Auteur Topic: Vervangen luchtmassameter G40  (gelezen 1957 keer)

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Vervangen luchtmassameter G40
« Gepost op: ma, 23 jul 2012, 11:38:48 »
Heren,

(Polo G40 1994)

Het gedeelte van mijn luchtmassameter dat de temperatuur meet is kapot (temperaturgeber ansaugluft).
Het onderdeel nr is 037906040B.

Nou ben ik wat aan het rondbellen voor een nieuwe maar dat geeft weinig hoop.
Ik zie wel dat je via internet een onderdeel kunt bestellen in amerika met hetzelfde nummer maar zonder de letter B op het eind.
Dit onderdeel komt volgens mij uit een T4 bus. Weet iemand of deze hiervoor te gebruiken is?

Een andere oplossing zou zijn dat ik een tweedehands koop maar dan weet je nooit of je een goede hebt.
Ergens op deze site staat hoe je een luchtmassameter (met temp. sensor) kunt nameten, maar dat gaat
over een luchtmassameter van een golf met een 4-pins aansluiting. De G40 heeft 3 pinnen, weet iemand hoe je die kunt meten?

Of heeft iemand een goede in de aanbieding, kortom kan iemand mij helpen?

Groet,

Elmer

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #1 Gepost op: ma, 23 jul 2012, 13:22:13 »
Na wat extra speurwerk zegt een meneer van de HC Automotive Group uit Udenhout
dat hij er 1 kan leveren. Als het gelukt is (om het goede onderdeel te krijgen) laat ik het even weten.

Het antwoord op de vraag over het nameten/controleren blijft interessant!

Groet,

Elmer

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #2 Gepost op: ma, 23 jul 2012, 22:52:26 »
Als ik gewoon op partscat kijk bij brezan geeft hij wel een ander nr. aan maar wel gewoon te leveren dus  -dunno-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #3 Gepost op: wo, 25 jul 2012, 16:45:36 »
Helaas,

De meneer van de HC Automotive group geeft aan dat hij het onderdeel toch niet kan leveren.
Tenzij hij het uit Spanje laat komen maar dat duurt een paar weken.

Dus toch maar even met Brezan gebeld maar zij konden na lang speurwerk ook niets anders vertellen
dan dat zij het onderdeel niet kunnen leveren.

Ronnie, zou jij het onderdeelnr. van Brezan kunnen geven?

Of als iemand anders een oplossing weet?

Groet,

Elmer

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #4 Gepost op: wo, 25 jul 2012, 19:10:00 »
Bosch 0 280 200 041, zie nu ook dat er bijgezet is: Zolang de voorraad strekt.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #5 Gepost op: wo, 01 aug 2012, 08:49:29 »
Nog steeds helaas,

Het genoemde Bosch nummer (0 280 200 041) verwijst volgens mij naar een luchtmassameter van een GTI.

Heeft iemand nog een gouden tip hoe ik aan een temperatuur sensor (temperaturgeber ansaugluft) voor een G40 kan komen?

Groet,

Elmer

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #6 Gepost op: wo, 01 aug 2012, 10:59:13 »
Ebay duitsland,vwclassicparts,ruudsvwshop
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #7 Gepost op: wo, 01 aug 2012, 11:00:12 »
golfparts
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #8 Gepost op: za, 27 apr 2013, 12:37:00 »
(polo G40 1994) Wie kan mij adviseren?

Na een paar maanden heb ik nog steeds ruzie met mijn luchtmassameter (potentiometer) en dan in het bijzonder met de temperatuursensor.
Al 2 keer bij ruud 16vg60 langsgeweest en 2 keer met hem tot de conclusie gekomen dat de sensor niet kapot is. Wat is er dan aan de hand?
Als ik de auto aan VAGCOM hang dan geeft het systeem inlaattemperaturen aan van ver onder nul (bijv: -27 graden). Dit gebeurt tevens als ik hem uitwissel met
een ander exemplaar. Dus het systeem 'meet' niet echt goed meer. Van de week een Log-bestand gemaakt tijdens een rit naar werk en je ziet de temperatuur
tijdens stilstaan iets oplopen tot -18 maar op de snelweg staat de temperatuur vast op -23. Op het werk het Log-bestand bekeken en de temperatuur varieert
een beetje maar het bijbehorende voltage staat vast op 2,83 Volt. Dus nu maar aan het meten geslagen.
Ik meet zaterdagochtend een voltage over de 2 draden met aangesloten sensor van 3,66 Volt terwijl het systeem weer 2,83 Volt aangeeft en een temp van -27
laat zien. Terwijl de koelvloeistof een temperatuur van 7 graden heeft en klopt met de buitentemperatuur. Dus maar even de weerstand van de draden tussen de grote en de kleine stekker gemeten: de signaaldraad is gewoon netjes 0 maar de massadraad is 0,05 Ohm.
Kan dit het probleem zijn?
Bij losgenomen stekker meet ik over de sensor ca. 4,96 Volt en tussen de signaaldraad en de minpool van accu 4,99 Volt.

Ik heb helaas geen elektro-achtergrond dus het is lastig om de juiste conclusie te trekken; is het de massa of meet de digifant gewoon niet goed meer?

Wie weet hier raad mee?

Vriendelijke groet,

Elmer

Offline djn111

  • Non-Register lid
  • Berichten: 64
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #9 Gepost op: za, 27 apr 2013, 13:11:17 »
Hoi,

Ik heb een elektro achtergrond, dus ik ga wat proberen te verklaren uit te leggen.

De 5 volt of bijna 5 volt is de stuur spanning van de sensor. Dus die klopt, er zijn meer sensoren die met de op 5 volt werken bijvoorbeeld de lambda sensor.

De sensor registreert een meetwaarde in dit geval de luchtmassa/temperatuur en geeft naar de gelang de waarde een spanning af tussen 0 en 5 volt.

Als ik het zo lees heb je weinig afwijking van de aansluiting van de sensor naar de computer. 2,83 V - 2,66 Volt is 0,17 volt, dit verlies je in de aansluitingen, en bekabeling. Dat is op zich niet erg want de regeling is denk ik lineair en zal bij elke verandering ongeveer gelijk blijven.

De computer van de auto kan niets met de analoge spanning van de sensor. Dus het signaal wordt omgezet naar een digitaal signaal met behulp van AD convertor. Gezien het analoge deel geen direkte problemen aangeeft en ook geen massa problemen je kan de spanning ook naar de massa van de accu meten zou het dus in de DA convetor kunnen zitten, en of de referentie spanning van de DA.

Ik zou dus ook eens de accu spanning meten of die belast niet onder de 12 Volt komt, en als je de mogelijkheid hebt ook eens een computer uitwisselen.

Ik garandeer niet dat dit het is maar gewoon logisch nagdacht vanuit een elektro perspectief.

Oh ja het meten van zulke lage weerstanden gaat alleen met een zeer goede multimeter, die je moet ijken met de meetdraden aan elkaar, of een vierpunts compensatie meting.


Mvg DJN
« Laatst bewerkt op: za, 27 apr 2013, 13:14:34 door djn111 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #10 Gepost op: za, 27 apr 2013, 13:33:55 »
Die hele lage (-27 ºC) die VAGCOM aangeeft, is een rare maar wel correcte 'waarde' die door de Digifant wordt afgegeven.
Het is niet de echte temperatuur, maar zeg maar een waarde waar de Digifant z'n berekeningen mee maakt.

De gecombineerde  [ inlaatluchttemperatuurmeter + CO-potentiometer ]  is idd niet meer leverbaar.

Dennis heeft de weerstandswaarden van die sensoren opgezocht.
Daarmee moet een beetje electronicus (not me  :)) zelf die sensoren kunnen nabouwen.

Zie http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=13778.0

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #11 Gepost op: za, 27 apr 2013, 17:57:24 »
Heren,

Bedankt voor jullie reacties. Het is zo dat het verschil tussen 3,66 en 2,83 volt 0,83 bedraagt, dat lijkt mij toch
een belangrijk verschil. Ik had er inderdaad nog even niet bij stil gestaan dat het signaal wordt omgezet van analoog
naar digitaal.
Ik had er wel al aan gedacht dat die lage temperatuur een fictieve waarde zou kunnen zijn. Is het zo dat je met de
stelschroef behalve de CO ook de temp wijzigt?

Ik heb na lang zoeken wel sites gevonden waar je een gereviceerde Potentiometer kunt bestellen (150 euro)
maar ja hij is gewoon niet stuk volgens mij. Wat zeker een goed idee is om het eens met een andere digifant
te proberen. Ik zal eens op internet zoeken of ik er 1 kan vinden. Ik zag op deze site dat je de digifant
kan laten reviceren, hebben jullie daar ervaring mee en is dat duur?

Ik was trouwens aan het zoeken gegaan doordat mijn auto inhield onder deellast. Maar dat kan heleboel oorzaken
hebben. Ik heb vorige week in Duitsland er weer luxe V-power (100 octane) in gegooid en deze week liep de auto weer prima.
Wel vind ik dat ie niet echt zuinig is terwijl ik best rustig rijd (gemiddeld 1 op 11), maar daar lachen jullie waarschijnlijk om.

In ieder geval bedankt voor de hulp tot zo ver en ik kan gewoon rijden dus er is geen reden voor paniek.

Groet,

Elmer

Offline djn111

  • Non-Register lid
  • Berichten: 64
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #12 Gepost op: za, 27 apr 2013, 18:45:53 »
Hoi,

Oh sorry foutje van mij, verkeerd overgenomen, maar als het spannings verschil zo groot is dan is er ergens een slecht/vuil contact, de overgangs weerstand wordt dan te groot, en dan klopt het signaal niet meer.

Dus eens goed de draadboom en de connectoren bekijken.

Oh ja als je dat een keer samen wilt doen ik werk in Leiden en woon DH

DJN

Offline djn111

  • Non-Register lid
  • Berichten: 64
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #13 Gepost op: za, 27 apr 2013, 19:32:57 »
Hoi,

Nog even de data sheets in gedoken, maar om een vervanger te maken is niet moelijk. De huidige Bosch sensors voor lucht temperatuur hebben dezelfde kurve, een tienslagen potmeter erbij en het zou moeten werken.

De Bosch sensor die misschien wel in een keer past is de 0 280 130  092 +/- 12 euro.
En de tien slagen potmeter (10 slagen 2k ohm) bij Farnell 1144800 13,78 eruo.

Dan moet er nog wel een kabeltje gefabriceerd worden en een behuizing, bescherming voor de potmeter.

Voor de kabel een drie polige Bosch connector female, voor de sensor een twee polig Bosch connector male, en de bedrading rechtstreeks aan de potmeter solderen.

Dit is alleen goed te testen met een CO meting er naast, want de regeling is afhankelijk van het curve verloop, hoewel daar ok een marge in zit, de afwijking nauwkeurigheid van de potmeter, en de sensor.

DJN


Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #14 Gepost op: za, 27 apr 2013, 23:58:02 »
1 op 11 met een g40 is best wel ruig vind ik. Ik kon met normaal/sportief rijden 1 op 13 redelijk simpel halen. En dan rij ik dus absoluut niet als een bejaarde. En ik dacht dat in het autoweek verhaal van koen g40 zelfs nog zuiniger stond. Dus dat lijkt me inderdaad niet helemaal goed.