Auteur Topic: polo 1,6 en 1,3  (gelezen 2819 keer)

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
polo 1,6 en 1,3
« Gepost op: di, 13 jun 2006, 18:19:59 »
Hallo,even een vraagje voor de kenners.
Ik kan een abd blokje kopen en de kop en kukas in mijn gt g40 moter hangen en die nogeens opboren zodat ik een bijna 1,5 heb.
Maar heb op de sloop eens naar een 1,6 motertje gekeken en moet zeggen dat die verrekte veel op een 1,3 lijkt.
Zou mijn 3f inlaat op die kop passen,en de spagettie ook?
Weet niet of t blok breder is,anders gewoon de G40 kop erop,zodat t kleppendeksel erop past.
Motersteunen eigenlijk niet op gelet.
En zijn er daarvoor ook langere slag krukasjes zodat t motertje misschien wel 1,7 tot bijna 1,8 kan worden -love-
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #1 Gepost op: di, 13 jun 2006, 20:01:09 »
Trug in je hok Arno,. niet zo dromen.

De 1.6 blokjes hebben reedsch een mega lange slag. Langere slag gaat je niet lukken (en de zuigersnelheid word dan wel erg snel kritiek).

De 1.6 blokjes hebben ook andere koppen, met andere steek aan de inlaatzijde, en belangrijk: verbrandingsruimte in de kop en zuigers..
Een G40 kop met inlaat erop geeft dus een mega compressieverhouding. Al met moeite ZONDER lader te rijden, laat staan met.

Dus: of dikke koppakking of zuigers uitdraaien of kop bewerken. OF: en en en.

Een sleeptuimelaar kop van een HH zou dan weer wel passen (verbrandingsruimte in de kop, juiste inlaatzijde steek)..
Ook leuk dus: de eerste G40'ers waren ook gewoon sleeptuimelaars.

Maar goed: Met een G40 ga je een 1.6 ook niet super meer vullen.. wat zijn je plannen?
Maar: niets is onmogelijk. Er zijn
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #2 Gepost op: di, 13 jun 2006, 20:17:22 »
Het is misschien wel appart ja! Sleeptuimelaar G40! Ik heb er ook aan zitten denk voor de derby!

Maar zijn die kleppen niet kleiner dan een PY kop?
De nokker moet toch a-symetrisch zijn?
En de kleppen van een PY zijn toch harder!
HH op 1600 dan moet je toch paspennen verwijderen ofzo?
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #3 Gepost op: di, 13 jun 2006, 20:25:29 »
Komt een G60 lader op te zitten,dat zijn de plannen teminste.
Dus dan word t toch t abd blokje kopen denk,ook niet erg +- 200 pk
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #4 Gepost op: di, 13 jun 2006, 21:33:18 »
1.6 + G40 kop is met passende zuigers vast wel haalbaar.

Sorg heeft trouwens voor de AEE zuigers die 1675cc opleveren.
Hoe dik de cylinderwand dan nog is staat er niet bij, maar dat kun je wel raden...

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #5 Gepost op: wo, 14 jun 2006, 17:17:10 »
Metalen plaat ertussen en hollere zuigers om de goeie compressieverhouding te krijgen.
T jeukt wel dit zeg  -sturen-
Maar t blok is iets hoger,niet dieper hoop ik?
Weet niet of me salzmann onderframe er dan nog wel onder kan...
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #6 Gepost op: wo, 14 jun 2006, 19:23:02 »
telefonetisch reeds het juiste antwoortd gegeven
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #7 Gepost op: wo, 14 jun 2006, 20:49:03 »
Tja..  en dat is dan weer een brokje informatie waar niemand hier wat aan heeft..


-nana-



Maar goed: 1600 blok is hoger, en dieper..
't blok zelf is ongeveer een centimeter hoger (goed te zien bij de dynamosteun: deze steekt bij een normale 1300cc 1 mm boven het blok uit, maar hangt bij een 1600 dus 1 CM onder de rand.
't carter (Karchter) is dan weer dieper: meer olie inhoud, zodat de verversingsinterval naar beneden kan, maar ook dieper wegens de andere slag van de krukas..

OF je een 1300 carterpan + oliepomp op een 1600 kunt zetten weet ik niet (Serge, Marcel, Douwe, Dennis weten dat vast wel), maar bij een 1400 gaat t in iedergeval wel prima.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #8 Gepost op: wo, 14 jun 2006, 21:19:26 »
ik zou persoonlijk een aee blok nemen .de verbrandingsruimten in de kop vergroten (dremel en injectie spuit),abu koppakking
dan komt je compressie uit op 8,5 op 1 .
de drijfstangen zit een oliekanaal in deze loopt van je big-end door naar je small-end hier boven in een gaatje boren van 1.5 mm zoheb je zuigerbodemkoeling .
de aee heeft een sikkelpomp welke beter is dan de tandwielpomp.
hier zit een rond busje ingeperst met daarachter een veer en overdrukklep.onder de veer een paar carrosserie ringen leggen en busje terugplaatsen en afborgen .nu is je oliedruk wat hoger .door de sikkelpomp is er geen platter carter mogelijk.

op de aee kop past geen polo2 inlaatspruitstuk.maar als je de inlaat spruitstuk pakt en hier de montage flensen van af slijpt of namaakt van alu zou je er een 3f inlaat op pas kunnen maken of de inlaat brug van een 16v kr of pl motor met g60 gasklephuis met retour .
de olie aanvoer kun je origineel van de g40 pakken .ol,ie retour zul je in je carter moeten maken
let wel dat je dynamo steun ipv 3 bouten nu met 2 bouten bovenaan vast zit .ga niet lassen aan je blok ,dit levert scheuren op en een hoop ellende welke je niet wilt .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #9 Gepost op: wo, 14 jun 2006, 21:21:20 »
volgens serge gaat die oliepomp niet passen omdat die van een bepaald type 1600 aangedreven word door de krukas zelf.
Weet het moternummer niet meer,maar de expert zei t door de tel.
uitlaatkanalen zijn hetzelfde,alleen de inlaat niet,dus het 3f inlaatje moet veranderd worden.
Maar serge zei ook iets van dat een abd of normale 1300 kop ook past.
Een abd is gelijk iets ruimer,kan dus meer winst uit gehaald worden met flowen. -hug-
Dan nog opboren tot 1700 en een G60 lader erop.
3f inlaat, spagettie,grotere injectoren, 2f computer,gasklephuis bewerkt..................
Hoop wel dat een G40 spagettie onder de moter langs kan,en vooral voor,of zou dat geen problemen geven?
Ik w8 met smart op andwoord  -love-
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #10 Gepost op: wo, 14 jun 2006, 21:22:58 »
haha, zag t net te laat dat er al een reactie is -gert-
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #11 Gepost op: wo, 14 jun 2006, 21:27:40 »
maar oip een 1.6 aee past een sleeptuimelaar kop .nu heeft een aee 36 om 29 kleppen en een hh of gf kop van de latere serie 34 om 27 kleppen ,nu zul je dus van 2 poulies 1 pouly moeten maken wil dit gaan werken
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #12 Gepost op: wo, 14 jun 2006, 21:30:52 »
Bij Marcel zat er een spagetti onder de 1600 door.

De G40-thomas is niet veel anders dan een normale thomas. Alleen de flens aan de kop heeft nog 2 extra bevestigingsgaten voor de G-lader steun.

Past als het goed is allemaal NET.


thomas.. spagetti bolognaise



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #13 Gepost op: wo, 14 jun 2006, 21:48:12 »
De G40-thomas...

Zoveel druk kunnen mijn onderbroeken niet aan hoor...  :)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
polo 1,6 en 1,3
« Reactie #14 Gepost op: wo, 14 jun 2006, 21:54:22 »
past prima apq onderblok is uiterlijk gelijk aan de aee.heb er geen troubles mee met de thomaskrummer
je hebt laagvliegers en modelvliegers .