elke belasting vraagt vermogen . een dynamo is gewoon een electromagnetische rem , hoe meer verbruikers aan hoe sterker het magnetiscgh veld wordt om die stroom te compenseren . dus daadwerkelijk maakt het uit , laat je auto maar stationair lopen en zet je dimlicht aan , daar zakt opeens het stationair toerental (geldt voor carburateur motoren en injectie motoren zonder stappenmotor op de gasklep ).
een airco en openramen staan met elkaar in evenwicht ,het zij dat de een dan mechanisch remt op de motor en de ander aerodynamische verstoring opwekt waardoor de luchtweerstand van de auto verhoogt . hiervoor zijn dan ook opzet stukken te koop die die turbulentie tegen gaan .
laten we ontopic blijven bij de polo86c serie (en ja daar is ook airco relevant )
je moet wel reeel blijven met het zuinig krijgen van je auto . de geinvesteerde waarde moet terugverdient worden in het besparen op de brandstof ,anders heeft de modificatie totaal geen zin in de portemonai .
dus punt 1 is maximale opbrengst ,zit in je voet en verkeersgedrag (nul investeren ,dus max opbrengst )
punt 2 ,een juiste afstelling van motor en goed onderhoud met de juiste bandenspanning (vaak is dat de fabrieksspanning op de aangegeven bandenmaat )
kost maar een paar tientjes op jaarbasis .een 0,2 bar onderspanning kost meer dan 0,5 bar overspanning kan opleveren .
gfeen goedkope benzine tanken dij pompen zoals tango (deze bedrijven kopen de restproducten van de grote maatschappijen welke als buffer dienen en dan 2 maand oud zijn en dus al een gedeelte van de "kracht' kwijt zijn )ze kosten minder per liter ,maar in het verbruik uiteindelijk betaal je meer.
tank dus ook nooit aan de snelweg kan zomaar 10 cent per liter meer kosten.
kies de beste banden die in jouw budget passen .hoe smaller de band ,hoe minder rolweerstand ,maar hoe smaller de band ook hoe minder grip in in de dwars richting en lengte richting .
zoek hierin een compromis ,normaliter staat je auto op 4 rechthoekjes met de auto mee ,voor grip in de lengte richting , voor bochtenwerk kies je dan de rechthoejes in de dwars richting .(ik prefereer dan altijd viekrkante afdrukken van de band )
merk en compound maken verschil ,dus lees je goed in in het bandensegment ,michelin is niet alles ,de naam is alles .