Auteur Topic: Het houdt niet over qua warmte (problem solved!)  (gelezen 4053 keer)

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Het houdt niet over qua warmte (problem solved!)
« Gepost op: za, 04 feb 2012, 23:17:41 »
Jah, hartje winter.
Sneeuw, en kou.
En dan in een auto die naar mijn zin een stuk warmer kan.

Weet niet wat jullie ervaring is van de kachel van de polo,maar ik heb het goed koud tijdens het rijden.
Er komt wel warme lucht bij het raam vandaan, en bij de voetjes als ik m daarop zet.
Maar dit is niet voldoende.

Die pijp van de kachel klep naar de raamroosters blaast ook lekker van onder het stuur op mijn benen.
Dus dat is ook al niet ideaal.
Zal die eens een keer aftapen met aluminium tape, dat zal m leren.

Maar nu is het volgende aan de hand, sinds een paar dagen ligt er van dat zachte foam spul op het dashboard.
Volgens mij is dat die troep die als afscheiding dient tussen de kachel radiator voor het warme gedeelte, en de raam roosters.
Dan voegt hij dus altijd koude lucht na de kachel radiator bij.

Aan de andere kant tikt de kvs temperatuur sensor ook niet de 90 graden aan,maar net iets eronder,maar zou dat zoveel verschil uitmaken?
Heb er al een andere thermostaat in gezet (geen nieuwe) en daar werd t al ietsje meer van.

Kan zo'n kachel radiateurtje nou ook nog verstopt raken?
Er zat eerst meer water dan koelvloeistof in, dit heb ik wel al vervangen.
Dat de kachel radiator niet helemaal jofel is kan ik me ook wel iets bij voorstellen, van de zomer met de kraan op koud, was deze ook echt koud.
En dat is dan de eerste polo kachel in mijn lange polo cariere die dat ook netjes doet,omdat die kraantje altijd bocht zijn.
Als het radiateurtje wat verstopt is, is de flow erdoorheen ook minder, en vangt dan misschien het standaard lekken van het kraantje op...

Hmz, ene kant is het kut dat de kachel zo slecht presteerd,maar aan de andere kant is het ook weer te koud om er wat aan te doen -koffiedrinken-
« Laatst bewerkt op: zo, 26 feb 2012, 15:03:59 door polo 3 »
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #1 Gepost op: za, 04 feb 2012, 23:30:10 »
Mijn nz ben ik wel over te spreken. Ik rijd nu enkele dagen met de polo. Als ik met dit weer vanuit maastricht richting heerlen rijd dan merk ik dat die al snel warm wil worden. De KVS temp gaat bij mij ook niet helemaal omhoog, dit kan met het weer te maken hebben, ik heb helaas geen vergelijk met andere temperaturen.

Wat betreft de rommel op je dash, indd denk ik dat het de schuimrommel is. Wat ik wel raar vind is dat je de blazer iet op het raam kan mikken, in ieder geval de warme staat vast. De buitenlucht blazer is wel stelbaar, maar die staat nu dicht.

Of je kachel verstopt kan raken, denk het wel -dunno- . Ik weet dat je van die goedjes hebt om je koelsysteem te spoelen. Heb je anders geen lucht naar je kachel, ik weet niet of een polo daar ook last van heeft. Er zit wel een ontluchtkraantje op.
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #2 Gepost op: za, 04 feb 2012, 23:33:33 »
Nee lucht heb ik er toen allemaal uit gelaten met het vervangen van de kvs.
Dan denk ik dat t kachel motortje er binnenkort eens uit moet, en die foam gaan vervangen...
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #3 Gepost op: za, 04 feb 2012, 23:55:50 »
Dit topic komt notabene uit je eigen koker? -dunno- -gert-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #4 Gepost op: zo, 05 feb 2012, 00:08:00 »
Dat gaat erover om warme lucht uit de zijroosters te laten komen.
Dat is nu niet het geval, nu is het zo dat het helemaal niet warm word in de auto naar mijn zin,met die rooster dicht....
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #5 Gepost op: zo, 05 feb 2012, 00:33:25 »
Ah, OK, ik dacht dat je erover klaagde dat de buis naar je koude luchtrooster koude lucht lekte, dus dat ondanks een dicht rooster er toch nog koude lucht kwam...
Tja, kan natuurlijk ook zijn dat je thermostaat langzaam aan het overlijden is (je schreef al dat het geen nieuwe was bij de laatste wissel, toch?)... Beter dat-ie open blijft staan dan dat-ie dicht blijft staan, maar het is wel koud in de auto dan?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline coupeetje

