Auteur Topic: Leuke lagers  (gelezen 1742 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Leuke lagers
« Gepost op: di, 23 nov 2004, 11:25:46 »
Stel je voor:

Krukas, drijfstang en nokkenas lagers vervangen door deze lagers:




Das dus een krukas die je met je pink kunt laten draaien zonder oliedruk..

Hoeveel PK ga je daarmee winnen (en: hoeveel toeren kan je dan draaien?!!!!)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline janko

  • Polo 1f 1.3 G40 '81 / Polo 2 steilheck 1.3 '90
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • Janko Oosterhuis
Leuke lagers
« Reactie #1 Gepost op: di, 23 nov 2004, 12:14:07 »
dit zijn naaldlagers. deze zaten ook in de motor van m'n batavus brommer... -naughty-
een naaldlager loopt veel lichter dan een glijlager.
maar ik denk dat vermogenswinst minimaal is en toerenstijging ook. beperkende faktor is eerder massatraagheid van krukas, drijfstangen, enz.
verschil in wrijving glijlagers <=> naaldlagers speelt ten opzichte hiervan niet zo'n grote rol denk ik.
maar goed, wie ben ik... -dunno-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Leuke lagers
« Reactie #2 Gepost op: di, 23 nov 2004, 12:34:24 »
Hoe zit het met de krachten die ze kunnen hebben?
En de bijbehorende slijtage?

Weet wel dat er bij een sleeptuimelaar-kop nokkenaslagers van brons in te bouwen zijn (de middelste 2).

Als het beter was als dan hoe het nu gedaan is, zal het allang toegepast zijn.

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Leuke lagers
« Reactie #3 Gepost op: di, 23 nov 2004, 12:59:13 »
Als het beter was als dan hoe het nu gedaan is, zal het allang toegepast zijn.

Denk eerder dat voor een fabrikant de productiekosten gewoon te hoog zijn om zoiets toe te passen.
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Leuke lagers
« Reactie #4 Gepost op: di, 23 nov 2004, 13:04:40 »
Toch wordt het in de racerij of supersportwagens ook niet toegepast..

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Leuke lagers
« Reactie #5 Gepost op: di, 23 nov 2004, 13:05:02 »
Vroegah (lees; gelezen in andere bronnen) werden die dingen 'af fabriek' gemonteerd, en was vervangen zo goed als onmogelijk / kostbaar.

Nu zie ik deelbare lagers (links boven), en dus is vervanging makkelijker..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Leuke lagers
« Reactie #6 Gepost op: di, 23 nov 2004, 13:26:20 »
Hoezo is vervangen kostbaarder dan? Als je de delen demonteerd, dan kan je deze lagers toch ook met je pink eruit drukken?? Het enige is, dat deze lagers qua productiekostne veel duurder zijn dan een glijlager..

Als je een goed glijlager hebt, is de wrijving van de visceuze olie het enige dat overblijft (mits de oliedruk hoog genoeg is)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Leuke lagers
« Reactie #7 Gepost op: di, 23 nov 2004, 15:37:48 »
ff een gedachtenkronkel: Als dergelijke lagers zorgen voor een soepeler omwentelen dan komen er ook minder krachten op drijfstangen en de krukas te staan? In dat geval zou je deze onderdelen echt tot het maximale kunnen verlichten met alle voordelen van dien?




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Leuke lagers
« Reactie #8 Gepost op: di, 23 nov 2004, 16:45:29 »
Precies...

Eng hoog toerige blokjes.. 10.000 toeren 'no swet'

En vervangen was dus VROEGER duur, omdat ze om de krukas gefabriekt werden.

NU zijn ze ook in 2 'schaaltjes' verkrijgbaar, en kan je ze dus zelf vervangen/monteren, en zijn alleen de productiekosten nog hoog.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Leuke lagers
« Reactie #9 Gepost op: za, 27 nov 2004, 15:31:32 »
dan zou ik het nog niet uitproberen!!!
als het echt beter is dan was het in f1 en of wrc allang toegepast en ook kenbaar gemaakt dat men er gebruik van maakt!!!!!!
daarbij komt waarom een goed werkende construktie vervangen voor iets nieuws waar niemand de gevolgen nog van kent en dergelijken!!!!!!!! (veels te riskant voor fabrikanten)


gr maikel

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Leuke lagers
« Reactie #10 Gepost op: za, 04 dec 2004, 17:25:47 »
is er ooit niet een honda geweest,nu al een oud beestje,wat dus ook met naaldlagers werkte??
weet ff t type niet meer....
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!