Auteur Topic: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]  (gelezen 110703 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #285 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 17:25:12 »
Kamei X1 set:




Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #286 Gepost op: di, 13 sep 2011, 08:35:01 »
Serieus tjoening voor het gunstige verbruik whaha  -thumbsup-

Staat overigens ook in de folder van de 1F GT.. een tekst met: "Aerodynamische voorspoiler ten behoeve van een gunstiger verbruik" of iets dergelijks  :D
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #287 Gepost op: di, 13 sep 2011, 08:38:45 »
Serieus tjoening voor het gunstige verbruik whaha  -thumbsup-

Staat overigens ook in de folder van de 1F GT.. een tekst met: "Aerodynamische voorspoiler ten behoeve van een gunstiger verbruik" of iets dergelijks  :D

en toch rijd ik. ondanks ook nog verlagen: 1 / 15

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #288 Gepost op: di, 13 sep 2011, 09:39:21 »
Ja en? Dat haal ik bij lange na niet!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #289 Gepost op: di, 13 sep 2011, 09:45:29 »
Ja en? Dat haal ik bij lange na niet!

hmm... had toch echt op het knopje ' :) ' gedrukt.

niet gelandt...

1/ 15 is zeker niet slecht. maar kan in mijn overtuiging nog beter.

uitlijnen moet nog gebeuren. Gaat vast helpen.
Daarbij dus bredere bandjes. 135 is natuurlijk zuiniger.
Gok dat de tarantula's ook niet de zuinigste velg is met die uitstekende delen...
Niet op extra druk. Gewoon fabrieks hoeveelheid bar.
Rijd regelmatig met het raampje open (zeker niet verstandig)
Altijd lichten aan radio aan.
Regelamtig stukken 'ahum' 140....  :)


« Laatst bewerkt op: di, 13 sep 2011, 09:47:54 door RoelG »

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #290 Gepost op: di, 13 sep 2011, 10:45:36 »
dat van de lichten en radio maakt niets uit.
Tenminste niet meetbaar.

De dynamo draait toch. Dus electrische verbruikers aan of uit zetten maakt niets uit. Broodje aap dat dat werkt.

Bij een moderne Airco uit helpt iets maar ook daar scheelt het vrijwel niets. En is het raam los zetten slechter voor het gebruik dan de airco aan hebben staan.

Er word veel geroepen over dingen die brandstof besparend moeten zijn. Maar ik geloof ze pas als het met feiten onderbouwd word.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #291 Gepost op: di, 13 sep 2011, 10:55:11 »
Een dynamo neemt steeds meer vermogen, naarmate er meer gebruikers ingeschakeld worden. Een onbelaste dynamo levert minder weerstand op dan een belaste. In theorie zou het een besparing op kunnen leveren. Of dat echt meetbare verschillen oplevert in het verbruik, ik vraag het me ook af.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #292 Gepost op: di, 13 sep 2011, 11:07:10 »
is echt niet meetbaar. Zoveel trekken licht en radio niet. Ik zal je nog iets zeggen. Mijn vriendin kan met mijn polo met abu, en 1200 watt aan audio. 1 op 22 rijden.

Eerlijk is eerlijk ik kan het niet. Ik heb een zware rechter voet.

De lampen heeft ze altijd aan. En de radio altijd op standje oren kapot. Als het meetbaar verschil maakte dan zou ze nooit zulke nette waardes halen.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #293 Gepost op: di, 13 sep 2011, 11:27:13 »
Citaat
Bij een moderne Airco uit helpt iets maar ook daar scheelt het vrijwel niets.


Mwa volgens de boordcomputer van de Golf 6 maakt airco aan/uit toch zeker zo'n 0,2 liter per 100 km verschil
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #294 Gepost op: di, 13 sep 2011, 11:46:29 »


Mwa volgens de boordcomputer van de Golf 6 maakt airco aan/uit toch zeker zo'n 0,2 liter per 100 km verschil

Meer, de Jetta 1.2 Bluemotion van m'n broer met Climatronic maakte er drie weken terug op de snelweg met 100km/h van op de boordcomputer andere waarden van. Met airco, 3,6-3,8 liter per 100km, airco uit (meteen benouwd in de wagen), 2,9-3,2 liter per 100km. Het maakte echt uit, de radio derentegen (zo'n ingebouwd multimedia ding met navigatie) deed geen liter extra verbruik in de bus.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #295 Gepost op: di, 13 sep 2011, 11:52:25 »
Noujah in de Golf 1.4 TSI was het bij 90 km/h 0.2 of 0.3 liter verschil in ieder geval.. Kan er een tiende naast zitten natuurlijk.. maar het is wel degelijk een merkbaar verschil  :) Moet zeggen dat het bij die jetta wel gelijk behoorlijk meer verbruik is  -hitit-.. (zal wellicht ook aan de stand liggen waarop je de airco hebt staan)
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #296 Gepost op: di, 13 sep 2011, 12:05:11 »
Dat was die laatste onverwacht warme zaterdag  :) en zo'n 1.2 TSI is echt een crime hoor. Weinig onderbuikkoppel heeft dat ding, pit heeft ie wel, als je 'm maar doortrekt  -sturen-.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #297 Gepost op: di, 13 sep 2011, 12:20:19 »
ik zeg ook. Maakt weinig verschil. Omdat je dan met je ramen los gaat rijden.

En als het 0.5l op 100 km verschil maakt. Is dat een verschil van 1 op 200 sorry. Dat noem ik klein. Scheelt op een tank dan zon 7 euro max.

« Laatst bewerkt op: di, 13 sep 2011, 12:27:16 door jellehier »
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #298 Gepost op: di, 13 sep 2011, 12:37:10 »
Verschil tussen 1 op 22,2 of 1 op 20, ik vind het wel substantieel  -nana- .
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hypermiling / Ecomodding [ zo zuinig mogelijk rijden ]
« Reactie #299 Gepost op: di, 13 sep 2011, 12:47:07 »
elke belasting vraagt vermogen . een dynamo is gewoon een electromagnetische rem , hoe meer verbruikers aan hoe sterker het magnetiscgh veld wordt om die stroom te compenseren . dus daadwerkelijk maakt het uit , laat je auto maar stationair lopen en zet je dimlicht aan , daar zakt opeens het stationair toerental (geldt voor carburateur motoren en injectie motoren zonder stappenmotor op de gasklep ).
een airco en openramen staan met elkaar in evenwicht ,het zij dat de een dan mechanisch remt op de motor en de ander aerodynamische verstoring opwekt waardoor de luchtweerstand van de auto verhoogt . hiervoor zijn dan ook opzet stukken te koop die die turbulentie tegen gaan .

laten we ontopic blijven bij de polo86c serie (en ja daar is ook airco relevant )

je moet wel reeel blijven met het zuinig krijgen van je auto . de geinvesteerde waarde moet terugverdient worden in het besparen op de brandstof ,anders heeft de modificatie totaal geen zin in de portemonai .
dus punt 1 is maximale opbrengst ,zit in je voet en verkeersgedrag (nul investeren ,dus max opbrengst )
punt 2 ,een juiste afstelling van motor en goed onderhoud met de juiste bandenspanning (vaak is dat de fabrieksspanning op de aangegeven bandenmaat )

kost maar een paar tientjes op jaarbasis .een 0,2 bar onderspanning kost meer dan 0,5 bar overspanning kan opleveren .
gfeen goedkope benzine tanken dij pompen zoals tango (deze bedrijven kopen de restproducten van de grote maatschappijen welke als buffer dienen en dan 2 maand oud zijn en dus al een gedeelte van de "kracht' kwijt zijn )ze kosten minder per liter ,maar in het verbruik uiteindelijk betaal je meer.

tank dus ook nooit aan de snelweg kan zomaar 10 cent per liter meer kosten.
kies de beste banden die in jouw budget passen .hoe smaller de band ,hoe minder rolweerstand ,maar hoe smaller de band ook hoe minder grip in in de dwars richting en lengte richting .
 zoek hierin een compromis ,normaliter staat je auto op 4 rechthoekjes met de auto mee ,voor grip in de lengte richting , voor bochtenwerk kies je dan de rechthoejes in de dwars richting .(ik prefereer dan altijd viekrkante afdrukken van de band )

merk en compound maken verschil ,dus lees je goed in in het bandensegment ,michelin is niet alles ,de naam is alles .

je hebt laagvliegers en modelvliegers .