Auteur Topic: Unibal gewrichten  (gelezen 1517 keer)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Unibal gewrichten
« Gepost op: wo, 28 dec 2011, 02:11:30 »
Natuurlijk eerst de zoekfunctie gebruikt en mijn eigen verzameling draagarmen en spoorstangen bekeken, maar word er geen wijs uit!

Wat houdt dat 'unibal' nou precies in en hoe herken ik mét of zonder unibal gewrichten?

Wil als ik genoeg info heb er een mooie faq van maken dus alle info is welkom -thumbsup-

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: Unibal gewrichten
« Reactie #1 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 03:05:35 »
Ik dacht dat google wel een grote vriend zou zijn op dit gebied , maar ben niets wijzer geworden  -gert-
Ik snap ongeveer wat het moet doen , maar hoe het werkt  -dunno-
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Unibal gewrichten
« Reactie #2 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 09:10:28 »
Als je de juiste spelling gebruikt -->  Uniball + bearing intikken = plaatjes kieken  :)

uniball = "kogelgewrichtlager"





In je draagarm zit aan carrosseriekant een dergelijk lager, in plaats van een rubber.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Unibal gewrichten
« Reactie #3 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 09:13:23 »
Minder "speling" dus en daarom beter :)
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Unibal gewrichten
« Reactie #4 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 11:37:10 »
Dan denk ik het probleem al gevonden te hebben en dat is dat ik  in mijn verzameking géén uniball draagarmen heb......ook zaten deze niet op de g40 toen ik em kocht.....

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Unibal gewrichten
« Reactie #5 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 12:03:59 »
En wat is je probleem dan?

die unibal draagarmen kosten een vermogen tegenwoodig -gert- (setje met rubbers kost maar 35euro de set via ebay)
2hands nog wel te verkrijgen maar dan is het maar afwachten in welke staat ze zijn!

in de spoorstangen van g40 zitten ook uniball lagers, in samenwerking met g40 draagarmen is volgens mij de sporing dan beter af te stellen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen!
« Laatst bewerkt op: wo, 28 dec 2011, 12:06:41 door Lewis-coupe »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Unibal gewrichten
« Reactie #6 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 14:57:48 »
in de spoorstangen van g40 zitten ook uniball lagers, in samenwerking met g40 draagarmen is volgens mij de sporing dan beter af te stellen,
maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen!
Bij een G40 is de sporing niet beter/slechter af te stellen als bij een normale Polo.
Heeft toch geen extra verstelmogelijkheden -dunno-

Normale gewrichten met rubber hebben nog ietsje speling, beetje comfort.
Uniball-gewrichten bij een G40 zal wel gedaan zijn om de wegligging wat te verbeteren.
(beetje raar/jammer dat ze alleen de binnenste gewrichten van de draagarmen hebben vzv uniballs:
stabi wat straffer is he-le-maal niet erg)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Unibal gewrichten
« Reactie #7 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 16:39:25 »
En wat is je probleem dan?

die unibal draagarmen kosten een vermogen tegenwoodig -gert- (setje met rubbers kost maar 35euro de set via ebay)
2hands nog wel te verkrijgen maar dan is het maar afwachten in welke staat ze zijn!

Heb helemaal geen probleem. Was bij het rollend maken van de g40 wat draagarmen door aan het spitten en zag zo ff geen verschil en vroeg het me gewoon af!
Heb ook nerges gezegd dat ik ze zoek of te duur zijn -gert-
Ga ze strax bij de weeropbouw van de g40 ze zekerweten nieuw bestellen, vond het alleen een beetje raar want zo op het eerste gezicht kon ik geen verschil zien(dit omdat ik geen mét uniball vond in de collectie).

Inmiddels gevonden en dit is het verschil voor de mensen die het nog niet weten/zien:




Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Unibal gewrichten
« Reactie #8 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 17:11:40 »
Mooie  -foto-  -thumbsup-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Unibal gewrichten
« Reactie #9 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 21:26:59 »
mocht je een keer zon unibal draagarm constrctie willen zien dan moet je maar eens onder mijn sprint kijken. Wij hebben voor zelf een bevestiging gemaakt en zo is er een driehoekige draagarm ontstaan met 3 unibals. Mijn nibals komen van wilco=gasu.

Maar dat zocht je niet.
« Laatst bewerkt op: wo, 28 dec 2011, 21:30:05 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Unibal gewrichten
« Reactie #10 Gepost op: do, 29 dec 2011, 10:19:52 »
Wil wel naderhand ombouwen naar drei-ecks-lenker -thumbsup-
Kom wel een keertje kieken naar de sprint polo -naughty-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Unibal gewrichten
« Reactie #11 Gepost op: vr, 06 jan 2012, 13:48:15 »
Normale gewrichten met rubber hebben nog ietsje speling, beetje comfort.
Uniball-gewrichten bij een G40 zal wel gedaan zijn om de wegligging wat te verbeteren.
(beetje raar/jammer dat ze alleen de binnenste gewrichten van de draagarmen hebben vzv uniballs:
stabi wat straffer is he-le-maal niet erg)

De buitenste rubbers (waar de stabi doorheen gaat) zijn bij G40 draagarmen een stuk harder dan de standaard rubbers.


Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Unibal gewrichten
« Reactie #12 Gepost op: vr, 06 jan 2012, 14:00:20 »
Het hoe en waarom de draagarmen uniballs hebben is een beetje giswerk, maar:

Bickel plaatste al Uniballs in de draagarmen (jawel).. (ergens ooit eens gelezen welke onderdelen er op de Bickel Turbo zaten)..

maar dus/en daarnaast:

Bij de CUP G40 ( waar de originele GT G40 een soort homologatie model van/voor was ), werd gebruik gemaakt van een frame waarmee de voorpoten verder naar voren worden gezet (stabi verder naar voren). Een standaard draagarm wil op het binnenste rubbermetaallager helemaal niet in de juiste richting flexen.. maar plaats je een unibal, dan kunnen de draagarmen ineens wèl soepel(er) naar voren worden getrokken..

Overigens: een G40 heeft óók uniballs op de binnenste spoorstangkoppen... dus het doet waarschijnlijk ook wat (goeds) qua stijfheid in de stuurstangen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken