoog hebt. Ik rij met 2.9 bar in die banden. Ala ibiza eco motive. Dan maken ze minder kabaal dan bij 2.1 zoals ik eerst had. En dan lijken ze ook langer mee te gaan. Grip word er wel iets minder van. Maar nog steeds beter dan de nangkang op de andere polo

Geloof ik graag! Ik had de spanning ook wat hoger, maar daardoor versleten de banden in het midden van het loopvlak harder dan aan de wangen. (bedenk me net dat dat ook wel logisch is dat de banden dan minder lawaai maken aangezien het contactvlak kleiner is).

Ik heb afgelopen weekend als een natte krant in de Mini gereden, om eens te testen hoe zuinig het zou kunnen als ik zo soepel mogelijk rij (uitrollen, afremmen op motor, ver vooruit kijken, rem niet aanraken en zo beheerst mogelijk optrekken). De boardcomputer geeft normaal zo'n 6.8 tot 7 ltr./100km aan, nu ik heel erg mijn best deed kwam ik op een stuk van zo'n 150km over over binnenwegen en snelweg uit op 5,5-5,6 ltr./100km.  De beste "ecomod" om mee te beginnen is volgens mij je rechtervoet :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #217 Gepost op: di, 06 sep 2011, 21:31:51 »
wat ook werkt en wat ik nu doe is gebruik maken van de brandstof .
ga in de lagere toeren rijden tot 4500 rpm max (dus als een diesel rijden )

dit doe je op een tank met e10 en wel met een injectie motor waarvan de ontsteking kenveld geregeld is .
ethanol heeft net als diesel een tragere ontbranding als benzine en zal dus wat langer druk geven op de zuiger .

het geen wat ik technisch gedaan heb is dus een abu nokkenas geplaatst in de aav  ,een cwu versnellingsbak en 185/55-14 bandjes op 2,5 bar .

met deze combi kan ik rustig 50 in de 5 rijden of 162 echte km/h(geen teller snelheden maar gps snelheden)

voordeel van dit alles is een soepel aav die lekker oppakt en toch zuinig rijdt . de afgelopen tank was met een sportief rijden 1 op 14,8.normaliter tervergelijk met normale euro95 1 op 13,6 op de zelfde rijstijl op het zelfde traject.

 succes met zoeken naar e10
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #218 Gepost op: di, 06 sep 2011, 21:35:59 »
4500 toeren? Er zijn maanden dat ik het niet haal... Over het algemeen kom ik niet boven de 3000 toeren uit, met sportief rijden misschien 3800  -hitit-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #219 Gepost op: di, 06 sep 2011, 21:40:08 »
Slipstreamen is 1 ding, maar te weinig afstand houden en dan op je voorligger knallen is natuurlijk erg onzuinig. (2 seconden afstand regel hanteren, en je slipstream effect is volgens mij nihil)
hoezo afgesleept worden kost geen benzine  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #220 Gepost op: di, 06 sep 2011, 21:48:08 »
Mijn vier belangrijke punten (naast de rechtervoetcontrole):

Mijn vertrektijd heb ik, in de ochtend, een kwartier vervroegd om tijdens mijn woon-werkverkeer rustiger te kunnen rijden en minder verkeershinder te hebben.
Bij vertrek start ik de motor pas als ik er helemaal klaar voor ben.
Verder vooruit kijken/denken om verkeerssituaties in te schatten.
Ken je standaard ritten! Dus je kent je stoplichten en hun faselengte en reageer op de situatie.

edit: ik rijdt nu zelfs meer km per woon-werkrit omdat ik een route heb waar je maar 80 km/h mag. Is langer maar wel economischer.  :)

Imo maakt de configuratie van je auto niet uit als je maar 1 factor tegelijk aanpakt en voor en na metingen doet.

Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #221 Gepost op: di, 06 sep 2011, 21:49:02 »
4500 toeren? Er zijn maanden dat ik het niet haal... Over het algemeen kom ik niet boven de 3000 toeren uit, met sportief rijden misschien 3800  -hitit-

dus 120 km/h ziet jou polo dus nooit .

als je dus continu zuinig rijdt verkolen ook je kleppen ,wat dus resulteert in slechtere cylindervulling en dus onzuiniger gedrag van je motor .
af en toe er voor zorgen dat de motor goed op temperatuur komt (niet laten zweten dat is sleutelen ) zodat alles goed schoon blijft is ook nog een remedie
mijn bougies zijn niet bruin of zwart maar mooi rood van kleur (dus het perfecte menngsel ) de toestand van je bougie is een grove graadmeter voor de toestand van je kleppen .
 je kunt beter regelmatig een lang stuk op je piek van je koppelcurve rijden(daarom dus de cwu bak en de abu stok ) mijn koppel piekt bij 3800 rpm en dat is mooi 120km/h

 dus blijft de motor schoon .rijdt hij het zuinigste ivm de max ideale cylindervulling (max koppelpunt is ook het punt van ideale cylindervulling )

en dit verbruik met maar 291000km op de klok vindt ik nog mooi netejes
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #222 Gepost op: di, 06 sep 2011, 21:51:21 »
Goed dat je het zegt Serge: wat ik bezuinig maak ik met af en toe "spelen" gewoon weer op!
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #223 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 07:41:49 »
ik weet niet of ik de enige ben, maar ik rij vooral op lange afstanden zo dat het me aanvoelt dat de motor het lekkerste loopt. Dat is meestal zo rond de 3500 toeren.

Resultaat is zuinig rijden.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #224 Gepost op: wo, 07 sep 2011, 09:30:24 »

145/80 R13 is een te hoge band

maar is dus eigenlijk beter, want klopt de teller waarschijnlijk ipv de standaart afwijking.

Niet helemaal heb ik het idee. Als ik met 120 op de klok kroewze op de autosnelweg haal ik ie-de-reen in. met 80 op de klok ditto.
Ik kan het eens testen met de navigatie d'r bij,..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken