Auteur Topic: Verdelerkap vervangen?  (gelezen 3540 keer)

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Verdelerkap vervangen?
« Gepost op: di, 15 mei 2012, 11:55:12 »
Omdat ik de radiator van de sloop-polo 1f (1981) wou demonteren, heb ik om plaats te hebben, de verdelerkap  losgemaakt. (De bougie-kabels heb ik gewoon op de kap laten zitten.)

Ik stelde vast dat er naast een klein beetje smurrie (olie+vuil ?) ook een rond stukje afgebroken metaal in zat. Als leek in motor-techniek wil ik nu weten hoe ik dit probleem dien op te lossen, want na hermontage bleek de motor niet meer aan te slaan.  -boehoe-

Verder ben ik niet aan de afstelling ofzo gekomen. Ik vermoed dat het stukje is afgebroken van het middenste van de verdeelkap --> zie foto (foto is niet van mijn polo)

Moet ik een nieuwe verdelerkap plaatsen, dient de afstelling worden aangepast of ligt het complexer?  -dunno-
« Laatst bewerkt op: di, 15 mei 2012, 12:00:54 door PoloSimba »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #1 Gepost op: di, 15 mei 2012, 12:02:00 »
Wat is daar afgebroken aan, Mark? Hier komt de hoogspanning van de bobine binnen, om vervolgens via de rotor verdeeld te worden over de 4 buitenste punten (die gaan vervolgens weer naar de afzonderlijke cilinders/bougies).
De rotor is wel (goed) blijven zitten?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #2 Gepost op: di, 15 mei 2012, 12:03:39 »
Ik denk wel dat de rotor goed is blijven zitten. Ben ik ook niet aangeweest. Vanwaar zou dat stukje metaal dan komen? En waarom slaat hij nu niet meer aan? Alles eens goed schoon maken ?

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #3 Gepost op: di, 15 mei 2012, 12:30:43 »
Je hebt meer polootjes staan toch? Zet even de verdelerkap van een andere er op. Even goed op de volgorde van de kabels letten.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #4 Gepost op: di, 15 mei 2012, 12:35:54 »
Da zou het wel kunnen zijn, want er waren er eerst enkele losgekomen  doh Ben ni helemààl zeker dat ze op de juiste plek zitten, maar toch.
Probleem is wel dat mn polo 1f gekaapt wordt door mn garagist en de polo 1-motor ligt op 30 km hiervandaan.
Hoe weet ik dan welke kabel waar hoort?
« Laatst bewerkt op: di, 15 mei 2012, 12:52:13 door PoloSimba »

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #5 Gepost op: di, 15 mei 2012, 12:50:23 »
Ik stelde vast dat er naast een klein beetje smurrie (olie+vuil ?) ook een rond stukje afgebroken metaal in zat.

Inderdaad, dat ronde stukje is onmisbaar, als je het mist is het meteen einde oefening voor die verdeelkap.
Ander verdeelkapje is de oplossing.
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #6 Gepost op: di, 15 mei 2012, 12:52:51 »
Welke functie heeft dat dingetje dan? Vanwaar komt het?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #7 Gepost op: di, 15 mei 2012, 13:06:56 »
verbinding tussen de bobinekabel-rotor, zodat de verbinding rotor-bougiekabel gemaakt kan worden.

onmisbaar dus  :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #8 Gepost op: di, 15 mei 2012, 13:09:00 »
Dus enkel de verdelerkap vervangen is voldoende dan? Mits dat de bougie-kabels terug op de juiste plaats zitten natuurlijk.

P.S. Is dat stukje dan effectief afgebroken of is dat met een magnetische verbinding ofzo? Anders speur ik wel even de vloer af. Ik had het eerst nog even opzij gelegd, maar het is gevallen.

 -uitlachen-        U ziet dat ik een leuke leek ben hé.
« Laatst bewerkt op: di, 15 mei 2012, 13:14:28 door PoloSimba »

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #9 Gepost op: di, 15 mei 2012, 13:23:29 »
Niet mee lopen klooien door pennetjes terug proberen te plaatsen. Ander kapje kost echt geen geld.

Oh ja: kabelvolgorde is 1342 (tegen de klok in). Er zit een kerfje op je verdelerhuis dat is cylinder 1. Succes!
« Laatst bewerkt op: di, 15 mei 2012, 13:28:07 door alfred »

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #10 Gepost op: di, 15 mei 2012, 13:30:34 »
Dankjewel  -hug- Ik start mn zoektocht naar een verdelerkapje.   -fietsen-
Probeer eerst een paar locale onderdeel-verdelers  en bevraag enkele kennissen. Of iemand "hier in de buurt" die 1tje in de aanbieding heeft?

Offline Sjors

  • L86C-0135
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 903
  • Geslacht: Man
  • Sjors M.
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #11 Gepost op: di, 15 mei 2012, 13:40:57 »
rij ff naar je onderdelenboer, zon verdelerkap stelt niets voor.

dat moet je gewoon ff nieuw kopen
Audi 50 GK

VW Derby

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #12 Gepost op: di, 15 mei 2012, 14:03:12 »
Ah, de foto is niet van jouw eigen verdelerkap? Ik kon namelijk al niet zien wat er afgebroken zou moeten zijn. Als hetgeen je blauwe pijl aanwijst afgebroken/weg is, doet-ie het inderdaad niet meer... => Nieuwe verdelerkap... Zou zelf dan ook een nieuwe rotor nemen.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #13 Gepost op: di, 15 mei 2012, 20:55:15 »
Oké, alvast  -thanks- voor jullie raadgevingen.
Als ik zowel verdelerkap als rotor vervang, dien ik dan terug een afstelling te doen? Toch niets met ontstekingstijdstip enzo?

Oh ja: kabelvolgorde is 1342 (tegen de klok in). Er zit een kerfje op je verdelerhuis dat is cylinder 1. Succes!
Kan ik hier ergens meer info over vinden/zoeken/krijgen? Of spreekt dat voor zich? Heb de kabels nog niet tegoei bestudeerd. -oops-

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #14 Gepost op: di, 15 mei 2012, 21:03:38 »
Oké, alvast  -thanks- voor jullie raadgevingen.
Als ik zowel verdelerkap als rotor vervang, dien ik dan terug een afstelling te doen? Toch niets met ontstekingstijdstip enzo?
Kan ik hier ergens meer info over vinden/zoeken/krijgen? Of spreekt dat voor zich? Heb de kabels nog niet tegoei bestudeerd. -oops-

Nee, je zit niet aan de afstelling van de ontsteking daarmee, rotor en verdelerkap is enkel erop klikken en klaar en natuurlijk de bougie kabels er in de goed volgorde op aansluiten.
Ontsteking zelf zit met 2 bouten op de cilinderkop vast, zolang je daar niet aanzit komt het vast goed. :)

De volgorde van de de bougiekabels kan ik je zo 123 niet uit mn hoofd vertellen, maar de zoekfunctie zal hier vast wel een antwoord op hebben of het werkplaatshandboek ;)
Polo-loos Audi A4 b5