Auteur Topic: Versnellingsbak keuze...  (gelezen 2318 keer)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.379
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Versnellingsbak keuze...
« Gepost op: di, 25 okt 2011, 20:30:03 »
Aangezien ik flink bezig ben met mijn project zit ik nu met een probleem?
WELKE BAK???

Wil dus een stevigere bak dan standaard g40, maar kan zo 1,2,3 niets vinden over bakken die dan wel passen....dat er niets anders plug&play is snap/weet ik, maar nu is mijn vraag wat voor een stevigere (085 achtige) bak is dan wél aan te raden tot +-250 pk......

Aandrijfassen heb ik ergens gelezen dat ingekorte golf 1 gti assen incl bijbehorende homokineten ook stuk sterker moeten zijn dan de huidige diesel aandrijfassen die ik nu heb, iemand die dit kan bevestigen?

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.379
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #1 Gepost op: wo, 26 okt 2011, 17:27:09 »
Niemand tips/suggesties?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #2 Gepost op: wo, 26 okt 2011, 17:47:52 »
 -uitlachen- Forum is mooi discussieplatform, komt ie:

Stevigere 085 achtige bak........'085 achtig' vind ik nogal vaag.
Wil je bij de 085 blijven of overstappen naar de 020-familie? -dunno-

Van horen zeggen: 6N2 GTI bak is steviger (bredere tandwielen? -dunno-), ondanks dat ik er zelf eentje in
gebruik heb, kan ik dat niet bevestigen......(met me stomme kop: stond erbij toen de sperdiff erin ging doh )
Kan wel bevestigen dat dit goed gaat met 160 pk atmosferisch.
Express vermeld ik atmosferisch, omdat 't vermogen & koppel veel gelijkmatiger de bak belast tov
niet-atmosferisch, zeker bij een turbo komt 't vermogen & koppel ineens op.....kan funest voor een bak zijn.

Wil je serieus vermogen erop loslaten heb je 2 keuzes: genoeg 085 bakken op voorraad hebben :)
of ombouwen naar de 020-familie.

Schieten maar -thumbsup-

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.379
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #3 Gepost op: wo, 26 okt 2011, 18:03:07 »
Ik bedoel met een 085 achtige bak meer wat nog te doen is kwa ombouw eigenlijk.
Heb strax écht een degelijkere bak nodig dan standaard g40 dus ben dan denk ik gebonden aan een 020 bak.

Mij ging het zich puur om alvast te weten wat ik strax tegen kan komen en welke spullen ik moet gaan zoeken (bak en assen). Met name omdat ik nu bezig ben met schuren van de motorruimte en ik niet alles gespoten wil hebben en dat naderhand toch nog aanpassingen moeten gebeuren mbt tot baksteun.

Heb nu 2 g40 bakken hier liggen en aardig wat sets aandrijfassen, maar wil betrouwbaar gaan rijden en dus niet om de 250 km bakwissel of homokineet wissel hahaha

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #4 Gepost op: wo, 26 okt 2011, 18:08:12 »
Nog een belangrijke variabele: rijstijl.
Als je gewoon normaal rijdt en slechts af en toe 't aanwezige vermogen gebruikt, kan 't best lang goed gaan -thumbsup-
Iemand die lomp rijdt, krijgt alles kapot.

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.379
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #5 Gepost op: wo, 26 okt 2011, 19:00:31 »
Het is me allemaal te duur om kapot te raggen. Ga er wel netjes mee om, van tijd tot tijd em eens flink op de staart trappen hoort erbij anders kun je net zo goed een panda kopen......

Magoed wat voor een 020 bak is dan raadzaam icm wat voor een assen?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #6 Gepost op: wo, 26 okt 2011, 23:17:25 »
van tijd tot tijd em eens flink op de staart trappen hoort erbij anders kun je net zo goed een panda kopen......

Magoed wat voor een 020 bak is dan raadzaam icm wat voor een assen?
-uitlachen- Club van 190 of ga fietsen -thumbsup-

020 gebeuren kan ik je niet bij helpen......geen ervaring mee.

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #7 Gepost op: do, 27 okt 2011, 13:30:59 »
Moet je voor een 020 bak ook niet een ander onderblok gebruiken, of zijn daar adapters voor?
Pimp my Polo

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.379
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #8 Gepost op: do, 27 okt 2011, 17:39:15 »
Basis is een 1w onderblok......
Heb zelf ook totaal geen kaas gegeten van bakken, dus weet ook niet wat bij die 020 bakken anders is als bij die 085 en wat ik dus allemaal moet aanpassen.

Offline Mtdi

  • Non-Register lid
  • Berichten: 157
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #9 Gepost op: do, 27 okt 2011, 23:20:48 »
Rob:als je met een 020 wil gaan rijden heb je ook een ander vliegwiel nodig,er zijn bakken die een aansluiting hebben voor een polo blok.
Dan de volgende vraag,wil je een bak met een dikke of dunnere prise as?
Of je bouwt de handel om naar een 02A/02J,maar dan heb je een adapter plaat nodig.

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.379
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #10 Gepost op: vr, 28 okt 2011, 00:12:10 »
Bedankt voor de info!
Maar welke bak is dan aan te raden en wat is het verschil tussen een dikke of een dunne prise as?
Wat is verstandiger een 020 met ander vliegwiel of een 02a/02j met adapter plaat?

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #11 Gepost op: vr, 28 okt 2011, 01:09:16 »
Volgens mij bouwt Salzmann 02a bakken passend voor de polo.

Ik denk dat een 020 bak gebruiken in combinatie met een onderblok bedoeld voor 084/085 veeelste omslachtig is.
Je moet 2 nieuwe steunen maken, adaptor platen, aandrijfassen etc. en als je pech hebt moet je je langsdrager ook nog aanpassen.

In mijn ogen kan je dan beter een 084 of 085 bak onderhanden nemen, te beginnen met het diff. en de olie voorziening van de 5.

Kijk een op: http://www.klaus-bernert.de/rennsport.shtm

Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Mtdi

  • Non-Register lid
  • Berichten: 157
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #12 Gepost op: vr, 28 okt 2011, 09:48:47 »
De meeste 020 bakken hebben een dunne prise as een 16V en golf3 2l 8v een dikke prise as,en je hebt ook een ander schakel systeem nodig,ook bij de 02A/J bakken.
Een 02A/J heb je ook een ander vliegwiel nodig,bak is zwaar groot en lomp voor een polo.
Een G40 bak is anders sterk genoeg,en een GTI bak heeft tandwielen met dikkere tanden,en is vrij gemakkelijk om te bouwen naar stang schakeling.

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.379
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #13 Gepost op: vr, 28 okt 2011, 10:34:35 »
Tja nu weet ik dus niet wat wijsheid is...... -dunno-
Gewoon g40bak  houden, compleet revisie en hopen dat ie 't houdt tot laten we zeggen 250pk.... of toch overstap naar een gti bak dan??
Die gti bak waar jij 't over hebt is dat er een van een golf 2 gti 8v?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Versnellingsbak keuze...
« Reactie #14 Gepost op: vr, 28 okt 2011, 10:47:21 »
Volgens mij doelt hij op de bak van een 6N2 GTI? -dunno-

Bovenstaand raadt hij je volgens mij toch echt af om op 020-bakken door te stappen...

@Marcel: dat linkje is wel een mooie, die staat bij mij in de favorieten nu...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!