Auteur Topic: Diverse knutselvragen  (gelezen 1759 keer)

Offline Goes12

  • Non-Register lid
  • Berichten: 55
Diverse knutselvragen
« Gepost op: wo, 15 feb 2012, 16:51:57 »
hey allemaal. Ik heb een polo 86c 1300 coupe met NZ motortje. :)

een aantal vragen:

ik wil de filters vervangen, maar kan de brandstoffilter simpelweg niet vinden. Weet iemand waar die zit en hoe ik die het beste kan vervangen? een foto zou wonderen doen.

Ik hoor bij een stationair draaiende motor een continu getik in de motorruimte als ik de klep open heb. Volgens mij komt het uit de injectoren. Weet niet of dat normaal is. Jullie?

Mijn polo'tje heeft de winter slecht doorstaan. Oa dat expansievatje dat aan de carterslang hangt (olie.. nogwat) en de slang die motor in loopt zijn gescheurd. Deze ga ik dus vervangen.

Tijdens deze winter heb ik het tevens voor het eerst lastig om de auto op temperatuur te laten komen. Bij echt koud weer komt hij tot een kwart. Tip van een bekende was om met een stukje karton de luchtinlaat op de radiator wat te temperen en dat werkte. Met dit weer (boven 0gr) nergens last meer van, behalve wanneer ik de kachel full speed aanzet. dan zakt de temperatuur opeens wel tot ca 1/3. Enig idee waar dit aan kan liggen?

Ik heb al sinds jaar en dag een niet werkende kachel (alleen stand 3 doet het). Heb me laten vertellen dat dit komt omdat er een relaisje kapot zou kunnen zijn. Weet iemand waar dit zit in de kachel?
« Laatst bewerkt op: wo, 15 feb 2012, 16:59:11 door Goes12 »

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #1 Gepost op: wo, 15 feb 2012, 17:07:36 »
Brandstoffilter hangt onder de auto naast de bak van het reservewiel in een soort rekje.
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #2 Gepost op: wo, 15 feb 2012, 17:12:13 »
Met kachel bedoel je denk ik aanjager: weerstand op kachel in je parafan is overleden (eenvoudig te vervangen)

Je temperatuurprobleem kan je thermostaat zijn, maar ook bijvoorbeeld lucht in je systeem, of een slecht werkende kachelkraan.

Vwb het tikken: de laatste tijd nog olie gepeild? Lijken me eerder de kleppen/klepstoters, en aangezien je carterontluchting gescheurd zou het me niets verbazen als je een hoop olie kwijt bent?

Verder: dit zijn stuk voor stuk zeer regelmatig voorbijkomende zaken... Daar hebben we een hele mooie en handige zoekfunctie voor... Gezien?

Voor wat betreft je brandstoffilter: volg de leiding en je zou er één tegen moeten komen... Tenzij een vorige eigenaren brandstoffilters maar onzin vondt...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Goes12

  • Non-Register lid
  • Berichten: 55
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #3 Gepost op: wo, 15 feb 2012, 17:26:10 »
lol ja, ik heb wel gezocht. Maar kon niet de specifieke topics vinden die voor mij van toepassing waren. De brandstoffilter heb ik inmiddels gevonden. Ik zocht hem voor in de motoruimte. Gezien de verwering van dat ding denk ik dat de eigenaars het alleen belangrijk vonden bij aanschaf in 1990. Geen overbodige luxe dus.

Die weerstand.... Hoe ziet dat ding eruit? Het is idd de aanjager die ik bedoel. Waar zit dat ding?

Ik heb onlangs olie gepeild en was het idd zowat kwijt. Heb bijgevuld en niet verder nagedacht. Vanmiddag zat het er nog, maar werd getriggerd door een slechte start vd auto (afslaan) Vanmiddag nieuwe carterontluchting (thanx for de vakterm ;) gehaald en tergelijkertijd de slang die eronder zit naar motor volgens mij. Was ook dik gescheurd. Bij vw garage besteld, 110 harde Europese, hopla! Dat voor een beetje rubber.

Enig idee wat ik aan die kleppen kan doen? Heb jullie forum nagezocht (jawel...), maar de kleppen op mijn polo zijn niet stelbaar toch?

Kachelkraan, hmmmm durf het bijna niet te vragen... Maarehm waar zit dat ding? Zou het de thermostaat kunnen zijn? De auto wordt wel gewoon 90gr als ik hem stationair laat lopen en ook de fan springt aan. Mn polo heeft dus mijns inziens nog wel tegenwoordigheid van geest dat hij weet hoe warm ie is. Of denk ik nou te simpel?

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #4 Gepost op: wo, 15 feb 2012, 17:57:12 »
Als de carterontluchtingsslang lek is: doe maar gelijk vervangen. Zit namelijk ná de luchtmassa meter, dus hij trekt nu een hoop valse lucht. Waarschijnlijk gaat het motortje weer een stuk fijner lopen als dit weer gemaakt is
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #5 Gepost op: wo, 15 feb 2012, 19:55:49 »
Je vragen zijn stuk voor stuk eignelijk al beantwoord:

- Kachel alleen op stand 3 -> Waarschijnlijk weerstand blokje op de kachel stuk. Onder de motorkap de plastic afdekking tussen accu en zekeringkast verwijderen ( rubberen strip eerst, dan dun plastic optillen ) en dan zit ie aan de kant van de accu redelijk in het zicht: een langwerpig vierkant staafje met draadjes erom gewikkeld.

- Temperatuur van motor loopt niet op of terug bij koud weer -> Waarschijnlijk is de thermostaat overleden. Deze zorgt ervoor dat de motor voldoen koeling heeft in de zomer en in de winter niet te veel afkoelt.  Achter het bochtje, onder de blauwe en zwarte sensor, zit deze verstopt: ( onder je ontsteking in het motorruim). Als deze open blijft staan, dan is de koelkracht zomers prima, maar swinters te veel. Waardoor ook het brandstof verbruik wel eens verhoogd kan zijn.

- Tikken onder de kap: Klepstoters kunnen vervuild zijn, maar de NZ heeft ook vrij 'rumourige' injectoren. Deze zijn destijds bij een terugroepactie/modificatie voorzien van een schuimkapje bij wijze van geluidstemping. Een soort elektrisch klikken; injectoren. mechanisch tikken: klepstoters.  Hoeft dus niet per-ce slecht te zijn. Als het de klepstoters zijn kan je eens een motorflush gebruiken bij de eerst volgende olie-wissel, maar of dat voldoende is?

- Brandstoffilter: inderdaad: onder de kofferbak bodem, en heel vaak vergeten. vervuiling maakt soms dat de pomp niet voldoende druk meer kan leveren ( pomp wel, maar de druk komt niet meer bij de injectoren terecht :) ) of dat door ophoping van water de boel s winters bevriest.

- Carterontluchting: Wat Jaap zegt: Bij een NZ zit deze in het 'meet' gedeelte: als de motor hier valse lucht zuigt, komt dat het mengsel niet ten goede.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Goes12

  • Non-Register lid
  • Berichten: 55
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #6 Gepost op: wo, 15 feb 2012, 19:59:41 »
thanx boys. Dat wordt een zaterdagje prutsen. Vervang gelijk bougies, oliefilter, luchtfilter etc.

Nog een specifiek topic over hoe ik het brandstoffilter kan ontkoppelen. Neem aan dat als ik het losdraai de benzine gaat lopen, of ben ik te naief nou?

Offline Goes12

  • Non-Register lid
  • Berichten: 55
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #7 Gepost op: zo, 19 feb 2012, 20:04:33 »
hey allemaal. gisteren aan de knutsel geweest en auto loopt nu veel beter. Volgende week zaterdag alleen nog even die thermostaat. Ik heb ook even gekeken naar brandstoffilter, maar ben daar niet aan begonnen. Is daar een FAQ voor, een handleiding op het forum? Of kan iemand hier me er in een paar zinnen doorheen praten? Zie de leidingen zitten; maar kun je die er zo afhalen of moet je ze eerst afklemmen? Hoe krijg je dat houdertje los?? etc etc... Appreciate the help  -sturen-

ps. ik heb een moer (bij het hitteschild)  die door roestvorming volledig is samengesmolten met de bout. Weet iemand een slimme manier om hem los te krijgen? Kruipolie, sleutel van een maatje kleiner etc werkt allemaal niet.

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #8 Gepost op: zo, 19 feb 2012, 20:37:04 »
Met een moersplijter indien er genoeg ruimte is ?
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #9 Gepost op: zo, 19 feb 2012, 21:51:17 »
Injectie-brandstoffilterbeugeltje (3x woordwaarde?) loshalen kan aardig verrot zijn: letterlijk & figuurlijk.
Paar maanden terug bij de 2f van me zus 't boutje compleet uitgeboord:
andere oplossing kon ik niet meer bedenken....

Offline Goes12

  • Non-Register lid
  • Berichten: 55
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #10 Gepost op: zo, 19 feb 2012, 21:57:59 »
en hoe zit dat met die leidingen? Heb je die afgeklemd?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #11 Gepost op: zo, 19 feb 2012, 22:15:04 »
Meeste peut komt uit 't oude filter: gauw afdoppen tijdens loshalen.

Offline Goes12

  • Non-Register lid
  • Berichten: 55
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #12 Gepost op: za, 25 feb 2012, 20:45:59 »
ja ok, maar als totale noob op dit gebied.... als ik de leidingen loskoppel, stroomt mn tank dan niet leeg? Kan iemand mij ff door deze procedure heenpraten, ben er btje huiverig voor....

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #13 Gepost op: za, 25 feb 2012, 21:29:11 »
Injectie = aanzuigpomp + vlotter BOVENIN de tank (ter info: bereikbaar via dekseltje onder achterbank).
Hoe denk jij dat de tank kan leeglopen? -dunno-

Offline Goes12

  • Non-Register lid
  • Berichten: 55
Re: Diverse knutselvragen
« Reactie #14 Gepost op: za, 25 feb 2012, 21:41:22 »
 withstupid