Auteur Topic: Thermostaat kapot?  (gelezen 1911 keer)

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Thermostaat kapot?
« Gepost op: ma, 03 apr 2006, 15:39:43 »
Laatst viel mij op dat toen ik een tijdje 140 km/u had gereden de temperatuur op 110 graden stond. Dat lijkt mij wat aan de hoge kant. Vervolgens terug gezakt naar 120 km/u. De temperatuur bleef toen rond de 95 graden. Als ik 140 km/u ga rijden en ik zet de kachel hoog, dan blijft de temperatuur ook rond de 95 graden.
De kachel werkt wel naar behoren en er zit voldoende koelvloeistof in. De radiator is niet echt verroest en verder helemaal schoon.
Zijn deze temperaturen normaal voor mijn Polo 2 Coupe uit 1990 of is er toch iets aan de hand?

Gr,

Rienk

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Thermostaat kapot?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 03 apr 2006, 17:13:48 »
Ik denk eerder aan een kapotte thermoswitch van de radiateur-ventilator.
Als de fan niet aanslaat (ook tijdens rijden), dan loopt de temperatuur te hoog op.

Of wanneer deze switch een 2-traps uitvoerings is(te herkennen aan 3-polige stekker), dan zou het kunnen zijn dat de 1e trap niet inschakelt. (gaat deze fan überhaupt draaien als de temperatuur hoger dan normaal is?)

Fan-motor kun je testen met een stukje draad waarmee je op de stekker van de switch (die in de radiateur geschroefd zit) de beide contacten doorverbindt. (of bij 2-traps versie: +12V met 1 e trap, en +12V met 2e trap).

Is de motor goed, maar slaat de fan niet aan: thermo-switch kapot.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Thermostaat kapot?
« Reactie #2 Gepost op: di, 04 apr 2006, 16:55:53 »
Het doorverbinden van de contacten bracht geen beweging in de fan. Dus ik heb rechtstreeks vanaf de accu maar even met 2 draden getest. Het gaat bij mij om een 2-traps versie. Ik neem aan dat hierbij de beide +12V aansluitingen rechts en links zijn en de ground in het midden. Voor zover ik dan kan zien is dat 1 trap werkt en de andere niet. Of gaat de 2de trap pas werken als de 1ste trap ook onder spanning staat?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Thermostaat kapot?
« Reactie #3 Gepost op: di, 04 apr 2006, 18:53:22 »
Als het doorverbinden van de contacten al niet helpt,. staat er wel spanning op de aanvoer naar de termo-switch dan?

(testlampje/multi-meter?)

De 2e trap is waarschijnlijk 1e + 2e spoel..  Dus massa op de - en + op beide trappen.

Even goed kijken hoe de pin-out van de stekker is: voor je t weet maak je kortsluiting!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Thermostaat kapot?
« Reactie #4 Gepost op: di, 04 apr 2006, 19:18:42 »
Misschien heb ik dan toch niet op de juiste manier getest. Ik heb 3 draden naar de fan lopen. Rood, rood/wit en bruin. Ik dacht dat rood en bruin de beide trappen waren en rood/witn de ground. Klopt dit?
En waar kan ik de thermoswitch vinden? Ik denk dat het tijd wordt voor een werkplaats handboek :)




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Thermostaat kapot?
« Reactie #5 Gepost op: di, 04 apr 2006, 19:38:22 »
BRUIN is de massa.

Pas je wel een beetje op? 't is maar 12 volt, maar laat je daardoor niet van de wijs brengen: sluit een accu kort, en de bedrading smelt binnen een seconde of 3 compleet weg!



maar goed: BRUIN is de massa.

termoswitch: aan de radiateur, tussen de bovenste en onderste waterslang zit een switch.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Thermostaat kapot?
« Reactie #6 Gepost op: di, 04 apr 2006, 19:48:02 »
Zat ik dus toch fout. Het wordt echt tijd voor een werkplaats handboek. Ik weet dat een accu een hoge stroom kan opwekken, daarom heb ik ook maar kort contact gemakt. Puur om te kijken of de fan ging draaien. Ik zal weer eens onder de motorkap duiken.
Bedankt tot nu toe voor de uitleg.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Thermostaat kapot?
« Reactie #7 Gepost op: di, 04 apr 2006, 19:52:49 »
De fan is niet kapot en de thermoswitch krijgt spanning. Is er een manier om te controleren of de thermoswitch kaduuk is?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Thermostaat kapot?
« Reactie #8 Gepost op: di, 04 apr 2006, 20:53:49 »
ja kan de auto warm rijden en daarna een poos stationair laten draaien (stilstand), Als het goed is gaat dan de Fan op een gegeven moment aan.
Dat geeft aan dat de switch het doet.

ik heb geen idee hoe je zou kunnen testen dat de eerste trap het ook doet..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Thermostaat kapot?
« Reactie #9 Gepost op: wo, 05 apr 2006, 09:57:03 »
De fan is niet kapot en de thermoswitch krijgt spanning. Is er een manier om te controleren of de thermoswitch kaduuk is?

Dat kun je nu haast wel twijfelloos concluderen.

Op de stekker van de thermoswitch kun je trouwens geen kortsluiting maken, je hebt in jouw geval 3 contacten:

12V      (zwart/rood als het goed is)
trap 1
trap 2

Geen enkele combinatie geeft sluiting.
Massa gaat rechtstreeks naar de fan. (bruin)




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Thermostaat kapot?
« Reactie #10 Gepost op: wo, 05 apr 2006, 12:31:39 »
withstupid

Toch ff ter waarschuwing (en samenvattend):

- Aan de switch is kortsluiting naar massa onmogelijk
- Aan de fan is kortsluiting naar de massa wel mogelijk

Als je aan de switch dus alle contacten aan elkaar zou verbinden, dan moet de fan 'full-speed' gaan draaien.
doet ie dat niet, dan is er ergens iets in de bedrading kapot, of is de fan stuk
Doet ie dat wel, maar slaat de fan onder normaal/file  gebruik nooit aan, dan is de switch stuk.

Het is dus wel mogelijk de fan en alle bedrading te controleren door aan de switch het een met het ander door te verbinden, maar het is NIET mogelijk de switch zelf te controleren dmv doorverbinden.


Prijs
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Thermostaat kapot?
« Reactie #11 Gepost op: vr, 07 apr 2006, 09:42:38 »
Blijkbaar zal ik het probleem ergens anders moeten zoeken. Zonet een stukje wezen rijden todat de motor warm was. Vervolgens stationair laten draaien en warempel, binnen een minuutje sloeg de fan aan. Dat werkt dus allemaal naar behoren. Fantastisch mooi natuurlijk, maar hoe nu verder?

Iemand ideeen?

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Thermostaat kapot?
« Reactie #12 Gepost op: ma, 10 apr 2006, 17:53:47 »
Niemand?  :(

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Thermostaat kapot?
« Reactie #13 Gepost op: ma, 10 apr 2006, 18:02:04 »
koelsysteem is wel goed ontlucht?

Ik zou de volgende oorzaken kunnen bedenken:

Kapotte thermostaat (dan zou de motor ook bij normale snelheden erg warm worden, indien oververhitten)
Kapotte sensor (heb je gecheckt)
Kapotte Fan (ook gecheckt)
Lucht in het systeem
Verstopt koelsysteem (een keer goed reinigen kan nooit kwaad)
Slecht afgestelde motor? Bij 140km/h vraag je toch veel van een 1.0L



Verder zou ik het ook niet weten.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Thermostaat kapot?
« Reactie #14 Gepost op: ma, 10 apr 2006, 18:05:37 »
Het zal de thermostaat niet zijn. Bij normale snelheden blijft de temperatuur mooi rond de 90 graden.

Hoe kan ik het koelsysteem ontluchten?

(btw. het is een 1.3i)