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
  • Ron Schelberg
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #6 Gepost op: zo, 05 feb 2012, 07:35:27 »
met deze temperaturen heb je nou eenmaal van die dingen het is geen golf 4 of zo,ik rij iedere dag van heerlen naar maastricht en trug en als ie wat warm begint te worden dan ben ik al 10km verder,(heb van de zomer nieuwe thermostaat erin gezet)ik heb gisteren de linkse kant van mijn grill iets tegen aan gemaakt dat ie iets minder koelt,merkte het wel iig,werd wat sneller warm en geen overhitting als ik in de stad rij,hopen dat het snel minder word die kou
« Laatst bewerkt op: zo, 05 feb 2012, 07:37:00 door coupeetje »
polo 1 l ''75, audi 50 gls ''77, polo 1 ls ''78, polo 2 coupe gt ''88, polo 2 sedan, polo 2 coupe ''88, polo 2 coupe sprinter ''89, polo 2 coupe '90 nz, polo 3 coupe, action aav, huidige wagen

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #7 Gepost op: zo, 05 feb 2012, 11:23:24 »
plaats eens een kartonnetje voor de radiator,kans dat je temperatuur hoger word en dus wat warmer in de auto.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.383
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #8 Gepost op: zo, 05 feb 2012, 12:09:13 »
Ik heb met dit weer een doorzichtig stuk hard plexiglas voor mij radiator gezet!(Heb ik net zo groot als de radiator gemaakt en dit zie je dan ook niet van buitenaf) Word een héél stuk sneller warm en komt ook mooi op bedrijfs temperatuur. Vooral als je met deze temperaturen op de snelweg rijdt ofzo met constant de verwarming op stand 2 of 3 word ie gewoon niet zo warm zoals ie warm hoort te worden. -thumbsup-

Offline 4rings

  • Non-Register lid
  • Berichten: 134
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #9 Gepost op: zo, 05 feb 2012, 12:33:30 »
heb al een week lang een stukkie karton voor de radiator.
werkt perfect.
 -thumbsup-

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #10 Gepost op: zo, 05 feb 2012, 12:38:40 »
Of ik heb het gewoon minder koud deze dagen en kan het hebben of mijn auto warmt gewoon goed. Ik vind het echt wel meevallen. Ik heb er een grille zonder embleem in zitten, weet niet of deze dichter is -dunno-
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #11 Gepost op: zo, 05 feb 2012, 14:53:19 »
Kartonnetje is stap 1: Hoewel je best zelf d'r warmpjes bij mag zitten,.. is t belangrijker dat de motor goed op temperatuur kan komen. Een klein beetje lekkage in de termostaat kan al heel vervelend zijn.
Met een kartonnetje wordt de boel sneller warm (en minder rijwind door 't motorruim, scheelt zelfs bij een motor met goed werkende termostaat).
Controle van voldoende KVS is nog wel iets wat je bij dit weer uit kunt voeren ( kappie open, kappie dicht :) )

Daarnaast verwacht ik dat één van de slangen voor de koude luchtroosters los ligt: Als de de blower op warm hebt staan, en de buitenste roosters dicht, dan moet je de boel goed warm kunnen krijgen, en mag er géén koude lucht lekken.  Foam in de auto geeft te denken: dan moet er ergens bij een aansluiting los zitten.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #12 Gepost op: zo, 05 feb 2012, 20:04:46 »
Dit zijn klusjes die met dit weer best nog kan uitvoeren.
As je het hebt gedaan en het resultaat is beter,dan ben je wel blij.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #13 Gepost op: di, 07 feb 2012, 00:14:11 »
Zojuist nogmaals de sedan gereden. Van mijn werk naar huis werd die weer gewoon snel warm. Na een paar km werden mn voeten al warm en na 10km was het erg aangenaam  -thumbsup-
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Het houdt niet over qua warmte
« Reactie #14 Gepost op: di, 07 feb 2012, 09:22:47 »
Hmm. De Gezins VW laat ook merken dat 't wat kouder is. Thermostaat doet 't prima, want eenmaal op 90 graden blijft ie daar ook strak op staan.
Maar enige hulp van een kartonnetje kan ie ook gebruiken geloof ik: Duurt significant langer voor 't metertje voorbij de 70 komt. Vanmiddag eens met een kartonnetje

Mijn wagenpark Fix what ain't broken