Hoi,
Ik heb een elektro achtergrond, dus ik ga wat proberen te verklaren uit te leggen.
De 5 volt of bijna 5 volt is de stuur spanning van de sensor. Dus die klopt, er zijn meer sensoren die met de op 5 volt werken bijvoorbeeld de lambda sensor.
De sensor registreert een meetwaarde in dit geval de luchtmassa/temperatuur en geeft naar de gelang de waarde een spanning af tussen 0 en 5 volt.
Als ik het zo lees heb je weinig afwijking van de aansluiting van de sensor naar de computer. 2,83 V - 2,66 Volt is 0,17 volt, dit verlies je in de aansluitingen, en bekabeling. Dat is op zich niet erg want de regeling is denk ik lineair en zal bij elke verandering ongeveer gelijk blijven.
De computer van de auto kan niets met de analoge spanning van de sensor. Dus het signaal wordt omgezet naar een digitaal signaal met behulp van AD convertor. Gezien het analoge deel geen direkte problemen aangeeft en ook geen massa problemen je kan de spanning ook naar de massa van de accu meten zou het dus in de DA convetor kunnen zitten, en of de referentie spanning van de DA.
Ik zou dus ook eens de accu spanning meten of die belast niet onder de 12 Volt komt, en als je de mogelijkheid hebt ook eens een computer uitwisselen.
Ik garandeer niet dat dit het is maar gewoon logisch nagdacht vanuit een elektro perspectief.
Oh ja het meten van zulke lage weerstanden gaat alleen met een zeer goede multimeter, die je moet ijken met de meetdraden aan elkaar, of een vierpunts compensatie meting.
Mvg DJN