Auteur Topic: Wielbouten  (gelezen 2831 keer)

Offline Tommy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
  • Geslacht: Man
Wielbouten
« Gepost op: zo, 08 feb 2004, 13:33:02 »
Hey all,
Even een kort verhaaltje...
Gisteren reed ik met mijn Polo over de A4 toen ik een diepe, lage brom hoorde. Ook trilde de auto. Ik dacht aan een lekke uitlaat: koppeling intrappen en even gas geven. Dit had geen invloed op het geluid. Dus geen rotte uitlaat.
Wiellagers dan: licht slingeren over de weg bracht inderdaad een verergering van het geluid. Toen ff de gsm gepakt en een sleutelvriendje gebeld. Ik wilde weten wat hij er van vond. Hij zei dat het wel heel erg moest zijn, want hij hoorde de brom door de gsm. Konden het niet gewoon losse wielbouten zijn? was zijn commentaar. Op een parkeerplaats bij Leiden maar even gekeken. En inderdaad: alle 8 achterbouten kon ik met de hand bewegen! En de voorwiel bouten kon ik met een sleutel een kwart slag aantrekken! Bizar toch?
Toevallig stond er een man van de wegenwacht. Die vroeg ik hoe het kon dat mijn wielbouten waren losgelopen. De man zag onmiddelijk dat ik geen standaard Polo velgen heb (dat klopt: lichtmetaal van een Golf 2 cabrio met 185-70-14 rubber). En hij vertelde me dat de flens van de velgen dikker is dan die van de stalen velgen (dat had ik al eens ontdekt). Maar waar ik nooit bij stil had gestaan was dat de bouten nu te kort waren om voldoende grip te hebben op de wielnaven en ze dus los kunnen lopen! Ik had dus behalve de wielen (banden + velgen) ook de bouten van de golf2 moeten trekken...
Mijn vraag: heeft iemand een tip voor langere bouten en wat kost zoiets bij de VW dealer? Of wordt dit een ritje naar de sloop? Want iedere week ff checken of de bouten nog vast zitten is mij iets te gortig...

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Wielbouten
« Reactie #1 Gepost op: zo, 08 feb 2004, 14:09:50 »
kijk eens bij de lokale banden boer.
mischien heeft hij nog een paar langere bouten.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
Wielbouten
« Reactie #2 Gepost op: zo, 08 feb 2004, 20:38:55 »
Op de sloop zitten er vaak stalen velgen onder, maar je kan ff zoeken naar lichtmetalen natuurlijk.
Bij vw betaal je de hoofdprijs, dus een bandenboer is een goeie optie ja.

Ik zou er trouwens geen meter meer mee willen rijden, lijkt mij levensgevaarlijk.....
Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)

Offline 86c2003

  • Non-Register lid
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
    • http://home.wanadoo.nl
Wielbouten
« Reactie #3 Gepost op: ma, 09 feb 2004, 15:17:18 »
off-topic:

Tommy, kom je uit de buurt van leiden? ik kom uit alphen aan den rijn, rijd een zilveren steilheck met POLO op de voorruit

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Wielbouten
« Reactie #4 Gepost op: di, 10 feb 2004, 22:23:57 »
185-70-14! Loopt dat niet een beetje aan?
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Wielbouten
« Reactie #5 Gepost op: wo, 11 feb 2004, 15:19:27 »
het zal wel een polo fun zijn :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Wielbouten
« Reactie #6 Gepost op: wo, 11 feb 2004, 18:06:06 »
off-topic:

Tommy, kom je uit de buurt van leiden? ik kom uit alphen aan den rijn, rijd een zilveren steilheck met POLO op de voorruit

Lijkt me verdomd lastig rijden met een polo op je voorruit...........
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Wielbouten
« Reactie #7 Gepost op: wo, 11 feb 2004, 20:12:27 »
dan rijd hij wel met 2 polo's tegelijk :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Tommy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
  • Geslacht: Man
Wielbouten
« Reactie #8 Gepost op: vr, 13 feb 2004, 15:20:51 »
Ja, ik rijd regelmatig langs leiden. Ik woon namelijk in Delft.

Ik ben eens even aan het researchen geweest. Het blijkt dat de bouten wel degelijk lang genoeg moeten zijn: er is geen (origineel) verschil tussen bouten voor lichtmetaal en voor staal. Ook hebben mijn bouten de ronde aanloopvlakken (logisch: het zijn originele VW bouten). Het enige waar ik, na vele telefoontjes en het bezoek aan een banden/velgen boer op kwam is dat ik de bouten niet heb nagetrokken. Dat schijnt geadviseerd te worden met lichtmetalen velgen. Al met al doe ik er dus niets aan, alleen maar regelmatig even kijken of ze nog vast zitten.
Dus.

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Wielbouten
« Reactie #9 Gepost op: vr, 13 feb 2004, 17:42:19 »
Ff reageren ...

Je zegt dat er geen verschil is in bouten voor staal en lichtmetaal . Klopt
MAARRRRRR !!!!

Het gaat om de dikte van je wielhart . En die is vaker dikker bij lichtmetaal dan bij staal .
En waar je ook op moet letten : kegel of kogel bouten
Kegel zijn spitse en kogel rondere

Kennelijk ben je toch bij de verkeerde bandenboer langsgeweest : vast is vast met een wielsleutel

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Wielbouten
« Reactie #10 Gepost op: vr, 13 feb 2004, 20:56:59 »
Precies.

Ik trek de bouten meestal met de originele VW sleutel met de hand vast, heb nog nooit 1 losse bout gehad, ongeacht staal, lichtmetaal of km's.

bandenboer...... -screw-  -hitit-
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Tommy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
  • Geslacht: Man
Wielbouten
« Reactie #11 Gepost op: wo, 18 feb 2004, 21:27:49 »
Jaja...
Nou, ik heb (zoals in de 2e post staat) wel de ronde wielbouten. Dat zijn namelijk de originele wielbouten. En de bandenboer heeft de bouten nu keurig op moment vastgezet. 100 Nm, precies zoals in de boekjes staat. Dat dat zoiets is als vast=vast met de wielsleutel is meer toeval/ontwerp van VW. Maar om nou te zeggen dat het overdreven is... In mijn geval is het een extra zekerheid dat ze wel degelijk goed vast zitten nu.
In ieder geval zitten ze nog steeds goed vast. Maar ik blijf het voorlopig wel ff checken. Mocht het weer loslopen dan zien we wel weer...

Dat aanlopen valt wel mee: alleen linksvoor, waar het scherm een tikje heeft gehad (vorige eigenaar) en iets naar binnen staat. Dat wist ik niet totdat deze velgen met banden eronder gingen. Ik heb het scherm al iets terug gezet, maar het mag nog wel iets meer: beetje vlot door de bocht met putdeksel oid kan nog wel eens een aanloopje betekenen. De achterwielen en rechtsvoor zijn nooit een probleem.
Ik kan het je aanraden: zo haaks als ik met dit rubber kan is werkelijk een genot. En het is nog geen speciaal rubber ook...

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Wielbouten
« Reactie #12 Gepost op: wo, 18 feb 2004, 23:55:12 »
met een polo kan je zekers haaks door de bocht.
mits hij niet orgineel afgeveerd is.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Wielbouten
« Reactie #13 Gepost op: do, 19 feb 2004, 09:14:32 »
en niet op ballonbanden staan 'mit null druck'
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Wielbouten
« Reactie #14 Gepost op: do, 19 feb 2004, 19:46:18 »
Kan me niet voorstellen dat een LM-velg even dun is als een stalen exemplaar tpv de bouten.
En al eens een lager profiel geprobeerd? Stuurt hij een beetje strakker door. Niet veel, maar wel merkbaar..... :)
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din