Tsja, ik moet meestal wel een beetje lachen als ik dat soort getallen hoor.
Tuurlijk: 2,2 bar is haalbaar, maar zoals Jaap al zei is de vraag of het lang heel blijft.
Mind you: vaak halen mensen bij het vermelden van turbodruk de totale druk en de "overdruk" door elkaar. Een bar overdruk geeft je een totale turbodruk van 2 bar zeg maar. De meeste turbo's zoals die tekoop zijn rijden standaard maar met zo'n 0,3 tot 0,7 bar overdruk. In de racerij (rallye) wordt zoals Dennis al meldde hoger gereden, maar daar is rijdbaarheid en standvastigheid geen issue.
Mijn aanvullende opmerking is dus hoe rijdbaar het uiteindelijk wordt.
Een of andere piekprestatie op een enkel gebiedje is heus wel neer te zetten, maar waar lever je allemaal in?
Bij het 's ochtends in het ff'ing koude natte druilerweer starten?
Bij het onverhoopt maar zeer verwacht in NL een file in duiken (lees oververhitting en temperatuurknocking)?
Bij de volgende zwakste schakel in de keten (versnellingsbak, open differentieel, aandrijfassen, homokineten)?
Bij het feit dat we het hier nog steeds over voorwielaandrijvers hebben?
Bij de remcapaciteit? Al moet ik zeggen dat wat die jongen er aan ankers onder heeft zitten waarschijnlijk wel het eea kan hebben.
En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
@ Michiel: ik zou voor een eventuele overstap naar turbo voor je 16V maar het aloude adagio volgen. "Eerst zien dan geloven". Met andere woorden: beter goed copieren dan slecht uitvinden. Zodra je iemand ziet die de boel kant en klaar en goed rijdbaar op orde heeft gewoon nabouwen en verbeteren waar je denkt dat dat nog mogelijk is.
Succes! Groet, Jan.