Auteur Topic: Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur  (gelezen 1705 keer)

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur
« Gepost op: ma, 10 jul 2006, 13:17:34 »
Hallo,

Ik was benieuwd hoe groot het verschil in temperatuur zou moeten zijn tussen de inlaat en de uitlaat van de radiateur. Ik vermoed namelijk dat mijn radiateur zijn beste tijd heeft gehad. Ik heb de temperatuur gemeten na een stuk rijden. De inlaat slang was rond de 90 graden en de uitlaatslang rond de 70. Zijn dit normale waarden of zou de koelvloeistof te weinig gekoeld worden?

Groet,

Rienk

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur
« Reactie #1 Gepost op: ma, 10 jul 2006, 14:15:33 »
Klinkt mij als redelijk.

20 graden verschil klinkt zelfs best behoorlijk. Exacte waardes zijn bij mij niet bekend, maar d'r zijn legio topics geweest over temperatuur metertjes, uitslagen etc etc.


Waarom maak je je precies zorgen? (waarom denk je dat ie z'n beste tijd gehad heeft?) Heeft ie ooit een pil gehad?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur
« Reactie #2 Gepost op: ma, 10 jul 2006, 14:31:52 »
De temperatuur loopt namelijk al gauw richting de 110 graden als ik 120 ga rijden. Dat lijkt me niet goed. Verder weet ik dat de fan, thermostaat, thermoswitch en waterpomp in orde zijn. Dus daarom dacht ik aan de radiateur. Ik ga sowieso straks het koelsysteem schoonmaken met een of ander goedje en opnieuw afvullen met koelvloeistof.
Maar ik zou zo snel niks anders kunnen verzinnen waar het aan ligt, dan de radiateur.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur
« Reactie #3 Gepost op: ma, 10 jul 2006, 14:38:41 »
Lucht in het koelsysteem is ook nog mogelijk.

Loopt de tempertuur werkelijk zo hoog op? Slaat de fan ook snel aan?

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur
« Reactie #4 Gepost op: ma, 10 jul 2006, 14:39:18 »
t kan toch ook zijn dat hij te arm staat afgesteld, en dus daarom de motor te heet wordt?

haal de bougies er eens uit en kijk of die wit zijn...

is gewoon eens een id...

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur
« Reactie #5 Gepost op: ma, 10 jul 2006, 15:21:42 »
Ik was vergeten te melden dat ik het koelsysteem ook al ontlucht heb.

De temperatuur loopt echt zo hoog op want de fan slaat gewoon aan. Beide trappen daarvan werken.

Ik zal zo de bougies even checken en het koelsysteem schoonspoelen. Hopen dat daarmee het probleem opgelost is, want mijn ideeen raken uitgeput.

Als jullie ideenbron nog niet is uitgeput dan verneem ik dat graag.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur
« Reactie #6 Gepost op: ma, 10 jul 2006, 16:34:04 »
Het zou natuurlijk idd gewoon kunnen dat de radiateur gedeeltelijk verstopt zit.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur
« Reactie #7 Gepost op: ma, 10 jul 2006, 16:59:15 »
Dat lijkt mij ook. Heb zonet een stuk gereden met water en dat schoonmaak spul erin om de boel schoon te maken. Temperatuur ging weer richting de 110. Deze gaat wel weer omlaag zodra ik stil sta of minder hard rij(<100km/u). Vervolgens toen ik terug was weer de temperatuur van de in en uitlaat slang gemeten. Het verschil is ongeveer 10 graden.

Ik denk dat het de radiateur is. Al spoelde deze prima door toen ik 'm aan het doorspoelen was met water. Maar goed... straks als de motor afgekoeld is nog een keer doorspoelen en dan sfvullen etm koelvloeistof. Hopen dat dat dan het verschil maakt, anders gaat ie naar de garage. Ik weet het dan niet meer.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur
« Reactie #8 Gepost op: ma, 10 jul 2006, 18:24:47 »
Het heeft jammergenoeg niet geholpen. Voor mij houdt het nu echt op. Waarschijnlijk gaat ie donderdagmiddag naar de garage. Want op deze manier lijkt het me niet verstandig om er lange afstanden mee te rijden.

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur
« Reactie #9 Gepost op: di, 11 jul 2006, 23:06:22 »
Het heeft jammergenoeg niet geholpen. Voor mij houdt het nu echt op. Waarschijnlijk gaat ie donderdagmiddag naar de garage. Want op deze manier lijkt het me niet verstandig om er lange afstanden mee te rijden.

klink mij als standaard polo probleem wat zo wel eens voor komt (andere oudere vw's hebben er ook last van is mijn ervaring)
mijn oplossing bij eerste polo 2f met dit probleem (moet er wel bij zeggen dat hij het alleen met warmmer weer ging doen)
is niks doen, aangezien werk temp 90 graden is en koelfloeistof on druk pas rond de 120 graden gaat koken de fan goed werkte en hij echt niet hoger ging dan die 110 vond ik het toen niet spannend.
zou wel willen weten wat jou uitkomst bij garage is.

gr maikel,

ps mischien is de termoschakelaar in radiateur wel stuk en dan bedoel ik dat hij te laat gaat schakelen!




Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur
« Reactie #10 Gepost op: di, 11 jul 2006, 23:18:14 »
zijn je lamellen nog wel open .dwz als je door de radiateur heen kijkt ,moet je het licht zien
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur
« Reactie #11 Gepost op: wo, 12 jul 2006, 10:00:26 »
Citaat
ps mischien is de termoschakelaar in radiateur wel stuk en dan bedoel ik dat hij te laat gaat schakelen!


Daar heb ik nog niet aan gedacht, dat de thermoswitch te laat schakelt. Hoe kan ik dit controleren en bij welke temperaturen moeten de eerste en tweede trap gaan werken?


Citaat
zijn je lamellen nog wel open .dwz als je door de radiateur heen kijkt ,moet je het licht zien


Alleen de bovenste en onderste rij, deze zijn ook wat smaller, zijn niet helemaal fris meer. Verder zijn ze mooi open.




Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Temperatuurverschil in en uitlaat radiateur
« Reactie #12 Gepost op: wo, 12 jul 2006, 22:55:07 »
Citaat
ps mischien is de termoschakelaar in radiateur wel stuk en dan bedoel ik dat hij te laat gaat schakelen!


Daar heb ik nog niet aan gedacht, dat de thermoswitch te laat schakelt. Hoe kan ik dit controleren en bij welke temperaturen moeten de eerste en tweede trap gaan werken?


Citaat
zijn je lamellen nog wel open .dwz als je door de radiateur heen kijkt ,moet je het licht zien


Alleen de bovenste en onderste rij, deze zijn ook wat smaller, zijn niet helemaal fris meer. Verder zijn ze mooi open.

wanneer welke trap werkt weet ik nie
maar normaal zou hij moeten gaan werken rond de 90 graden (termostaat opent namelijk bij 80)
dit controleren ja eu
eruit halen in een pan met water koken samen met een temp voeler
en dan met weerstads metertje (multimeter) de weerstand meten

makkelijkere manier weet ik zo eff nie.
of gewoon zoizo een nieuwe er in pluggen.

greez. maikel