Auteur Topic: Olielekkage koppaking  (gelezen 2249 keer)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Olielekkage koppaking
« Gepost op: do, 05 apr 2007, 19:31:38 »
Ik heb een polo voor mijn moeder aangeschaft. Het is een polo 2f Fox steilheck uit 1993, grijs, prego wieltjes, dakdragertjes, kortom een erg leuk wagentje met maar 83.000 km rijd ook als een zonnetje............ Maar, de koppakking lekt olie rondom. Olie lucht komt ook goed naar binnen. Ik ga van deze auto de koppakking vervangen, moet ik hiervoor de kop ook laten vlakken? Compressie is nog goed auto rijd ook goed, geen druk in koelsysteem, geen vreemde rook uit uitlaat! Als ik de kop moet laten vlakken kan ik de auto niet in een dag repareren. Anders plan ik gewoon een zaterdagje om de koppakking te vervangen. -klus-
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Olielekkage koppaking
« Reactie #1 Gepost op: do, 05 apr 2007, 20:41:56 »
Als hij nog vlak is hoeft het niet. Ken je iemand die hem na kan meten?
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Olielekkage koppaking
« Reactie #2 Gepost op: do, 05 apr 2007, 20:48:32 »
withstupid

In eerste instantie zou ik denken dat vlakken niet nodig is, maar als de koppaking echt rondom lekt dan is er mischien meer aan de hand.

Mischien kan je beter eerst het blok goed schoonspuiten met een hogdruk reiniger, dan weet je tenminste zeker waar de olie tussen wegkomt.
Bij de classic waarvan ik de koppaking vervangen heb, kwam de olie alleen bij de dynamosteun weg. Ik heb de kop toen niet laten vlakken, en daarna geen last meer gehad van olielekkage.
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Olielekkage koppaking
« Reactie #3 Gepost op: do, 05 apr 2007, 22:14:29 »
Bij de dynamo zit een olie kanaal met apart pakkingkje. Deze gaat idd vaak lek! Bij mijn polo lekt hij ook olie onder de inlaat
! Tjsa of hij nou echt rondom lek ik weet ik niet.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Olielekkage koppaking
« Reactie #4 Gepost op: do, 05 apr 2007, 23:18:03 »
bij me stage bedrijf deden we het standaard alle koppen vlakken het zij een paar honderdste van mm maar toch.

inderdaad moet he erachter zien te komen of hij krom is en tip tegen krom trekken los hallen bij koude motor!!

en verders ja ik zou het voor mezelf doen maar keuze licht bij jezelf

gr maikel

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Olielekkage koppaking
« Reactie #5 Gepost op: vr, 06 apr 2007, 03:58:16 »
om niet te kwakzalven en low budget ramptourist te gaan spelen ,vlakken kost maar 35 euro en scheelt een 100 euro ellende
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Olielekkage koppaking
« Reactie #6 Gepost op: vr, 06 apr 2007, 10:36:18 »
eens, gewoon altijd even laten vlakken, zeker bij de auto van/voor je moeder?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Olielekkage koppaking
« Reactie #7 Gepost op: vr, 06 apr 2007, 13:51:09 »
Spoedklus => gaan met die banaan.
Geen spoed => ff vlakken

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Olielekkage koppaking
« Reactie #8 Gepost op: vr, 06 apr 2007, 18:33:48 »
withstupid

En juist ómdat ie rondom lekt -> vlakken.

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.565
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Olielekkage koppaking
« Reactie #9 Gepost op: vr, 06 apr 2007, 19:57:02 »
Altijd vlakken vind ik echt onzin, waarom een kop vlakken die goed is? Ik zou zeggen: alleen vlakken wanneer de kop krom is of wanneer het pasvlak beschadigd is. Anders is het weggegooid geld, en dan ben je in mijn ogen zeker geen low budget ramptoerist!
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Olielekkage koppaking
« Reactie #10 Gepost op: vr, 06 apr 2007, 22:18:43 »
gezien het zwakke punt van het oliekanaal en gezien de aard van het lekken zeg ik zowie so vlakken
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Olielekkage koppaking
« Reactie #11 Gepost op: vr, 06 apr 2007, 22:56:33 »
Mwaoh: Wellus Nietus Wellus Nietus!

-nana-

Laatste keer dat ik bij de toektoek de koppaking vervang was het duidelijk dat 't het pakkingringetjes in de koppakking was dat niet deugde: Nix vlakken, en gaan: Liever een originele pakking :)

Maar goed: zekerheid dat 't goed gaat heb je dan niet.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Olielekkage koppaking
« Reactie #12 Gepost op: za, 07 apr 2007, 06:30:54 »
originele pakking versus imitatie is gelijk qua materiaal ,alleen de prijs is anders -nana-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Olielekkage koppaking
« Reactie #13 Gepost op: za, 07 apr 2007, 09:13:53 »
Leuk dat iedereen een andere mening heeft he! Collega's op me werk (vw-dealer) zeggen... mwaaa hoeft niet hoor! Jullie zeggen in grote hoeveelheid gewoon vlakken. Ik denk toch dat ik het eens een keer ga proberen om hem niet te laten vlakken. Ik heb meerdere koppakkingen vervangen omdat de koelvloeistof kanalen bij cilinders lek waren, en de koppen ook laten vlakken.
Ik denk nu dat het opzich allemaal wel meevalt. En zie het ook als een wijze les als hij daarna de koppakking nog steeds lekt. Dan kost hem me maar een keer ff wat meer! Maar iedereen die in het vervolg hetzelfde probleem krijgt weet dan dat hij zijn kop wel of niet moet vlakken. Iig alvast bedankt voor de wijze raad weer! -thumbsup-
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Olielekkage koppaking
« Reactie #14 Gepost op: za, 07 apr 2007, 11:08:58 »
originele pakking versus imitatie is gelijk qua materiaal ,alleen de prijs is anders -nana-

Probleem is dat je wel moet weten welke imitatie goed is, en welke niet.

Olielekkage door een mindere kwaliteit koppakking:




Probleem is: volkswagen maakt zelf geen koppakkingen, maar laat ze door 'een bedrijf' maken: Welke dat precies is weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar als je de pakkingen van dezelfde fabrikant koopt als 'origineel' dan is er met de 'imitatie' niets mis. Bovenstaand plaatje laat niet alleen zien dat het pakking-ringetje van andere kwaliteit is, maar dat ook de koppakking zelf weldegelijk 'anders' is: Ik zeg niet slechter of beter, maar anders.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken